استعفای وزیر در اعتراض به کمبود بودجه بهداشت

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۰۰:۴۹:۰۷
کد خبر: ۱۳۶۶۱۷
استعفای وزیر در اعتراض به کمبود بودجه بهداشت

الیاس حضرتی نماینده تهران خبر داد: غیبت وزیر بهداشت در جلسات هیات دولت در اعتراض به کمبود بودجه

کمبود بودجه وزارت بهداشت سرانجام کار را به آنجا رساند که روز گذشته خبری مبنی بر استعفای وزیر بهداشت در اعتراض به کمبود بودجه این وزارتخانه برای سال 98 از سوی الیاس حضرتی،‌ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توییتر منتشر شد. نماینده تهران در توییتر خود نوشت: "متاسفانه باخبر شدم، دکتر قاضی‌زاده هاشمی در اعتراض به کاهش بودجه سلامت، استعفا کرده و چند روزی است در جلسات هیئت دولت شرکت نمی‌کند. وظیفه تمام دلسوزان است که مانع از استعفای ایشان شوند و امیدوارم به‌زودی وزیر بهداشت دوباره در دولت حاضر شوند.”  گرچه وزارت بهداشت این استعفا را تایید نکرد، اما انتشار خبرهای تایید نشده از دولت، گمانه‌زنی‌ها پیرامون استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی را قوت بخشید.

   سهم وزارت بهداشت 5 درصد از کل بودجه

 نگاهی به لایحه بودجه سال 98 و اعتبارات در نظر گرفته شده برای بخش بهداشت و درمان شاید علت استعفای اعتراضی وزیر را بیشتر مشخص کند چرا که سهم وزارت بهداشت با احتساب درآمد عمومی و اختصاصی و تملک دارایی و هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد ارزش افزوده و بیمه سلامت برای سال آینده،‌ برابر با 5.1 درصد از بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه سال بعد است، در واقع این وزارتخانه با وجود زیرمجموعه‌ها و طرح‌هایی که در دست اجرا دارد،‌ تنها هشت درصد نسبت به سال قبل افزایش بودجه داشته اما این وضعیت در حالی است که بنا بر قانون برنامه ششم توسعه،‌ سهم پرداختی مردم برای دریافت خدمات سلامت باید به 25 درصد رسیده و سهم دولت و بیمه‌ها باید به بالای ۶۵ درصد برسد که عملا با چنین بودجه‌ای این امکان میسر نیست و این موضوع سبب شده ایران از لحاظ شاخص‌های سهم دولت و بیمه‌ها از هزینه‌های سلامت در مقایسه با دیگر کشورها وضعیت نامناسبی داشته باشد. از طرف دیگر در حالی که سایر وزارتخانه‌ها از محل ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب دریافتی‌های بسیار قابل توجه داشته‌اند، وزارت بهداشت هیچ دریافتی از این بابت از سازمان برنامه و بودجه نداشته است. از طرف دیگر نگاهی به بودجه در نظر گرفته شده برای بیمه سلامت که از آن به عنوان مهم‌ترین طرح اجتماعی دولت یاد می‌شود در سال 98 با کاهش 11 درصدی همراه بود. مطابق با آمارهای منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، بودجه اختصاص یافته برای استمرار طرح تحول سلامت در سال آینده، ۳۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است در حالی که همزمان با نزدیک شدن به زمان تقدیم لایحه بودجه سال 98 از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، طاهر موهبتی،‌ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، برای چندمین بار خواستار واقعی درنظر گرفتن بودجه بیمه سلامت شد و اعلام کرده بود اگر این اتفاق رخ ندهد، این سازمان سال آینده با ۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه می‌شود.

