مرگ سالیانه ۲ هزار بیمار سوخته

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۶۳
مرگ سالیانه ۲  هزار بیمار سوخته

سالانه دو هزار نفر در ایران بر اثر سوختگی جان خود را از دست می‌دهند، ‌این در حالی است که متخصصان بر این باورند که هم شیوه‌های درمان سوختگی در ایران هنوز هم سنتی بوده و به استاندارد دنیا نزدیک نشده است واز طرف دیگر همین شیوه‌های سنتی، هزینه درمان افراد را هم افزایش می‌دهد تا جایی که برای برای هر فرد سوخته نیاز به 28 هزار دلار هزینه درمان است. چنین وضعی در حالی است که بنابرگفته رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته، آمار سوختگی در ایران هشت برابر متوسط جهانی است. محمدجواد فاطمی، در نشست خبری روز ملی پیشگیری از سوختگی گفت: ایران جزو کشورهایی است که سوختگی در آن بسیار شایع است بطوری که در میان کشورهای همسطح خودمان شیوع سوختگی بالاتر است. بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار نفر بطور جدی دچار سوختگی می‌شوند، از این تعداد ۲۲ تا ۲۸ هزار نفر بستری شده و دو هزار نفر فوت می‌کنند.

او با اشاره به وجود ۳۵ مرکز سوختگی در کشور که شامل بخش و بیمارستان است، افزود: متاسفانه تخت‌های سوختگی خیلی کم است بطوری که ۵۰ درصد تخت‌های مورد نیازمان را داریم.

وی همچنین به بخش ویژه سوختگی یا همان ICU مربوط به سوختگی در بیمارستان‌های سوختگی اشاره کرد و گفت: در این زمینه فقط یک سوم بخش سوختگی مورد نیازمان را داریم. فاطمی با عنوان این مطلب که همواره باید ۵۰ درصد تخت‌های سوختگی اشغال باشد، ادامه داد: باید ۵۰ درصد باقی مانده برای حوادث احتمالی خالی باشد اما متاسفانه بیمارستان مطهری به عنوان یک مرکز سوختگی همواره تخت‌های آن صددرصد اشغال است.

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته در ادامه به وضعیت درمان سوختگی در کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه انواع پانسمان‌های جدید و جایگزین‌های پوست با کمبود مواجه‌ایم و دلیل آن هزینه بالا و تکنولوژی است که در اختیار ما قرار ندارد.

وی با اعلام اینکه اغلب بیمه‌ها پانسمان‌ها را پوشش نمی‌دهند افزود: به همین دلیل ما از درمان‌های سنتی و تاریخ گذشته در سوختگی استفاده می‌کنیم و باعث می‌شود میزان مرگ و میر بالاتر از حل معمول باشد.

فاطمی با اعلام اینکه ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه ناشی از سوختگی الکتریکی به تدریج بر کشور تحمیل می‌شود، اظهار داشت: هزینه یک سوخته بالغ بر ۲۸ هزار دلار است.

اظهارات فاطمی در حالی است که معاون اجتماعی وزیر بهداشت ضمن اشاره به اقداماتی که در راستای پیشگیری از سوختگی انجام شده، گفت: سالانه ۱۸۰ هزار نفر در کشور دچار سوختگی می‌شوند و ارقام قابل توجهی برای درمان آنها هزینه می‌شود؛ درحالی که با پیشگیری می‌توان جلوی بسیاری از این حوادث و هزینه‌ها را گرفت.  محمدهادی ایازی در این نشست خبری گفت: ما به عنوان مدیران نظام سلامت معتقدیم ۲۵ درصد از حوزه سلامت در اختیار ماست و ۷۵ درصد آن در اختیار مردم و دیگر ارگان‌ها است. به همین دلیل رویکرد اجتماعی در حوزه سلامت را انتخاب کردیم؛ چرا که ۷۵ درصد در این حوزه مغفول مانده بود.

وی افزود: یکی از حوزه‌های حائز اهمیت در سلامت، مساله سوختگی است. سوختگی از ابتدا بیماری نیست و به واسطه حوادث و اتفاقات معطوف به شخص رخ می‌دهد و منجر به بیماری‌های سخت و دردناک می‌شود؛ به نحوی که سالانه در کشور ۱۸۰ هزار نفر دچار سوختگی می‌شوند و هر درصد سوختگی بطور متوسط هزینه ۵ میلیون تومانی را برای نظام سلامت به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که در سال می‌سوزند، بعد از مدتی به دلیل هزینه‌های بالای سوختگی فقیر می‌شوند و اگر بتوانیم از سوختگی پیشگیری کنیم به نفع نظام سلامت است. سالانه بر اثر سوختگی ۲۸ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و ۲ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

ایازی گفت: ما به عنوان حوزه اجتماعی وزارت بهداشت تمام تلاش‌مان معطوف به این است که بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم تا حادثه‌ای رخ ندهد. طی دو سه سال اخیر حوادثی مانند پلاسکو، عسلویه و منابع سوختی رخ داده است که می‌توان از بسیاری از آنها جلوگیری کرد. فرض اینکه ۱۸۰ هزار نفر در سال می‌سوزند و هر سوختگی هزینه متوسط ۵ میلیون تومانی به همراه دارد، ارقام قابل توجهی بار مالی برای نظام سلامت به وجود می‌آورد؛ در حالی که می‌توان جلوی این هزینه‌ها را گرفت.

وی با بیان اینکه دو گروه سنی بیشتر در معرض سوختگی قرار دارند، گفت: گروه اول کودکان و نوجوانان هستند که به واسطه تحرک بیش از اندازه‌ای که دارند و اقدامات ایمنی‌بخشی که خانواده‌ها رعایت نمی‌کنند، در معرض خطر حوادث سوختگی هستند. سالمندان نیز گروه دیگری هستند که به واسطه کم‌تحرکی نمی‌توانند در برابر حوادث از خودشان مقاومت نشان دهند. بر همین اساس و برای پیشگیری از سوختگی در این گروه‌های سنی باید سازوکاری را فراهم کنیم که کمترین اتفاق رخ دهد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت افزود: نکته مهم دیگری که در پیشگیری از سوختگی اهمیت دارد، فرهنگ‌سازی است. دستگاه‌هایی که متولی مباحث فرهنگی هستند مانند شورای فرهنگ عمومی، وزارتخانه‌ها ارشاد و آموزش و پرورش، صداوسیما، رسانه‌ها و غیره به اعتقاد ما می‌توانند در فرهنگ‌سازی نقش بسیاری را ایفا کنند و اگر این دستگاه‌های فرهنگی وظایف خود را به خوبی انجام دهند، شاهد کاهش حوادث ناشی از سوختگی خواهیم بود. رسانه‌ها نیز نقش بی‌بدیلی در این موضوع خواهند داشت.

ایازی درباره کمیته ملی پیشگیری از سوختگی گفت: این کمیته زیرمجموعه دبیرخانه شواری عالی سلامت و امنیت غذایی است که وظیفه دارد نقش هر دستگاه را به آن اعلام کند و هر یک از دستگاه‌ها موظف هستند در چارچوپ تعیین شده، اقدامات خود را انجام دهند و گزارش عملکرد خود را به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارایه دهند. در همین راستا آموزش و پرورش، شهرداری و آتش نشانی اقدامات خوبی را انجام داده‌اند.

 

 

ارسال نظر