نامه‌نگاری نظام پزشکی با سازمان ملل درباره تحریم دارو

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۰۶
نامه‌نگاری نظام پزشکی با سازمان ملل درباره تحریم دارو

برخلاف ادعاهای امریکا، تحریم‌های غیرقانونی شامل دارو و کالاهال حیاتی نیز شده است و رییس‌کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و ریاست شورای عالی این سازمان در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار لغو تحریم‌های ایالات متحده امریکا در خصوص داروها و ملزومات خدمات بهداشتی و درمانی علیه ایران شد.

در متن نامه دکتر ایرج فاضل - رییس کل و دکتر محمدرضا ظفرقندی - رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی خطاب به آنتونیوگوترش - دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است: «به عنوان مدیران ارشد سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، مفتخریم تا آن مقام محترم را در مورد اثرات زیان‌آور تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده امریکا در پی خروج آن کشور از برنامه جامع اقدام مشترک در ۸ مِه ۲۰۱۸، بر حوزه سلامت ایران آگاه‌سازیم.

همان‌گونه که مستحضر هستید، دسترسی به خدمات پزشکی جزو اساسی حق سلامتی است که در زمره حق‌های بنیادین بشری است و همه افراد باید از آن بهره‌مند شوند. بنابراین کلیه کشورها ملزم به محترم شمردن و صیانت از این حق و تلاش برای تحقق آن برای همه افراد هستند. علاوه بر این کلیه کشورها می‌بایست از ایجاد هر گونه محدودیت در دسترسی افراد به خدمات درمانی و سلامت اجتناب ورزند. تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی ایالات متحده و محدود شدن تجارت بین‌المللی، بطور جدی بر قابلیت ما برای دسترسی به خدمات بهداشت و درمان، دارو و ملزومات پزشکی تأثیر گذاشته است. بدین منظور بر آنیم تا توجه آن مقام محترم را به مشکلات جدی پیش‌رو در حوزه بهداشت و درمان مردم ایران که در نتیجه اعمال تحریم‌ها حادث می‌شود، جلب نماییم و بر ضرورت راه‌حلی فوری و بشر دوستانه در جهت برون رفت از این وضعیت تأکید ورزیم.عالی جناب ما منتظر دریافت پاسخ آن مقام محترم، در اولین فرصت ممکن و اتخاذ تدابیر لازم جهت حل این مشکل و جلوگیری از وخامت اوضاع در آینده هستیم.»

 

 

ارسال نظر