کرمانشاه بر مدار زلزله

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۳۵۹
کرمانشاه بر مدار زلزله

گروه اقتصاد اجتماعی|

چند روز از سالگرد زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه گذشت اما زمین در این نقطه از ایران آرام و قرار ندارد، یکشنبه شب بار دیگر شهرهای این استان لریزد. زلزله ۶.۴ ریشتری باز هم ترس را به جان مردم کرمانشاه ریخت و شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، قصر شیرین، دالاهو و روستاهای اطراف را لرزاند. هنوز خانه‌های تخریب شده مردم در شهرهای کرمانشاه بطور کامل بازسازی نشده و بیش از یکسال از کانکس نشینی کرمانشاهی‌ها می‌گذرد اما از یکشنبه شب تا ظهر دوشنبه ۱۵۲ پس‌لرزه این منطقه را لرزاند که اکثر آنها بزرگی بین ۴ تا ۵.۲ ریشتر داشتند. این زلزله تلفات جانی نداشت، اما ۷۲۹ مصدوم برجای گذاشت که ۳۷ نفر از آنها بستری هستند و مابقی به صورت سرپایی درمان شدند. با این وجود اگرچه تصور می‌شد زلزله سال گذشته پایانی برای رسیدگی به ساختمان‌های ناامن کرمانشاه باشد اما در زلزله یکشنبه شب، آنطور که شهردار شهرستان سرپل‌ذهاب اعلام کرد، برخی ساختمان‌های تازه ساز تخریب شدند. با این وجود باز هم تناقض میان حرف مسوولان بر سر میزان تخریب وجود دارد، ‌چرا که برخلاف اظهارات شهردار سرپل‌ذهاب، رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه معتقد است واحدهای تخریب شده تنها چند باب مغازه قدیمی بوده است.

 اظهارات ضد و نقیض

صابر حیدری، شهردار سرپل‌ذهاب، درباره آخرین وضعیت این شهر بعد از زلزله یکشنبه شب، بیان کرد: بر اثر زلزله شب گذشته تخریب صددرصدی در ابنیه شهر گزارش نشده است. وی ادامه داد: برخی از ساختمان‌های تخریب شده از جمله چند واحد تجاری از ساختمان‌هایی هستند که بر اثر زلزله سال گذشته دچار خسارت شدند و جزو ساختمان‌های تعمیری بودند. گزارشی از تخریب ساختمان‌های نوساز تاکنون ارایه نشده است و تا جایی که اطلاع‌ داده‌اند، ساخت‌وساز‌های جدید بر اساس اصول بوده‌اند و مشکل خاصی در این ساختمان‌ها نداشتیم. شهردار سرپل‌ذهاب با بیان اینکه خوشبختانه زلزله شب گذشته تلفات جانی نداشته است، خاطرنشان کرد: میزان خسارت ناشی از زلزله شب گذشته هنوز برآورد نشده است و ارزیابان بنیاد مسکن در حال ارزیابی هستند. حیدری با بیان اینکه در حال حاضر آرامش در سرپل ذهاب برقرار است، تصریح کرد: تمامی ادارات در سرپل‌ذهاب باز است و فقط مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند. گرچه روال عادی در شهر برقرار است، اما به دلیل شدت زلزله فشار روحی و روانی که به مردم وارد شده، زیاد است. وی ادامه داد: بلافاصله پس از زلزله امدادرسانی به سرعت به مردم انجام شده است و مشکل خاصی در خصوص امدادرسانی شب گذشته وجود نداشت و بیمارستان‌ها نیز در حالت آماده‌باش هستند. خوشبختانه به خوبی بحران مدیریت صورت گرفته است. شهردار سرپل‌ذهاب با بیان اینکه برق شهر ساعتی پس از زلزله وصل شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در خصوص قطع گاز و برق مشکلی در حال حاضر وجود ندارد، اما به دلیل برخی مشکلات در منابع آب، آب شهرستان همچنان کدر است که مسوولان آبفای منطقه در حال برطرف کردن مشکلات هستند.

اظهارات حیدری در حالی است که وضعیت در روستاها بدتر از شهر است. عثمان حاتمی، دهیار کوییک محمود درباره وضعیت این منطقه بیان کرد: خوشبختانه تلفات جانی در روستای ما گزارش نشده است، اما تخریب بسیار زیاد بوده و خانه‌های تعمیری تخریب‌ شده‌اند. با این وجود رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه، معتقد است واحدهای تخریب شده تنها چند باب مغازه قدیمی بودند و تخریب‌ها ربطی به ساختمان‌های نوساز نداشته است. رضا خواجه‌ای درباره این موضوع بیان کرد:  هیچ گزارشی مبنی بر تخریب کامل واحدهای مسکونی بر اثر زلزله شب گذشته کرمانشاه گزارش نشده و فقط چهار واحد تجاری قدیمی‌ساز تخریب شده‌اند که خسارات جانی نداشته است. او افزود: « از ساعات اولیه زلزله شب گذشته کرمانشاه تا کنون ۴۷ اکیپ برای ارزیابی خسارات وارده به ساختمان‌ها اعزام کردیم که در حال بررسی هستند. اما خوشبختانه تا کنون گزارشی مبنی بر تخریب واحدهای مسکونی در شهرها و روستاها اعلام نشده است. فقط چهار واحد تجاری در شهر سرپل ذهاب دچار تخریب شدند که قدیمی‌ساز بودند.» خواجه‌ای گفت: این زلزله نشان داد واحدهایی که بر اثر زلزله سال گذشته استان کرمانشاه بازسازی شدند از مقاومت لازم برخوردارند و هیچ آسیبی ندیدند. مشاهدات اولیه نشان می‌دهد که اغلب خسارات مربوط به واحدهای قدیمی است که آسیب جزئی دیده‌اند. هیچ مورد فوتی هم تا کنون گزارش نشده است.