   بودجه حمایت از بیماران خاص

یک سوم کاهش یافت

علاوه بر کاهش 11 درصدی سهم بیمه سلامت در بودجه سال آینده، بودجه حمایت از بیماران خاص هم با یک سوم کاهش همراه بود، این وضعیت در حالی است که فعالان حوزه بهداشت و درمان،‌ چنین استعفایی را به صلاح نظام سلامت نمی‎‌دانند و معتقدند رییس جمهور باید با آن مخالفت کند.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با اشاره به ماجرای استعفای وزیر بهداشت، گفت: وقتی بودجه بیماران خاص به یک سوم کاهش می‌یابد، چگونه می توان وزارتخانه را اداره کرد. اساسا این استعفا به صلاح نظام سلامت کشور نیست و از آقای رئیس جمهور درخواست داریم با این استعفا مخالفت کنند. گلایه وزیر بهداشت از کاهش بودجه وزارتخانه در سال ۹۸، کاملا درست است.

احمد قویدل افزود: در حوزه بیماری های خاص، وزارت بهداشت توانسته با گسترده کردن حوزه پوششی بیماری های خاص از ۳ بیماری به ۶ بیماری، نیازمند بودجه بیشتری است تا بتواند خدمات بهتری به بیماران خاص ارائه بدهد.خواسته وزیر کاملا منطقی است و بودجه باید افزایش یابد. ما متوجه نمی شویم که چرا سازمان برنامه و بودجه چنین معادله ساده ای را درک نمی کند. این حق وزیر است که اعتراض کند، چون با این بودجه نمی توان این حوزه را اداره کرد.

او با اعلام اینکه بودجه بیماران خاص در سال ۹۶، ۲۴۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: این بودجه که شامل بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی و یک بخش از بیماران ام اس است، در سال ۹۷ به ۲۱۶ میلیارد کاهش یافت و همین مسئله باعث شد کیفیت زندگی این بیماران به خطر بیافتد. زیرا، بیمه ها نیز در پوشش خدمات بیماران خاص دچار مشکل شدند.

قویدل با عنوان این مطلب که بودجه بیماران خاص برای سال ۹۸ ، ۱۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است، گفت: بودجه بیماران خاص، نمونه ای از کل بودجه وزارت بهداشت که نشان می دهد در نظام بودجه ریزی کشور، دغدغه سلامت وجود ندارد. زیرا، در مقایسه با سال ۹۶، بودجه بیماران خاص به یک سوم کاهش یافته است. در حالی که قرار است ۶ بیماری را پوشش بدهد.

او  افزود: در چنین شرایطی، وزیر بهداشت مجبور است از سیاست های حمایتی وزارت بهداشت عقب نشینی کند و این موضوع موجب نارضایتی و اعتراض مردم و بیماران خواهد شد. نقطه قوت دولت، همین حوزه سلامت است که اگر در این حوزه هم دچار مشکل شود، اساسا هیچ انگیزه ای برای ادامه خدمت دولت وجود ندارد.پیش از این رییس سازمان بیمه سلامت ایران درباره لایحه بودجه ۹۸ و مبالغ در نظر گرفته شده برای این سازمان بیمه‌گر توضیح داد و گفت: ارقام پیشنهادی مطرح در لایحه بودجه، موجب کسری اعتبارات می‌شود و بدهی‌های ما را روز به روز افزایش می‌دهد.

   روایت سخنگوی وزارت بهداشت

از آدرس غلط در «سلامت»

در همین حال، معاون کل وزارت بهداشت با تشریح وضعیت این وزارتخانه در لایحه بودجه ۹۸، در پاسخ به برخی اظهارات مطرح درباره بودجه این وزارتخانه در طول اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: با آدرس غلط دادن و حمله به خدمتگزاران مردم در حوزه سلامت، هیچ مشکلی حل نخواهد شد و تکیه بر بعضی اطلاعات اشتباه و وابستگی‌های شخصی، مشکلات حوزه سلامت را تشدید می‌کند.

ایرج حریرچی با اشاره به وضعیت بودجه‌ای این وزارتخانه در لایحه بودجه ۹۸ گفت: سهم وزارت بهداشت با احتساب درآمد عمومی و اختصاصی و تملک دارایی و هدفمندی یارانه‌ها و ۱% ارزش افزوده و بیمه سلامت برابر ۵.۱% از بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه سال بعد است و رشد کل بودجه هزینه‌ای وزارت بهداشت در لایحه ۹۸ نسبت به سال ۹۷ برابر ۸% است.

