انتظار برای رسیدگی به لایحه حمایت از محیط بانان

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۲۲

عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه همایش نشست و بررسی مشکلات محیط بانان، در خصوص وضعیت محیط‌بانان گفت: «محیط بانان افراد زحمت‌کشی هستند که شبانه‌روز در زیستگاه‌ها حضور دارند و یکی از خواسته‌های آنها تسریع روند رسیدگی به لایحه حمایت از محیط‌بانان است.

این لایحه در حال حاضر در کمیسیون‌های مختلف مجلس بررسی شده و منتظر هستیم تا به صحن علنی آمده تا در آنجا به تصویب برسد و امیدواریم قبل از اینکه مجلس وارد مباحث بودجه سال ۹۸ شود این لایحه را تصویب کند.»

او افزود: «در حال حاضر محیط‌بانان بدون هیچ آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و استخدام می‌شوند از وزارت علوم و شورای عالی اداری دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان تقاضا کردیم تا دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان به دانشکده محیط بانی تبدیل شود و به دانشجویان محیط بانی نیز همانند دانشجویان افسری و نظامی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ارایه شود.»

رییس سازمان حفاظت محیط خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از مسائل محیط‌بانان وضعیت معیشت آنان است. محیط‌بانان ۱۸ شبانه‌روز در پاسگاه‌ها هستند و ۱۲ روز به منازلشان باز می‌گردند یعنی در ماه بیش از ۴۰۰ ساعت سر کار هستند اما دریافتی آنها حداقل‌ ممکن است. مکاتباتی را با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی انجام دادیم که امیدوارم به تفاهم رسیده تا وضعیت معیشتی محیط‌بانان را تغییر داده تا آنها با انگیزه‌های بیشتری وظایف خود را انجام دهند.»

وی ادامه داد: « لایحه حمایت از محیط‌بانان در صورتی که تصویب شود مشکلات حقوقی محیط‌بانان را کاهش می‌دهد و از بین می‌برد. گاهی اوقات در درگیری‌ها، محیط‌بان کشته می‌شود و در صورتی که متخلف را از پای دربیاورد باید قصاص شود در هر صورت موضوع برای محیط‌بان باخت – باخت است. بنابراین این قانون امتیازی را که به محیط‌بانان می‌دهد آنها را در رده نیروهای نظامی و انتظامی قرار داده و با تصویب این قانون شرایط محیط بان هنگام انجام وظیفه‌اش تغییر می‌کند و با خیال راحت‌تری می‌تواند از منطقه خود حفاظت کند. امیدواریم مجلس با تصویب این لایحه هر چه سریع‌تر مشکلات حقوقی محیط‌بانان را برطرف کند».

 

ارسال نظر