اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۵۱۱

۹۰ درصد هزینه‌های سلامت در مراجعات سرپایی

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در کشور شاهد کاهش چشمگیر هزینه‌های مردم در بخش بستری بودیم اما ۹۰ درصد هزینه‌های مردم در حوزه سلامت مربوط به مراجعه سرپایی است. قاسم جان بابایی با بیان اینکه ۹۰ درصد هزینه‌های مردم در حوزه سلامت مربوط به مراجعه سرپایی است، گفت: با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در کشور، هزینه‌های مردم در بخش بستری کاهش چشمگیری یافته است ولی هنوز مردم برای دسترسی به خدمات سرپایی هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند که نیاز به اقدامات اساسی در این حوزه دارد. او با بیان این مطلب که با راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه بسیاری از مشکلات این حوزه رفع می‌شود، اظهارکرد: در راستای ارتقای سلامت استان گیلان باید همه دستگاه‌های دولتی با دانشگاه علوم پزشکی گیلان مشارکت بیشتری داشته باشند. معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هیچ بیمارستان دولتی در شهرستان‌ها سود آور نیست، گفت: وزارت بهداشت به دنبال کسب سود در بیمارستان‌ها نیست ولی مهم است باید این بیمارستان‌ها برای ارایه خدمات به مردم سرپا بمانند و همه دستگاه‌های اجرایی از قبیل اداره برق، گاز و آب فاضلاب باید در این زمینه همکاری کنند.

احتمال مرگ رییس کتابخانه مرکزی همدان  با قصور پزشکی

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از مرگ مادری پس از زایمان در بیمارستان خبر داد. علی احسان صالح در تشریح این خبر به ایسنا گفت: صبح روز پنجشنبه یک مادر پس از زایمان در بیمارستان جان باخت که علت مرگ وی توسط پزشکی قانونی در دست بررسی است.  او با بیان اینکه نمونه‌برداری از این فرد صورت گرفته است، تصریح کرد: ممکن است این مادر بر اثر آمبولی لخته خون یا آمبولی مایع آمونیاتیک جان باخته باشد. صالح در پاسخ به اینکه خانواده متوفی اعلام کرده‌اند دخترشان پس از تزریق آمپول نفسش گرفت، صورتش کبود شد و به کما رفت، عنوان کرد: نمی‌توان در این زمینه تا زمان بررسی نمونه‌ها و انجام آزمایشات لازم اظهارنظر کرد و ممکن است این موضوع بین یک تا دو ماه به طول انجامد. مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان درباره اینکه بنا به گفته خانواده متوفی، حساسیت دخترشان به آمپول تزریقی اعلام شده بود و بر اثر این قصور عزیزشان جان باخته، عنوان کرد: حساسیت قابل کنترل است و نمی‌توان قطعی گفت به این علت فوت کرده و پس از بررسی تکمیلی نتیجه نهایی اعلام می‌شود.  متوفی منصوره حسینی شعار، رییس کتابخانه مرکزی همدان حدودا 35 ساله بوده که پس از تولد نخستین فرزندش در بیمارستان بوعلی همدان جان باخت.

90 درصد مبتلایان به سرطان ریه سیگاری‌اند

دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی آنکولوژی گفت: سرطان ریه به دلیل افزایش مصرف دخانیات رو به افزایش است به گونه‌ای که طبق آمارها 90 درصد مبتلایان به سرطان ریه سیگاری هستند. پیام آزاده با بیان اینکه شاهد روند رو به افزایش سرطان در کشور هستیم، افزود: سال گذشته سه هزار میلیارد تومان خرج بیماری سرطان در کشور شد. او با بیان اینکه سرطان سینه بیشترین هزینه درمان را در زنان دارد، اظهار داشت: روند سرطان در کشور رو به افزایش است و پیری جمعیت می‌تواند یکی از عوامل مهم این مساله باشد. استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: سرطان‌های ریه به دلیل افزایش مصرف دخانیات، روده به علت چاقی و تغذیه نادرست نیز از دیگر سرطان‌های شایع در کشور است. به گفته آزاده، شایع‌ترین و کشنده‌ترین سرطان در مردان، سرطان معده و شایع‌ترین سرطان در زنان در ایران سرطان سینه است که روند رو به افزایش سن در بروز این نوع سرطان‌ها نقش بسزایی داشته است.

چگونگی بازنشستگی کارمندانی که بیمه سلامت دارند

مدیرکل سازمان بیمه سلامت استان تهران، وضعیت بازنشستگی کارمندان دولت که بیمه سلامت دارند را توضیح داد. کوروش فرزین درباره چگونگی بازنشستگی کارمندان دولت که بیمه سلامت دارند، گفت: کارکنان دولت عمدتا دو صندوق برای خدمات بیمه‌ای خود دارند، یک صندوق بیمه سلامت است که برای بحث درمان کارکنان دولت است و حق بیمه درمان از حقوق آنها کسر می‌شود و یک سهمی هم برای بازنشستگی و حقوق مستمری از حقوق‌شان کسر می‌شود. او افزود: سهمی که برای بازنشستگی از حقوق این کارکنان کسر می‌شود، به صندوق بازنشستگی کل کشور واریز می‌شود. این در حالی است که در سازمان تامین اجتماعی این دو موضوع یعنی حق بیمه درمان و سهم بازنشستگی، در یکدیگر ادغام هستند. مدیرکل بیمه سلامت استان تهران افزود: برای بازنشستگان بیمه سلامت بعد از بازنشستگی، دفترچه بیمه سلامت صادر می‌شود با این تفاوت که دفترچه از حالت شاغل به مستمری‌بگیر تغییر می‌کند. فرزین همچنین با اشاره به قرارداد این سازمان بیمه‌گر با ۶ هزار مرکز درمانی در استان تهران افزود: حدود ۱۰۴ بیمارستان نیز با بیمه سلامت قرارداد دارند که از این تعداد، ۵۳ بیمارستان دولتی و مابقی خصوصی، خیریه یا دولتی غیر دانشگاهی مانند بیمارستان‌های وابسته به نیروی مسلح یا تامین اجتماعی هستند. به گفته او، حدود ۳هزار پزشک نیز در تهران با سازمان بیمه سلامت طرف قرارداد هستند که هزار تن از آنها متخصص و حدود ۲هزار تن نیز پزشک عمومی هستند.

 

 

ارسال نظر