برزیل مقصد جدید تامین دارو

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۰۰:۴۶:۰۴
کد خبر: ۱۳۶۴۵۶
برزیل مقصد جدید تامین دارو

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برزیل یکی از قدرت‌های نوظهور اقتصادی در جهان است، گفت: بعد از خروج امریکا از برجام، برزیل یکی از اهداف و مقاصد ما در وزارت بهداشت برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه است.

سید حسن هاشمی در دیدار اخیر با رودریگو دی آزردو، سفیر برزیل در ایران بیان کرد: اعتقاد دارم که شرایط دنیا تغییر کرده و جهان فقط امریکا و کشورهای اروپایی نیست، ارتباطات در جهان بسیار وسیع‌تر شده و انتخاب‌های متعددی مقابل ملت‌ها قرار دارد. در شرایط فعلی با روی کار آمدن دولت جدید برزیل باید ببینیم صادرات محصولات سلامت محور ایران به برزیل چه میزان است؟ آیا تیم جدید دولت برزیل علاقه‌مند به ادامه همکاری‌های قبلی با ایران هستند؟ و بانک‌های برزیل تا چه میزان آمادگی همکاری با ایران و فاینانس در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را دارند؟ اگر پاسخ این سوالات مثبت باشد، تنها مشکل مهمی که برای تقویت روابط دو کشور باقی می‌ماند این است که به دلیل فاصله و مسافت طولانی دو کشور، شناخت بخش خصوصی و حتی بخش دولتی ایران از توانمندی‌های کم نظیر برزیل، اندک است که باید برای آن چاره‌جویی کرد.

وزیر بهداشت افزود: شخصا اعتقاد دارم که برزیل، بیشتر از برخی کشورها به ویژه اروپا می‌تواند در حوزه فناوری تجهیزات پزشکی، صنایع دارویی، واکسن و حتی ساخت و اداره بیمارستان‌ها به ایران کمک کند و مهم است که این باور نیز در سایر ارکان وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و بخش خصوصی ایران، ایجاد شود؛ بنابراین رفتار وزارت خارجه و بخش بازرگانی برزیل مهم است که اراده همکاری و استفاده از این فرصت را داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه باید برای همیشه از اروپا و امریکا ناامید شویم، بیان کرد: متاسفانه برای چندمین بار است که تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه ایران اعمال می‌شود بنابراین نگاه ما در این نوبت از تحریم‌ها به خارج از اروپا و امریکا، باید بلندمدت باشد و فقط محدود به زمان تحریم نشود و طبیعی است که این شرایط پایدار نخواهد ماند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اعتقاد دارم که باید از فرصت‌هایی مانند برزیل استفاده بهتری کنیم؛ بنابراین فرصتی که در این تهدید جدید وجود دارد، این است که با بازارهای جدید آشنا شویم و از فرصتی که آنها فراهم می‌کنند استفاده کنیم تا بتوانیم به اهداف خودمان که تحقق اقتصاد مقاومتی، تقویت تولید داخلی، ایجاد اشتغال، خودکفایی و تهیه محصولات مورد نیاز با کیفیت، قیمت و شرایط مناسب است، دست پیدا کنیم.

هاشمی گفت: خوشحالم که هندوستانی‌ها بهتر از برخی کشورها، شرایط جدید را درک کرده‌اند و برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند تا بتوانند در این شرایط، بازار بلندمدتی را در ایران پیدا کنند. از طرف دیگر ترکیه علاقه‌مند است که از فرصت و شرایط جدید برای ارتقای روابط با ایران، حداکثر استفاده را ببرد و خوب است که ایران، انتخاب‌های متفاوتی پیش رو داشته باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به آغاز به کار دولت جدید برزیل در ماه ژانویه گفت: ارتقای روابط ایران و برزیل در همه حوزه‌ها، مقدار زیادی به رفتار دولت جدید برزیل مربوط می‌شود اما خوب است همه بدانند که امروزبا وجود تحریم، بیشترین واردات ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از امریکا و کشورهایی اروپایی است بنابراین دولت‌های دیگر باید مراقب منافع شرکت‌های خود باشند. شخصا امیدوارم که بتوانیم در حوزه سلامت که جنبه انسانی دارد با برزیل، روابط اقتصادی گسترده‌ای را آغاز کنیم .

 

 

ارسال نظر