کسری بودجه، بدهی بیمه سلامت را 16 ماهه می‌کند

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۰۰:۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۳۴۸۴۶

طرح تحول سلامت روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. اجرای بی‌برنامه این طرح، حالا مشکلاتش را نشان داده است. زیرساخت‌های طرح همچون پزشک خانواده و نسخه الکترونیک هنوز هم آماده نیست و هزینه‌ها، با توجه به گرانتر شدن خدمات، هر روز بیشتر می‌شوند اما دولت توان پرداخت همه بدهی‌های این حوزه را ندارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: با توجه به احتمال کسری 6 هزار میلیارد تومانی در بودجه سال 98 بیمه سلامت، اگر این میزان کسری اعمال شود، بدهی این بیمه 16 ماهه خواهد شد. طاهر موهبتی در مراسم امضای تفاهمنامه مشترک با انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه با اخباری که از بودجه 98 داریم، ممکن است 6 هزار میلیارد تومان در سال آینده کسری داشته باشیم، افزود: نباید گذاشت تاخیرهای گذشته دوباره شکل گیرد و باید بودجه را واقعی ببینیم. او ادامه داد: کمبود اعتبارات وجود دارد اما باید یک‌بار برای همیشه رقم بیمه سلامت واقعی دیده شود. در سه سال گذشته تعرفه پزشکان افزایش نیافته است؛ در صورتی که همه هزینه‌ها افزایش یافته‌اند.

موهبتی افزود: با افزایش هزینه‌های هتلینگ مراکز درمانی، این موضوع برای بیمه سلامت 2 هزار و 700 میلیارد تومان بار مالی دارد. اگر وضعیت این‌گونه ادامه یابد، بدهی‌های سال آینده به 16 ماه خواهد رسید.  وی خاطرنشان کرد: هم اکنون وضعیت پرداختی‌های ما به مراکز ارایه‌دهنده خدمت به سه ماه رسیده است. امیدواریم بزرگان کشور همانطور که تاکنون کمک کرده‌اند، توجه کنند که حوزه سلامت باید آخرین جایی باشد که محدودیت منابع داشته باشد. موهبتی در بخشی دیگر از سخنانش درباره اهمیت امضای این تفاهمنامه گفت: برگزاری این جلسات در جهت ارتقای سلامت مردم است و امیدواریم توفیقات چشمگیری را به همراه داشته باشد.  او اظهار کرد: 65 درصد پزشکان عمومی مشغول کار هستند. در عین حال 11 هزار پزشک عمومی یعنی 25 درصد از جامعه آماری آنها با سازمان بیمه سلامت قرارداد دارند. این درحالی است که متاسفانه از این ظرفیت‌ به خوبی استفاده نشده است. موهبتی با بیان اینکه یکی از ستون‌های اصلی در اجرای نسخه نویسی الکتریکی، پزشکان عمومی هستند، گفت: در نسخه‌نویسی الکترونیکی 30 درصد کار مربوط به IT است و بخش مهم دیگر آن تغییر رفتار است. اگر پزشکان عمومی با ما همراه نباشند، حتی اگر پیشرفته‌ترین نرم افزارها و سخت افزارها را طراحی کنیم، بی‌فایده است؛ چرا که می‌توانند در اولین ایجاد مخالفت بیمار تاثیرگذار باشند. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه پزشکان عمومی در مدیریت منابع و مصارف نیز نقش مهمی دارند، افزود: وقتی با 25 درصد از پزشکان عمومی قرار داریم، در تجهیز دارو که 9 درصد آن در بخش سرپایی است، قطعا سهم پزشکان عمومی در تجویز دارو 50 درصد است؛ بنابراین برای حمایت از بخش دارویی کشور باید با پزشکان عمومی همکاری کنیم که میانگین تجویز اقلام دارویی در نسخ که اکنون آمار آن 3.2 است تا سال به 2.2 کاهش یابد. وی در ادامه صحبت‌هایش درباره نقش پزشکان عمومی در نظام ارجاع گفت: درگاه ورودی نظام ارجاع، پزشک عمومی است و اجرای نظام ارجاع نیازمند اصلاح زیرساخت‌ها و تغییر رفتار است. موهبتی گفت: در این راستا انجمن پزشکان عمومی می‌تواند به بیمه سلامت کمک کند. پزشکان عمومی می‌توانند در بحث IT و نسخه نویسی، نظام ارجاع و مدیریت منابع و مصارف نقش مهمی داشته باشند و تنها انتظاری که از ما دارند این است که اگر در زمینه مربوط به آنها تصمیم‌گیری می‌کنیم، از آنها نیز نظرخواهی کنیم. عباس کامیابی رییس انجمن پزشکان عمومی ایران در مراسم امضای تفاهمنامه مشترک انجمن پزشکان عمومی ایران با سازمان بیمه سلامت گفت: انجمن پزشکان به نوعی تنها مرجع عمومی این حوزه است که حدود 80 هزار پزشک عمومی دارد و این درحالی است که سالانه بین 5 تا 6 هزار پزشک عمومی فارغ‌التحصیل می‌شوند. وی با انتقاد از عدم توجه به جایگاه پزشکان عمومی اظهار داشت: پزشکان از اینکه به آنها ارزش و بهای کافی داده نمی‌شود، شکایت دارند؛ در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا شأن و جایگاه پزشک عمومی بسیار بالا است، اگر طب عمومی تقویت شود، می‌توانیم میزان پرداخت پزشکان عمومی را نیز تقویت کنیم. کامیابی بیان کرد: با ارتقای شغلی در طب عمومی جایگاه پزشکان عمومی به نظام سلامت بازخواهد گشت و این کار با درست شدن نظام ارجاع میسر می‌شود.

 

ارسال نظر