دلیل خروج وزارت بهداشت از طرح باشگاه‌های مثبت ایدز

۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۹۱۶
دلیل خروج وزارت بهداشت از طرح باشگاه‌های مثبت ایدز

رییس کمیته ایدز و معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور از تخصیص نیافتن بودجه سازمان بهزیستی در برنامه مبارزه با ایدز بر اساس برنامه استراتژیک چهارم انتقاد کرد.  

سعید براتی سده در همایش روز جهانی ایدز یکی از مشکلات این بیماری را ناشی از ناشناختگی آن دانست و گفت: با اینکه سازمان بهزیستی متولی بیماری ایدز در کشور نیست اما بر اساس برنامه استراتژیک چهارم قرار بود حمایت‌ها از کانال سازمان بهزیستی و با همکاری بخش غیردولتی ساماندهی و سیاست‌گذاری شود.

او با تاکید بر اینکه خدمات ارایه شده بیماران ایدز باید جامع باشند و این خدمات تنها شامل هزینه‌های آزمایش و درمان آنها نیست، اظهار کرد: قرار بود تابرنامه استراتژیک چهارم شامل فعالیت‌های فرهنگی نیز باشد، اما اصلی‌ترین مشکل برنامه این است که در آن دستگاه‌های اصلی متولی که باید برنامه‌ریزی کنند، هیچکس نیست.

برای مثال در برنامه گفته شده است که بهزیستی اعتبارش را بگیرد اما گفته نشده که باید اعتبارش را از کجا دریافت کند؟ براتی سده با بیان اینکه تا سال گذشته -که سال سوم از برنامه استراتژیک چهارم در کشور بوده -میزان اعتبار پرداختی سازمان بهزیستی تنها ۳ میلیارد تومان بوده است تصریح کرد: در طول هفته گذشته سازمان بهزیستی فعالیت‌های مختلفی را در سطح شهر در حوزه پیشگیری و آگاهی رسانی انجام داده است برای مثال سمن‌های این سازمان در سطح شهر مشغول ارایه خدمات بودند اما این در حالی است که روز گذشته معاون فرهنگی شهرداری، آقای شجاع پوریان گفته بودند که اتوبوس‌های ایدز شهرداری در سطح شهر در حال فعالیت هستند و این اقدام سازمان بهزیستی به اسم شهرداری تمام شد. او با بیان اینکه در جلسه‌ای از مسوولان وزارت بهداشت خواسته شد تا تکلیف باشگاه‌ها  مثبت ایدز را روشن کنند که این باشگاه‌ها و در حوزه سازمان بهزیستی قرار دارند یا در حوزه این وزارتخانه هستند؟ توضیح داد: با این وجود متوجه شدیم دلیل خروج وزارت بهداشت از طرح باشگاه‌های مثبت این بوده است که آنها بودجه‌ای در این حوزه نداشتند و به این علت حاضر شدند تا این برنامه را به سازمان بهزیستی واگذار کنند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بر اساس برنامه استراتژیک چهارم امسال باید ۵۰ میلیارد تومان در حوزه ایدز به سازمان بهزیستی پرداخت می‌شد، توضیح داد: این اعتبار در سال ۹۳ که در آن زمان خبری از وضعیت اقتصادی کنونی کشور، گرانی دلار، تورم و...نبود، نوشته شده است، اما تنها ۳ میلیارد تومان از این اعتبار به سازمان بهزیستی پرداخت شده و بر اساس رایزنی‌هایی که این سازمان انجام داده، قرار است این اعتبار تا 6.5 میلیارد تومان افزایش یابد.

براتی سده با بیان اینکه سازمان بهزیستی به حدود ۴٣٠٠ مبتلا به ایدز خدمات ارایه می‌کند، گفت: گفته می‌شود که حدود ٢٠ هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد.

اینکه حدود ۴ تا ۵ هزار نفر برای دریافت خدمات مراجعه کرده‌اند نشان می‌دهد که این افراد حقیقتا نیازمندند و باید خود و خانواده‌هایشان را حمایت کنیم اما سازمان بهزیستی به معنای واقعی در تامین هزینه‌های این خدمات با مشکل مواجه است.

 

 

ارسال نظر