 مهلت 72 ساعته بنیاد مسکن  برای بررسی منطقه

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اوضاع فعلی سرپل ذهاب و روستاهای اطراف به خبرنگار ایلنا گفت: از سطح شهر و مناطق روستایی اطراف بازدید‌هایی صورت گرفته و زندگی به صورت عادی در جریان است، البته مردم نگرانی‌هایی دارند و چادرهایی را که در زلزله سال گذشته دریافت کرده‌ بودند، دوباره برپا کردند. وی با بیان اینکه مغازه‌ها باز است و مشکل خاصی وجود ندارد، ادامه داد: در سطح شهر تخریب جدی ندیدیم، البته ممکن است؛ برخی از ساختمان‌ها خسارت‌های جزیی دیده باشند. در جلسه‌ای که ساعتی قبل در استان برگزار شد، تصمیم بر این شد که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی ۷۲ ساعت بررسی‌های لازم را انجام دهد و گزارش خود را در خصوص میزان خسارات وارده به منازل اعلام کند تا تصمیمات لازم اتخاذ شود. معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: در مناطق روستایی نیز مشکل خاصی وجود ندارد و تنها ۲۰ راس دام براثر زلزله شب گذشته تلف شدند.

 خانه‌های مددجویان بهزیستی سالم است

با این حال مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه ضمن تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده و اقدامات سازمان بهزیستی در این مناطق معتقد است که براساس گزارش‌های رسیده تا این لحظه هیچ کدام از مسکن‌های بازسازی شده مددجویان بهزیستی حتی به شکل جزئی آسیب ندیده‌اند.  امید قادری با بیان اینکه از شب گذشته ستاد بحران در این استان تشکیل شده و در چند حوزه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است، افزود: مداخلات روانی آرام سازی روانی پس از زلزله در حال انجام است، چراکه زلزله بار روانی شدیدتری را نسبت به تخریب فیزیکی به زلزله‌زدگان تحمیل می‌کند، به همین دلیل ۹ تیم اورژانس اجتماعی از شهرستان‌های شرق استان کرمانشاه به این مناطق اعزام شدند. وی با بیان اینکه این تیم‌ها بر روی مشکلاتی مثل افکار خودکشی، اضطراب شدید و ... تمرکز دارند، اظهار کرد: این تیم‌ها همچنین در داخل مراکز درمانی و بیمارستان‌ها حضور پیدا می‌کنند تا در صورت شناسایی معلول جدید، یا کودک بی سرپرست یا بدون همراه، به وضعیت آنها رسیدگی کنند و وضعیت روانی آنها را مورد بررسی قرار دهند. مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه۲ مرکز تخصصی روانی نیز در داخل شهر مستقر شده است، تصریح کرد: این دو مرکز به جز تیم‌های اورژانس اجتماعی برای درمان مشکلات روانی تخصصی و حادتر مشغول فعالیت هستند.

قادری با اشاره به استقرار تیم‌های توان‌پزشکی و کاردرمانی در منطقه ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب برای رسیدگی به مصدومان ترخیص شده نیز گفت: وسایل کمک توانبخشی مانند عصا، ویلچر و ... نیز به شکل رایگان در اختیار معلولان قرار می‌گیرد و این اقلام در حال توزیع هستند. به گفته وی ۶ مرکز توانبخشی در مناطق زلزله‌زده در حال احداث هستند که بزرگ‌ترین مرکز توانبخشی در منطقه سرپل ذهاب افتتاح شده و بقیه آنها نیز در مناطقی مانند ازگه، تازه آباد و... با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد افتتاح می‌شوند. مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در مورد ارزیابی مسکن‌های مددجویان سازمان بهزیستی نیز توضیح داد: از مجموع ۲۳۶۰ مسکن تخریب شده ۱۱۳۵ واحد تا آخر هفته گذشته بازسازی شده بود که هیچ کدام حتی به مشکل جزئی نیز آسیب ندیده‌اند. همچنین مددکاران برای بررسی وضعیت مسکن‌های تعمیری نیز اعزام شدند تا در صورت نیاز این مسکن‌ها نیز با تایید بنیاد مسکن وارد فاز تخریب شوند. قادری در ادامه از تعطیلی مهدکودک‌ها در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: با تعطیلی امروز مهدکودک‌ها، ساختمان آنها مورد ارزیابی قرار گرفته و به وضعیت روانی کودکان پیش دبستانی نیز رسیدگی می‌شود. در حال حاضر ۹۳۰ کودک در ۳۵ مهدکودک در مناطق زلزله زده در حال دریافت خدمات هستند و شهریه آنان نیز در سال جاری به شکل رایگان بوده است. ۱۱ مهدکودک نیز با حدود ۵۰ درصد پیشرفت در حال احداث در مناطق زلزله زده هستند.  وی با اشاره به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد آماده باش بهزیستی، اسکان موقت و تامین اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان، تصریح کرد: در حال حاضر مواد غذایی در منطقه در حال توزیع است و در چند شهرستان نیز که بر اساس گزارش‌ها با مشکل آب روبرو شده بودند، در حال توزیع آب معدنی هستیم. به گفته وی تاکنون هیچ مورد فوتی گزارش نشده است. قادری ادامه داد: با توجه به فراخوان کمیسیون پزشکی مشغول تعیین معلولیت و تیم‌های سیار در مرکز درمانی در حال بررسی و شناسایی معلولان هستند.

 

ارسال نظر