تهران امسال 215 روز هوای پاک داشت

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۳۵

نگاهی به شاخص‌های کیفیت هوای تهران در 6 ماه ابتدایی سه سال اخیر نشان می‌دهد که تعداد روزهای پاک و سالم هوا به مرور کمتر و روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس بیشتر شده است. بطور مثال در سال 95 مجموع تعداد روزهای پاک و سالم 163 روز و تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس 23 روز بود که امسال این ارقام به مجموع 159 روز پاک و سالم و 27 روز ناسالم رسیده است.چالش آلودگی هوا در نیمه دوم سال دشوارتر می‌شود. اتفاقی که به علت تردد وسایل نقلیه بی کیفیت و آمادگی شرایط اینورژن یا وارونگی هوا، آلودگی و بحران را بیشتر می‌کند. این در شرایطی است که وضعیت نیمه دوم امسال به علت بارندگی‌های آبان تا حدی با گذشته متفاوت است.

لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، درباره روزهای پاک و سالم در سال جاری گفت: مجموع روزهای پاک و سالم پایتخت ایران در سال 97 از ابتدای سال با احتساب مهر و آبان به 215 روز رسیده است.

نظری افزود: از ابتدای مهر 97 تا 29 آبان، 6 روز پاک، 50 روز سالم و 3 روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم. در همین بازه زمانی در سال 96، یک روز پاک، 35 روز سالم، 22 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه افراد وجود داشته است.

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال، اظهار داشت: نیمه دوم سال هم به خاطر سرما و هم به علت وارونگی هوا به افزایش آلودگی هوا منجر می‌شود. البته امسال بارندگی‌ها در آبان بسیار بهتر از سال گذشته بود و در نتیجه تعداد روزهای سالم در آبان نسبت به سال گذشته افزایش یافت. وقتی آلودگی هوا تولید می‌شود، دیگر تولید شده است. تمام تلاش‌ها باید بر این باشد که از ایجاد آلودگی هوا از منبع جلوگیری شود.

با این حال همچنان به دلیل تردد بی‌رویه خودروها، اجرایی نشدن قوانینی مانند استفاده از فیلتر دوده برای اتوبوس‌ها و حضور پررنگ موتورسیکلت‌های کاربراتوری مشخص نیست وضعیت سلامت هوا در روزهای آینده به چه سمت و سویی برود. عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره مهم‌ترین بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا به خبرنگار سلامت ایرنا می‌گوید: بیماری‌های حاد و مزمن منتسب به آلودگی هوا هستند. آلودگی هوا بر بیماری‌های تنفسی و قلبی اثر حاد دارد که باعث افزایش موارد سکته‌های قلبی می‌شود. بیماری‌های مزمن مثل سرطان ریه نیز به صورت طولانی مدت به واسطه آلودگی هوا ایجاد می‌شوند.

وی افزود: هر چه غلظت ذرات افزایش پیدا کند و آلودگی هوا بیشتر شود، موارد مراجعه به مراکز درمانی به علت بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا، مثل آسم و غیره افزایش پیدا می‌کند.»

رییس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: در سال 96 نسبت به 95 غلظت آلاینده‌ها در برخی شهرها افزایش و در برخی شهرها کاهش داشته است. در تهران نیز غلظت آلاینده‌ها کاهشی نبوده است. وقتی غلظت آلاینده‌ها کاهش نداشته باشد، همان تعداد موارد مرگ و میر که در سال قبل‌تر اتفاق افتاده، باز هم اتفاق می‌افتد. البته از سال 92 با توجه به کارهایی مانند اصلاح سوخت (بنزین و گازوئیل)، غلظت آلاینده‌ها کاهش یافت و از 38 میکروگرم به 30 میکروگرم در سال 94 رسید. ولی در سال 95 و 96 این روند نزولی کاهش آلودگی هوا با آن شدت قبلی ادامه نیافت و ثابت ماند.

شاهسونی اظهار داشت: شرایط کیفیت هوا و روزهای ناسالم اصولا از ابتدای آذر تا پایان سال مشخص می‌شود. در سال‌هایی که شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و همه گروه‌ها بوده، نیز در فصل سرد سال بیشتر اتفاق افتاده است. البته از ابتدای امسال تاکنون شرایط هوا نسبت به سال گذشته بهتر بوده است.

 

ارسال نظر