اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۷۹

مساله آموزش به تجارت تبدیل‌شده است

سال‌ها تلاش برای حذف کنکور یا کمتر کردن تاثیر آن در ورود دانشجویان به دانشگاه، کمترین اثر را داشته است و آنچه مافیای کنکور می‌خوانند اجازه نداده، این شیوه سنتی و غیرعلمی جذب دانشجو، به حاشیه برود. شیوه‌های کهنه آموزشی و مشق شب نیز با مافیای کتب کمک آموزشی مواجه هستند و به گفته محمود صادقی، نماینده مجلس، مساله آموزش را به تجارت تبدیل کرده‌اند.

محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد که تبلیغات گسترده کتاب‌های کمک‌درسی در رسانه‌ها تبدیل به یک تجارت و سوداگری شده است. صادقی در واکنش به نامه وزیر آموزش‌وپرورش به مقام رهبری درباره تبلیغات پرتعداد و ناسالم برخی موسسات آموزشی در رسانه‌ها به «تعادل» گفت: اصولاً بحث‌های تکلیف محوری برای دانش‌آموزان با سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که مورد تأیید رهبری هم هست، مغایرت دارد. در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش رویکردی وجود دارد که باید خلاقیت را پرورش دهیم و دانش‌آموزان را بر اساس علاقه، استعداد، ذوق هنری و ذوق علمی به فعالیت‌های در خانه و بیرون از مدرسه تشویق کنیم.

صادقی با تأکید بر اینکه پشت پرده تبلیغات گسترده موسسات آموزشی و کتاب‌های کمک‌درسی در رسانه‌ها کسب‌وکار است، گفت: به‌نوعی مساله آموزش به یک بیزینس، تجارت و سوداگری تبدیل‌شده است. به‌عبارت‌دیگر این تبلیغات گسترده، دغدغه تربیت و آموزش را ندارد، بلکه بیشتر دغدغه سود و فایده بردن را دنبال می‌کند که خیلی هم خطرناک است.

وجود ۲۳ هزار کلاس درس فرسوده در تهران

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران از وجود ۲۳ هزار کلاس درس فرسوده در استان تهران خبر داد که نیازمند تخریب، نوسازی و بازسازی هستند. علی شهری با بیان اینکه در استان تهران حدود ۲۳ هزار کلاس درس فرسوده وجود دارد، اظهار کرد: در شهر تهران ۷۱۰۴ کلاس درس و در شهرستان‌های تهران ۱۳۹۰ کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند؛ همچنین ۸۷۰۸ کلاس در شهر تهران و ۵۴۶۲ کلاس درس در شهرستان‌های تهران نیز نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

او افزود: تعدادی مدرسه با عمر بالای ۶۰ سال نیز در شهر تهران وجود دارد که در دل همین آمار مدارس نیازمند تخریب و بازسازی یا مقاوم‌سازی قرار می‌گیرند.

 

ارسال نظر