او در مورد میزان اولویت اعتبارات حوزه سلامت در بودجه کل کشور گفت: با اینکه نسبت به سال‌های قبل از طرح تحول وضعیت بهتر شده است، ولی تا رسیدن به وضعیت کف مطلوب راه درازی در پیش داریم و در مقایسه با اکثر کشورهای جهان و منطقه وضعیت نامساعدی هنوز حاکم است. وی گفت: مجموع دولت و بیمه‌های پایه حدود ۵۲% از کل هزینه‌های سلامت و پرداختی از جیب ۳۵.۲% و بیمه‌های تکمیلی و خیریه و ... بقیه هزینه‌های سلامت را تامین می‌کنند. سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا در مورد بیشتر بودن بودجه دولتی سلامت از بسیاری از کشورها، گفت: متوسط پرداختی از جیب در کل کشورها ۲۴% است و معمولا سهم دولت و بیمه‌ها از هزینه‌های سلامت بین ۶۵ تا ۷۰% است و این به وضوح نشان می‌دهد که ایران از لحاظ شاخص‌های سهم دولت و بیمه‌ها از هزینه‌های سلامت در مقایسه با دیگر کشورها هنوز دچار وضعیت نامناسب است.

حریرچی افزود: برای رسیدن به هدف ۲۵% پرداخت از جیب مندرج در قانون برنامه ششم، سهم دولت و بیمه‌ها باید به بالای ۶۵% برسد؛ وضعیتی که در اکثر کشورهای جهان و مشابه ایران از لحاظ اقتصادی وجود دارد.

او در پاسخ به سئوالی درباره مباحث مطرح مبنی بر «پول پاشی در حوزه سلامت» و «امکان صرفه‌جویی یک سومی در حوزه سلامت» گفت: این اصطلاحات و این عناوین قبلا هم مطرح شده است و تعجب بنده این است که افرادی که خود قبلا با این ادعاها مخالف بودند، با مخالفان حوزه سلامت همسو شده‌اند. حریرچی اضافه کرد: طرح تحول سلامت بنا به نظر دوست و دشمن، بزرگ‌ترین پروژه اجتماعی دولت و یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای نظام در چند سال اخیر بوده و مورد تایید مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور، رییس مجلس و اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

او افزود: با آدرس غلط دادن و حمله به خدمتگزاران مردم در حوزه سلامت هیچ مشکلی حل نخواهد شد و تکیه بر بعضی اطلاعات اشتباه و وابستگی‌های شخصی مشکلات حوزه سلامت را تشدید می‌کند. وی در مورد بودجه پاداش پایان خدمت کارکنان وزارت بهداشت، گفت: در حالی که سایر وزارتخانه‌ها از محل ۳۵۰۰ میلیارد تومان مصوب دریافتی‌های بسیار قابل توجه داشته‌اند، وزارت بهداشت هیچ دریافتی از این بابت از سازمان برنامه و بودجه نداشته است، در حالی که مسوولان سازمان با شدت مشکلات وزارت بهداشت به عنوان دومین وزارتخانه بزرگ دولت از لحاظ تعداد کارکنان و بازنشستگان آشنا هستند و مکررا در این زمینه قول تامین منابع داده‌اند که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. او در پایان صحبت‌هایش گفت: وزیر مردمی بهداشت هم در بازدیدهای میدانی بسیار زیادی که دارند، با مشکلات این بازنشستگان و درخواست‌های ایشان مکررا مواجه می‌شوند و پیگیری‌های متعدد و طاقت‌فرسایی در این زمینه انجام داده‌اند و حمله به فردی که در جهت حل مشکلات مردم و کارکنان حوزه بهداشت ودرمان را تلاش شبانه‌روزی دارد، جوانمردانه نیست.

 

ارسال نظر