فاجعه در اتوبوسی که معاینه فنی نداشت

۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۰۰:۵۶:۰۴
کد خبر: ۱۳۶۳۶۹
فاجعه در اتوبوسی که معاینه فنی نداشت

تعداد کشته‌های حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، به 10 نفر رسیده و حالا تعداد مجروحانی که حالشان وخیم گزارش شده بود، از هفت نفر به 6 نفر کاهش یافت. درحالی که در همان لحظات اولیه وقوع حادثه، معاون واحد علوم تحقیقات علت واژگونی اتوبوس را سکته راننده عنوان کرد، ساعتی بعد پزشکی قانونی این موضوع را رد کرد و گفت باید در این رابطه بررسی‌های لازم به عمل‌ آید. اما در حالی که ساعت 11 دیروز، مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت هنوز نمی‌توان علت نهایی فوت راننده اتوبوس را اعلام کرد، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران دو ساعت بعد گفت: پزشکی قانونی موضوع سکته راننده اتوبوس را رد کرده است و بیشتر باید به دنبال نقص فنی در اتوبوس باشیم. برخی دانشجویان و بازماندگان حادثه‌ای که ساعت 12:15 دیروز رخ داد اعلام کرده‌اند که اتوبوس نقص فنی در ترمز داشته و راننده لحظاتی قبل از واژگونی فریاد می‌زده ترمز بریده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران نیز اعلام کرد: اتوبوس حادثه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات معاینه فنی نداشته است. نواب حسینی منش با اشاره به حادثه روز گذشته و مرگ 10 نفر در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، اظهار کرد: در پی استعلام از سامانه سیمفا مشخص شد که اتوبوس واژگون شده ساخت شرکت شهاب تولید سال ۸۱ بوده است که متاسفانه با اینکه در سن فرسودگی قرار داشت اما معاینه فنی نداشته است. او به مهر گفت: این اتوبوس به سن فرسودگی رسیده بود و با وجود مشکلاتی که در نوسازی ناوگان وجود دارد و با اینکه ۱۶ سال از سال تولیدش گذشته بود؛ اما متاسفانه معاینه فنی نداشته است. حسینی منش با بیان اینکه در شهریور ماه امسال استاندار سابق تهران بخشنامه‌ای مبنی بر اینکه سرویس خودرو کارکنان همه دستگاه‌ها ملزم به دریافت معاینه فنی هستند، صادر کرد، اظهار کرد: متأسفانه این حادثه نشان داد که دستگاه‌ها به بخشنامه استاندار بی‌توجه بودند. او با بیان اینکه در اخبار منتشره اعلام شد که نقص فنی ممکن است علت وقوع این حادثه باشد گفت: اگر این اتوبوس معاینه فنی داشت، قطعا در معاینات فنی نقص فنی خودرو مشخص می‌شد. حسینی منش گفت: در یک سال گذشته حدود ۹۴۳۰ وسیله نقلیه سنگین به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که بررسی‌ها نشان داد 10 درصد از این خودروها نقص فنی داشته‌اند و اگر این خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کرد و ایراد آن مشخص می‌شد قطعاً دیگر حالا شاهد مرگ 10 تن در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات نبودیم.

 دستور رییس قوه قضاییه

دیروز آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه در رابطه با حادثه دانشگاه آزاد با صدور پیامی گفت که این حادثه تلخ و غم‌انگیز ضرورت توجه بیش از پیش را از سوی متولیان امر نشان می‌دهد. رییس قوه قضاییه در این پیام تاکید کرد: ضروری است دادستان کل کشور نظارت لازم را در رسیدگی سریع به پرونده حادثه بعمل آورده و نتیجه را اعلام کنند.

جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران نیز از بازداشت ۲ نفر از پیمانکاران و مسوول تاسیسات در راستای بررسی ابعاد حادثه تصادف اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد خبر داد. او در رابطه با بررسی قضایی آخرین وضعیت حادثه تصادف دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات گفت: دو نفر از معاونین بنده پیگیر این موضوع هستند. او افزود: بر اساس اعلام بازپرس، هیات ۷ نفره‌ای پیگیر این موضوع هستند و ابعاد مختلف را بررسی می‌کنند.

دولت‌آبادی از بازداشت چندین نفر در رابطه با این حادثه خبر داد وگفت: ۲ نفر از پیمانکاران، مسوول تاسیسات بازداشت شدندو ۲ نفر هم احضار شدند.

  تله‌کابینی که به دلایل سیاسی افتتاح نشد

رییس اسبق دانشگاه آزاد به حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات واکنش نشان داد. حمید میرزاده، درباره حادثه پیش آمده برای دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: ما از سیستمی که برای انتقال دانشجویان با اتوبوس درست شده بود وحشت داشتیم و فلسفه اصلی اجرای طرح تله‌کابین هم همین بود. او اظهار کرد: باور کنید من پیش بینی کرده بودم که ممکن است روزی این اتوبوس‌ها به خاطر نقص فنی از بالای دره‌های خطرناک واحد علوم و تحقیقات به پایین سقوط کنند به همین دلیل بلافاصله و با هزینه حدود ٤٥ میلیارد تومان تله‌کابین را با اجازه مرحوم آیت‌الله هاشمی ساختیم که می‌تواند ساعتی ٢٠٠٠ نفر را جابه‌جا کند و طرح نیز اواخر ٩٥ به اتمام رسید و حتی اوائل ٩٦ آزمایشی راه‌اندازی شد. اما آقایان به خاطر اینکه این طرح به اسم ما تمام نشود از راه‌اندازی آن خودداری کردند.

محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به استفاده دانشگاه آزاد از خودروهای فرسوده و مرگ دانشجویان این دانشگاه در حادثه واژگونی اتوبوس ناایمن گفت: قرار شد، این موضوع توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، مسوولان دانشگاه و دادستانی پیگیری شود تا جزئیات حادثه به لحاظ فنی و تکنیکی بررسی و تشخیص داده شود، علت دقیقا چه بوده، اما آنهایی که ناظر و شاهد بودند، می‌گویند که ما دیده‌ایم که اتوبوس حرکت‌های ناخودآگاه زیادی داشته که این

منجربه سقوط شده است. او به ایلنا گفت: در رابطه با این مساله در کمیسیون آموزش نیز بحث مختصری صورت گرفت و قرار شد، از سوی کمیسیون پیگیری لازم به عمل بیاید. ما شنیده‌ایم که ابتدا گفتند راننده سکته کرده و همین امر موجب واژگونی اتوبوس شده، چون راننده فوت کرده می‌گویند، احتمالا راننده مقصر است؛ مثل هواپیمایی که سقوط می‌کند و با فوت خلبان، می‌گویند که مقصر سقوط، خلبان بوده است. متاسفانه راننده نیز فوت کرده، اما ظاهرا بریدن ترمز علت اصلی این حادثه بوده است.

 اتوبوس از سال 91 وارد سن فرسودگی شده بود

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از پیگیری تصادف دانشگاه آزاد توسط سه تیم کارشناسی خبر داد و اعلام کرد که معاینه فنی اتوبوس حادثه دیده دانشجویان دانشگاه آزاد منقضی شده بود. سردار محمدرضا مهماندار با اشاره به تصادف روز سه‌شنبه در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گفت: با توجه به اینکه این تصادف ابعاد مختلفی دارد که باید تمام آنها در نظر گرفته شود، با هماهنگی دادستان تهران و دستور او سه تیم کارشناسی خبره برای این موضوع تعیین کرده‌ایم. مهماندار افزود: این سه تیم شامل گروهی از کارشناسان تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، تیم کارشناسان فنی و مکانیک خودرو برای مشخص کردن اشکالات فنی احتمالی خودرو و همچنین یک تیم نیز از کارشناسان فنی و مهندسی در حوزه راه که از وزارت راه و شهرسازی با ما همکاری کرده‌اند، می‌شود. صبح امروز این سه تیم به محلی که خودرو نگه‌داری می‌شود و نیز محل وقوع تصادف اعزام شدند تا به موضوع رسیدگی کنند. او اظهار کرد: لازم است سهم همه عواملی که در این تصادف مقصر بوده‌اند مشخص شود، اعم از خطای احتمالی راننده، اشکالات راه و نقص خودرو و همچنین کوتاهی مسوولان چه به عنوان پیمانکار حمل و نقل و چه کارفرمای این حوزه. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: این اتوبوس در یکی از ایستگاه‌ها توقف نمی‌کند، بر اساس اظهارات شهود، راننده از این لحظه به دانشجویان می‌گوید که اتوبوس ترمز ندارد و همه به سمت عقب اتوبوس بروند. بعد از طی کردن حدود 600متر، راننده احتمالاً برای اینکه بتواند به‌نحوی خودرو را متوقف کند وارد فضای سبز می‌شود که درختان کوچکی داشته و نتوانسته‌ جلوی حرکت اتوبوس را بگیرد.

مهماندار افزود: سپس با یک زاویه 35 درجه از جاده خارج می‌شود، بعد از اینکه 69 متر مسیر را طی می‌کند، با پایه بتنی که برای تأسیسات آب در آنجا قرار داشته برخورد می‌کند که سرعت اتوبوس و برخوردی که با آن پایه بتنی می‌کند، باعث می‌شود که تقریباً دو سوم زیر اتوبوس جمع و منهدم شود که این موضوع باعث افزایش تلفات می‌شود.

او ادامه داد: در تاریخ 22 آذر معاینه فنی این خودرو منقضی شده و در زمان تصادف معاینه فنی نداشته، ضمن اینکه سن فرسودگی اتوبوس‌های شهری 10 سال است که این خوردو تولید سال 1381 است و از سال 1391 در سن فرسودگی قرار داشته است. مهماندار در نهایت یادآور شد: این اتوبوس‌ها سرویس داخلی دانشگاه هستند و دانشگاه آنها را به عنوان پیمانکار استخدام کرده تا بین دانشکده‌های مختلف کار سرویس‌دهی را انجام دهند. در واقع این اتوبوس‌ها مربوط به حمل و نقل درون‌شهری نیستند.

 

 

ارسال نظر