اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۳۵

ورود کوهنوردان به قله دماوند ضابطه‌مند می‌شود؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس گفت: کوه دماوند حاوی ذخایر ژنتیکی ارزشمند و نادری است و سازمان حفاظت از محیط زیست باید با تهیه بانک اطلاعاتی کامل در حفظ و تکثیر آنها تلاش کند. علی ابراهیمی در رابطه با لزوم توجه به محیط زیست کوه دماوند گفت: رشته کوه دماوند از لحاظ شکل و جایگاهی که در تاریخ و فرهنگ ایران دارد منحصر به فرد و ارزش‌مند است. در قیاس جهانی نیز این قله از شاخص‌ترین و جاذبه‌های مهم کوهنوردی محسوب می‌شود. نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی افزود: قله دماوند به دلیل برفی بودن در طول سال منبع تامین آب چشمه‌ها و سفره‎های زیر زمینی منطقه است و به لحاظ اینکه آب جاری شده از رشته کوه بیشتر در مصارف کشاورزی و شرب استفاده می‌شود اهمیت بسیار زیادی دارد. ابراهیمی اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش ورود کوهنوردان به قله و دامنه کوه دماوند، زباله‌های زیادی در اطراف پناهگاه‌ها رها شده است که به مرور زمان باعث تخریب محیط زیست منطقه می‌شود. این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا ضابطه‌مند کردن ورود کوهنوردان به قله دماوند باعث بهبود وضعیت محیط زیست منطقه می‌شود، به خانه ملت گفت: برای مراقبت از محیط زیست این کوه بهتر است روی مسائل ارشادی و فرهنگ‌سازی کار شود تا کوهنوردان زباله‌های پلاستیکی را دردامنه کوه و کنار پناهگاه‌ها رها نکنند. ابراهیمی افزود: زباله‌های تولید و رها شده توسط کوهنوردان احتیاجی به اقدامات قانونی ندارد و با آیین نامه‌های داخلی و هماهنگی‌ بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ورزش و جوانان می‌توانیم این موضوع را ساماندهی کنیم، شورای شهر تهران نیز می‌تواند به سازمان محیط زیست در این خصوص کمک کند.

 

زمین‌های کشاورزی زنگ خطر برای دریاچه ارومیه

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی ضمن انتقاد از توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: دانشگاه‌های ارومیه و تبریز ماموریت یافته‌اند که عدد دقیق توسعه کشاورزی را در کل حوضه آبریز استخراج کنند و پس از استخراج این آمار برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.

فرهاد سرخوش در پاسخ به این پرسش که آیا طی چند سال گذشته اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسعه یافته است، اظهار کرد: طبق برآوردها در کل حوضه آبریز دریاچه ارومیه شامل استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان اراضی کشاورزی حدود ۲۱ هزار هکتار بیشتر شده است، درحالی‌که طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید از افزایش سطح زیر کشت در این حوضه جلوگیری می‌شد تا کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب درحوزه کشاورزی محقق شود. متاسفانه پایبندی به این مصوبه وجود نداشت. او ادامه داد: عمده توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه «دیم» بوده است البته از دانشگاه‌های ارومیه و تبریز خواسته‌ایم که بررسی دقیقی در مورد میزان توسعه اراضی کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه داشته باشند. در صورت آماده شدن این گزارش، برخوردهای لازم طبق ضوابط انجام خواهد شد. ا و گفت: مبلغی که از ماده ۱۰ و ۱۲ برای ما ابلاغ شده، ۵۰۰ میلیارد تومان برای سال ۹۷ است که در حال مبادله موافقت‌نامه‌های مربوط به آن هستیم تا دستگاه‌های مجری بتوانند این مبالغ را به صورت اسناد خزانه دریافت کنند. به گفته سرخوش، همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان هم از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه انتقال آب کانی‌سیب به دریاچه ارومیه ابلاغ و تاکنون ۵۰درصد آن دریافت شده است. قول داده شد که مابقی نیز به‌زودی تخصیص داده شود.

 

ارسال نظر