اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۹۱۷

تصادفات، مهم‌ترین عامل مرگ یوزپلنگ‌ آسیایی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قبول داریم حداقل تصادفات جاده‌ای یوزپلنگ‌ها را می‌توان کنترل کرد ولی نیاز خیلی جدی به همکاری وزارت راه داریم متاسفانه به نظر می‌رسد وزارت راه اولویتی در حوزه محیط زیست ندارد. حمید ظهرابی درباره تاثیر وضعیت جاده‌ها بر افزایش تلفات یوز آسیایی اظهارکرد: یکی از اشکالات طرح‌های راه‌سازی این است که آنها از ابتدا مطالعات زیست محیطی نداشتند. در این شرایط منابعی در حوزه محیط زیست برای آنها پیش‌بینی نشده است. او افزود: وزارت راه نهاد بی‌پولی نیست که برای فنس کشی یک محدوده ۱۰ کیلومتری دچار مشکل شود. بخش عمده‌ طرح‌های اجرا شده در گذشته پیوست زیست محیطی نداشته یا ارزیابی زیست محیطی آن دقیق انجام نشده است و به همین علت اکنون ما با این مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم بنابراین لازم است ضوابط زیست محیطی و تامین منابع مالی برای آنها در طرح‌ها مورد توجه قرار گیرد. ظهرابی با بیان اینکه ما هزاران کیلومتر جاده در ایستگاه یوز داریم، به ایسنا گفت: اصلا توانی مالی نداریم که همه آنها را فنس‌کشی کنیم.در یک نقطه حدود  ۱۶کیلومتری از عباس‌آباد تا دوراهی زیدر در منطقه خارتوران بیشترین تعداد تلفات یوز را دشتیم و در این محدوده شروع به فنس‌کشی کردیم. وی اظهار کرد: ابتدا با وزارت راه و شهرسازی توافق کرده بودیم تا این نهاد فنس کشی کند اما اینقدر تعلل کرد که خودمان مجبور به شروع این کار شدیم ودر آخرین پیگیری انجام شده مشخص شد که پیمانکار چهار کیلومتر از دو طرف جاده را در حال فنس‌کشی است حتی میله‌های آن کاشته شده است. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وقوع دو فقره تصادف یوز در جاده‌ها طی سال جاری گفت: دو مورد تصادف یوزپلنگ‌های ایرانی با خودروها طی امسال در این محدوه رخ داد؛ یکی حدود ۴۰ کیلومتر جلوتر از این نقطه و دیگری در محور دیگری در استان سمنان به سمت خراسان شمالی اتفاق افتاد.

آمار پایین سقط‌های قانونی در کشور

مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده درباره سقط جنین گفت: آمار سقط قانونی در کشور در سال نسبت به سقط‌های غیرقانونی و غیرمجاز بسیار پایین است و سقط‌های غیرمجاز آمار بالایی در کشور دارد و افرادی که این کار را انجام می‌دهند، افرادی هستند که هیچ تخصصی در این امر ندارند. یکی از پزشکان درباره سقط غیرمجاز در یکی از بیمارستان‌ها می‌گفت؛ سرایدار بیمارستانی اقدام به سقط جنین یک زن باردار کرده است. این نوع سقط‌ها خطر مرگ برای زنان به همراه دارد، این زنان دیگر نمی‌توانند زایمان طبیعی هم داشته باشند.

فرشته روح‌افزا تاکید کرد: نباید برخی آمارها را در کشور اعلام کرد، چراکه اثر سوء در کشور دارد. او همچنین به وضعیت مادران شاغل اشاره کرد و گفت: باید سیاست‌گذاری ما به گونه‌ای باشد که زنان در زمان بچه‌دار شدن شغل خود را از دست ندهند و زمانی که فرزندانشان کمی بزرگ‌تر شدند، بتوانند دوباره شغل خود را داشته باشند. ما که همه‌چیز را از غرب الگوبرداری می‌کنیم، چرا در این زمینه از غرب الگو‌برداری نمی‌کنیم. در برخی از کشورهای اروپایی زنان تا سه فرزند و تا سه سالگی هر فرزند مرخصی با حقوق دارند، چرا اینگونه خدماتی به زنان ما داده نمی‌شود. او با بیان اینکه مظاهر جنسی در جامعه ما بسیار بالاست، به ایلنا گفت: در صورتی که حجاب را‌برداریم، من تضمین نمی‌کنم زنان در جامعه با لباس‌های نامناسب ظاهر نشوند.

مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده درباره چرایی مخالفتش با ممنوعیت ازدواج کودکان گفت: بیشترین رنج سنی دختران فراری در سنین ۱۳ الی ۱۵ سال است و قطعا آمار دختران فراری ما بیش از دخترانی است که در کودکی ازدواج می‌کنند. همه صحبت من این است که با این قوانین اکثریتی فدای یک اقلیتی می‌شوند که این منطقی نیست.

 

ارسال نظر