اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۰۱:۰۰:۲۶
کد خبر: ۱۳۶۳۷۵

افزایش 67 درصدی مواد اولیه دارویی

سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش تولید مواد اولیه دارویی در کشور به ۶۷ درصد خبر داد. ایرج حریرچی درباره وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی در کشور در شرایط تحریم گفت: تلاش ما تقویت تولید داخلی است و تولید مواد اولیه دارویی در حال حاضر در کشور به ۶۷ درصد رسیده است. همچنین تولید داروی داخل از لحاظ عددی بیش از ۹۸ درصد و از لحاظ ارزش ریالی حدود ۷۰ درصد است. وی ادامه داد: در تجهیزات پزشکی نیز روند رو به جلویی داریم. هیچ کشوری نیست که بتواند تمام دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را در داخل تولید کند. ما نیز تلاش کردیم تا کانال‌های مطمئن ایجاد کرده تا مشکل انتقال ارز را بتوانیم برطرف کنیم و مواد اولیه و داروهای مورد نیاز را وارد کنیم. سخنگوی وزارت بهداشت درباره تبلیغات و خرید و فروش دارو در فضای مجازی و سایت‌ها نیز گفت: تبلیغ و خرید و فروش دارو در فضای مجازی در کشور ما ممنوع است. همچنین تبلیغ خدمات پزشکی نیز در اکثر موارد ممنوع است. تبلیغاتی که در فضای مجازی، سایت‌ها و ماهواره‌ها انجام می‌شود، تخلف است و همچنین سایت‌هایی که اقدام به خرید و فروش و تبلیغ دارو و تجهیزات پزشکی می‌کنند، در صورتی که شناسایی شوند به پلیس و دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برخی تبلیغات نیز که در مجاری رسمی انجام می‌شود، اکثرا در ارایه محتوایشان تخلف صورت می‌گیرد. نظارت بر تبلیغات طبق قانون، بخش عمده‌ای از آن بر عهده سازمان نظام پزشکی کشور است. ما نیز نظارت‌های خود را به ویژه در خصوص کالاهای آسیب‌رسان در حوزه سلامت داریم.

معضلی برای داروهای بلااستفاده در منازل

رییس داروخانه ۱۳ آبان، درباره نحوه امحاء داروهایی که ممکن است در منازل مردم بلااستفاده بوده و یا تاریخ‌مصرف‌شان بگذرد، گفت: داروخانه‌ها به درستی مجاز نیستند که دارویی را از مردم پس بگیرند؛ زیرا داروخانه‌ها در مقابل آنچه که به مردم ارایه می‌دهند، مسوولند و اگر دارو را از منبع نامطمئنی بگیرند، ممکن است مردم را با خطر مواجه کند. به هر حال ممکن است شرایط نگهداری دارویی نامناسب بوده و یا اصالتش مورد تردید باشد. بنابراین ممکن است خطایی رخ دهد و بر این اساس، مجاز نیستند دارو را پس گرفته و دوباره به مردم ارایه دهند. محمدرضا روئینی با بیان اینکه در عین حال متاسفانه هنوز برای نحوه امحاء داروهای بی‌مصرف یا تاریخ‌مصرف گذشته، فکر و تمهیدی اندیشیده نشده است، گفت: حتما باید در این باره فکر کرد؛ چراکه حتی دارویی مانند استامینوفن هم ترکیباتی مضر دارد و به همین دلیل خطرناک است که آن را وارد زباله یا فاضلاب کنیم. زیرا در این صورت خود این دارو بیماری‌زا خواهد بود. رییس داروخانه ۱۳ آبان ادامه داد: گمان نمی‌کنم که در حال حاضر مرکزی وجود داشته باشد که امحاء این داروها را تقبل کند. البته برای امحاء داروهای تاریخ‌مصرف‌گذشته در داروخانه‌ها، مراکزی در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد. بر این اساس این مراکز دانشگاهی، داروها و مواد شیمیایی را از داروخانه‌ها می‌گیرند و به مراکز طرف قرارداد وزارت بهداشت می‌دهند تا داروها را به صورت صحیح امحاء کنند، اما عموم به این مراکز دسترسی ندارند. او تاکید کرد: باید توجه کرد که ممکن است دارویی که دور ریخته می‌شود، مجددا مورد استفاده قرار گیرد و یا وارد چرخه طبیعت شود که این اتفاق بسیار خطرناک است. بنابراین حتما باید تمهیدی برای امحاء درست داروهای تاریخ‌مصرف گذشته مردم پیش‌بینی شود.

ضرورت برخورد قاطعانه با جرایم اقتصادی در بنادر

رییس پلیس پیشگیری ناجا در نشست تخصصی سراسری فرماندهان یگان‌های حفاظت سازمان بنادر و کشتیرانی کشور با اشاره به حرکت جهادی و انقلابی همراه با ایثار و از خود گذشتگی پلیس در راستای خدمت صادقانه به جامعه اظهار داشت: پلیس با تمام توان فرصت هرگونه بی نظمی واخلالگری را از بدخواهان و دشمنان نظام در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و... سلب می‌کند.

محمد شرفی با بیان اینکه دشمنان با تشکیل اتاق فکر از همه شرایط و امکانات برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند، افزود: امنیت اقتصادی مهم‌ترین بخشی است که دشمن تلاش می‌کند آن را مخدوش کند تا با بهره‌گیری از نبود آن به اهداف شوم خود دست یابد.

رییس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: دشمن با ایجاد ناامنی برای فعالان اقتصادی قصد دارد زنجیره اقتصاد را در سطح کشور قطع کند تا فعالیت در این عرصه را با چالش مواجه و در نهایت این فرایند موجب بروز مشکلات در سطح جامعه شود. سردار شرفی تصریح کرد: بنادر یکی از حساس‌ترین نقاط حیاتی در چرخه حمل و نقل فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌روند و بستر مناسبی برای اجرای توطئه‌های دشمن در ایجاد ناامنی هستند.

 

ارسال نظر