اختلال ارتباطی در خانواده‌های ایرانی رو به افزایش است

۱۳۹۷/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۱۲۴
اختلال ارتباطی در خانواده‌های ایرانی رو به افزایش است

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و بانوان با بیان اینکه اختلال ارتباطی به عنوان یکی از معضلات اصلی خانواده‌های ایرانی رو به افزایش است، گفت: در حالی که باید در یک خانواده ارتباطات قوی عاطفی و منطقی برقرار شود اما میزان گفت‌وگوها در خانواده‌ها کاهش یافته است.

معصومه ابتکار با اشاره به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور اظهار کرد: دولت دوازدهم با برنامه‌ها و سیاست‌های مشخص، بحث‌های سیاسی و اجتماعی کار را آغاز کرد اما متاسفانه رویکرد خصمانه امریکا و خروج از برجام، شرایط سخت اقتصادی را به ما تحمیل کرد. از طرف دیگر با ایجاد جنگ روانی و اقتصادی، سعی کردند اقتصاد ما را به زمین بزنند و قطعا این مسائل، آسیب‌های زیادی به جامعه و آحاد افرادی که برای جامعه تلاش می‌کنند، در پی داشته است.

او افزود: دولت رسیدگی به مشکلات معیشتی و مرتبط با اشتغال و وضعیت اقتصادی را اولویت خود قرار داده است تا کمترین آسیب به مردم وارد شود. معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه دولت هدفگذاری مهمی در بحث‌های اجتماعی دارد، گفت: توانبخشی خانواده به عنوان یک نهاد جامعه که رشد و نمو آحاد جامعه از این نهاد است، جزو برنامه‌های دولت است.ابتکار عنوان کرد: بسیاری از جوامع به این نتیجه رسیده‌اند که اگر انسجام خانواده حفظ شود، انسجام اجتماعی نیز حفظ خواهد شد. بنابراین رسیدگی به موضوع‌های مرتبط با خانواده تنها در دستور کار ایران نیست بلکه در بسیاری از نقاط دیگر نیز به آن توجه کرده‌اند.

او اظهار کرد: با توجه به تعالیم فرهنگی و دینی ما، خانواده و حفظ رابطه به عنوان یک اصل شناخته می‌شود اما اکنون با چالش‌های زیادی در این زمینه مواجه هستیم. امروز خانواده در ایران و دنیا با آسیب‌های زیادی مواجه است. معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: طبعا مشکلات اقتصادی و شرایط خاص کشور را انکار نمی‌کنیم؛ نیاز به اشتغال و حل مشکلات اقتصادی خانواده یکی از مسائل اولویت‌دار خانواده‌ها است. ممکن است بسیاری از خانواده‌ها تحت تاثیر قوانینی باشند که وضعیت خاصی را بر خانواده تحمیل کنند. همچنین ممکن است تحت تاثیر فرهنگ یا خرده فرهنگ‌ها باشند. ابتکار با بیان اینکه ممکن است این آسیب‌ها خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، تصریح کرد: استان‌های زیادی وجود دارند که با آسیب‌های زیادی مواجه هستند.او تاکید کرد: موضوع خانواده و آسیب‌های خانواده در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری وجود دارد. همچنین در ماده 102 قانون برنامه ششم و سیاست‌های رییس‌جمهور به این موضوع توجه شده است. علاوه بر این، حاصل پژوهش‌ها مشخص کرده است که خانواده ایرانی در معرض یک سری آسیب‌ها قرار دارد که باید به این آسیب‌ها توجه شود. معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه دولت برای هر کدام از آسیب‌ها راهکاری دارد، عنوان کرد: مطالعه مساله‌یابی در 31 استان کشور انجام شده است و تقریبا در همه جا موضوع اختلال ارتباطی به عنوان یکی از معضلات اصلی خانواده مطرح شده است که این مشکل رو به افزایش است. ابتکاربااشاره به کاهش میزان گفت‌وگو در خانواده‌ها گفت: میزان گفت‌وگو در خانواده از دو ساعت در 10 سال پیش، به 20 دقیقه در حال حاضر رسیده است. همچنین تعداد کلماتی که بین یک خانواده چهار نفره ایرانی رد و بدل می‌شود از 1500 کلمه به کمتر از 500 کلمه کاهش یافته است. وی بیان کرد: ممکن است عوامل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زمینه اختلال ارتباطی تاثیرگذار باشند. در حال حاضر اعضای خانواده کنار هم هستند اما از طریق شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: عدم داشتن ارتباط در حال آسیب وارد کردن به خانواده‌ها است؛ این اختلال ارتباطی به سوءتفاهم و عدم مفاهمه بین نسلی و احساس تنهایی منجر می‌شود. همچنین این مساله موجب می‌شود به سالمندان بها داده نشود.ابتکار موضوع اختلال ارتباطی را تنها مرتبط به ایران ندانست و گفت: بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که اختلال ارتباطی یک آسیب اصلی و جدی در خانواده‌ها محسوب می‌شود. وی ادامه داد: از بین 10 مهارت اصلی زندگی که سازمان بهداشت جهانی مطرح کرده است، حدود چهار یا پنج مهارت از جمله مهارت شنیدن به مهارت ارتباطی برمی‌گردد. امروزه شنیدن، یک مهارت است زیرا ممکن است نتوانیم خوب بشنویم.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: همچنین در دانشگاه هاروارد مطالعه‌ای از 700 مرد انجام شده است، تا متوجه شوند در انتها افرادی که موفق می‌شوند از چه خانواده‌هایی بوده‌اند. این مطالعه تاکنون در حال انجام است اما مشخص شده است افراد موفق کسانی هستند که روابط قوی خانوادگی و اجتماعی برقرار کرده‌اند و عنوان شده است که مهم‌ترین عامل برای احساس خوشبختی، برقراری ارتباط قوی در خانواده و جامعه است. ابتکار اظهار کرد: در کشور ما نیز بسیاری از مطالعات به این موضوع اشاره دارند. بنابراین اگر به اختلال ارتباطی در خانواده‌ها توجه نشود، در خانواده گسل‌هایی ایجاد می‌شود که در اثر آن، قدرت حمایت‌کنندگی خود را از دست می‌دهند. او با اشاره به اجرای اولین مرحله طرح ملی گفت‌وگوی خانواده گفت: در این طرح بنا است به آسیب‌هایی که در بحث اختلال ارتباطی به هر خانواده وارد می‌شود، توجه شود. قرار است در هر استان، این موارد را شناسایی کرده و برای هر استان دستورالعملی طبق ضرورت‌ها و با نگاه علمی داشته باشیم و به نقشه راهی برسیم تا مهارت‌های ارتباطی خانواده تقویت شود.

 

 

ارسال نظر