اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۶:۱۹
کد خبر: ۱۳۵۵۹۲

معاون آموزش و پرورش: تکلیف شب را حذف نکردیم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما حذف تکلیف شب نداشتیم بلکه جایگزینی تکالیف مهارت محور به جای مشق شب که رونویسی بود را طراحی کردیم. رضوان حکیم‌زاده در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش‌آموزی، به موضوع حذف مشق شب و اینکه برخی نسبت به آن انتقاد دارند، اشاره کرد و اظهارداشت: به هیچ عنوان حذف مشق شب نداشتیم بلکه مشق‌های مهارت محور در پایه اول تا سوم ابتدایی جایگزین مشق‌های رونویسی شد. او افزود: بچه‌های ما رونویسی و روخوانی بسیار داشتند اما مهارت نوشتن و درک مطلب کمتر است. بنابراین باید مشق‌های مهارت محور از روخوانی‌ها و رونویسی‌های تکراری به سمت مهارتی بودن برود. حکیم‌زاده ادامه داد: اکنون برخی افراد در ساده‌ترین مهارت باز می‌مانند، حتی نمی‌توانند طول و عرض یک پرده را محاسبه کنند. وی با اشاره به اجرای طرح جابر ابن حیان، افزود: این جشنواره بارقه‌های امید را در دل ما زنده نگه می‌دارد که بسترهایی فراهم شده تا دانش‌آموزان با دست سازه‌های خود کاری انجام دهند و از حافظه محوری به سمت تفکر خلاق بروند و در نهایت به سمت اقتصاد دانش بنیان که کلید نجات است.

افزایش۵۰ درصدی مراجعات به کمیته امداد

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در ماه‌های اخیر با افزایش۵۰ درصدی مراجعات مردمی مواجه بودیم که ۲۵درصد مربوط به درمان بوده است، البته طی همین مدت کمک‌های مردمی نیز ۳۵ درصد رشد داشت. پرویز فتاح اظهار کرد: دو میلیون و ۷۰ هزار خانوار تاکنون سبد کالا را دریافت کرده‌اند. خانواده‌های یک نفره ۱۰۰ هزار تومان و خانواده‌های ۵ نفره و بالاتر نیز ۳۰۰ هزار تومان سبد کالا می‌گیرند که بطور متوسط میانگین پرداختی‌ها ۲۰۰ هزار تومان است. نیمه دوم دی ماه و نیمه اسفندماه زمان پرداخت سبدهای مرحله دوم و سوم است. او با بیان اینکه طی چند ماه اخیر حدود ۶۰۰ هزار خانوار جدید تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار گرفتند، گفت: منابع مالی این خدمات از کجا تامین می‌شود؟ آیا روند پوشش‌های جدید در سال آینده ادامه خواهد داشت؟ او افزود: ما امسال تکلیف پشت نوبتی‌ها را مشخص کردیم و بر اساس تبصره ۱۴ و با اختصاص اعتباری ویژه ۶۲۰ هزار خانواده وارد چرخه دریافت مستمری شدند و به دلیل اینکه این تبصره در بودجه ۹۸ مجدداً تکرار شده، به همین دلیل پرداخت مستمری به این خانواده‌ها در سال آینده متوقف نمی‌شود. فتاح به مهر گفت: با توجه به اینکه دولت ردیف اعتباری تبصره ۱۴ را برای سال آینده تثبیت کرده است، حداقل این است که همین روند در سال آینده نیز ادامه پیدا کند و اگر بخواهیم تعداد افراد تحت پوشش را افزایش دهیم، باید اعتبار و منابع را زیاد کنیم که آن نیز نمی‌شود و باید مجلس در این خصوص دست به کار شود. طی 7-6 ماه اخیر با توجه به بالارفتن ناگهانی نرخ تورم به اقشار مختلف به خصوص ضعیف فشار وارد شد و همین باعث افزایش ۵۰ درصدی مراجعات به کمیته امداد و همچنین افزایش خدمات موردی ما شد. رییس کمیته امداد افزود: مشکلات اخیر باعث شد که هم از صندوق امداد ولایت و هم از بودجه کمیته امداد در جهت پرداخت وام ضروری به نیازمندان و افراد تحت پوشش اقدام کنیم و در همین راستا ۸۰۰ میلیارد تومان وام ضروری پرداخت کردیم و در حال حاضر برای پرداخت وام ضروری، فردی در صف نداریم.

ایجاد تیم‌های سیار برای شناسایی مبتلایان ایدز

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای بیماریابی جدید در حوزه اچ‌آی‌وی/ایدز، گفت: برای شناسایی مبتلایان به اچ‌آی‌وی در افراد پرخطر و در معرض آسیب، کارشناسان ما به پاتوق‌ها رفته و علاوه بر ارایه وسایل پیشگیری لازم، تست اچ‌آی‌وی هم از این افراد می‌گیرند. علیرضا رییسی درباره نحوه شناسایی موارد جدید ابتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز در پاتوق‌های معتادان و افراد پرخطر، گفت: یکی از اقداماتی که امسال در این زمینه انجام دادیم این بود که در هر استان، نقشه‌برداری از مناطق پرخطر انجام دادیم و محل پاتوق‌های افراد با ریسک بالا را در هر استان شناسایی کردیم و تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مربوطه قرار دادیم. او با بیان اینکه این افراد در مراکز DIC خدمت دریافت می‌کنند،افزود: علاوه بر این ۱۶ تیم سیار هم به آنها متصل کرده‌ایم تا بتوانند وسایل پیشگیری و آموزش‌های لازم را به این افراد ارایه دهند و از آنها تست اچ‌آی‌وی نیز بگیرند. بر همین اساس در یکی از مراکز DIC سطح کشور در قالب همین اقدامات ۲۲ مورد مثبت اچ‌آی‌وی را شناسایی کردیم. رییسی ادامه داد: یکی از گروه‌های هدف ما از ایجاد ۱۶ تیم سیار اچ‌آی‌وی/ایدز، زنان در معرض آسیب است؛ بطوریکه این تیم‌ها با حضور در پاتوق‌ها، این افراد را شناسایی و آموزش‌های لازم را به آنها ارایه می‌دهند. البته این اقدامات باید در سطح کشور توسعه بیشتری یابد. با اقداماتی که در حاشیه شهرها برای شناسایی موارد جدید اچ‌آی‌وی انجام دادیم، در بین همین افراد حاشیه شهر ۱۱۳ مورد مثبت پیدا کردیم که باردار بودند و با ارایه درمان‌های لازم به این افراد در ۱۱۱ مورد از انتقال بیماری به نوزاد پیشگیری کردیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش گفت: یکی از اتفاقات خوبی که قرار است امسال انجام شود، ‌در حوزه مراکز MMT است. در حال حاضر ۷۰۰۰ مرکز MMT در کشور وجود دارد و قرار است در این مراکز اقدام به شناسایی مبتلایان به اچ‌آی‌وی کنیم.

 

ارسال نظر