اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۸۰۱

اختلاف مجلس و شورای نگهبان درباره طرح کودک همسری

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: طرح افزایش حداقل سن ازدواج با وجود اینکه در صحن مجلس رأی آورد اما با مخالفت‌هایی رو به رو شد و در این مسیر در صحبت‌های اولیه با شورای نگهبان هم به نتیجه نرسیده‌ایم.

طیبه سیاوشی در نشست کودک همسری، ریشه‌ها، آسیب‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: بررسی طرح افزایش حداقل میانگین سن ازدواج که به بحث «کودک همسری» مشهور شده، بیش از یک سال و نیم است که شروع شده و در دستور کار فراکسیون زنان مجلس قرار گرفته است. او ادامه داد: در فراکسیون زنان مجلس برای تدوین این طرح از کارشناسان حوزه‌های مختلف از جمله، مردم‌شناسی، حقوق و ... استفاده کردیم و نتیجه این مشورت‌ها شکل‌گیری یک پرونده قطور در این زمینه است از طرف دیگر برای غنا بخشیدن و جلب کمک علما، خدمت علما در قم رسیدیم و فتوایی هم در این زمینه به صورت کتبی از آیت‌الله مکارم شیرازی گرفتیم. او افزود: با وجود اینکه این پرونده قطور و حمایت‌های مردمی برای ما یک موفقیت بود ولی هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند تصویب این طرح اظهار کرد: این طرح با قید یک فوریت در 4 مهر سال 96 در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. عضو فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: طرح کودک همسری با کمک و حمایت نمایندگان مرد با توجه به اینکه آسیب‌های این مساله را کاملا درک کرده بودند، به تصویب رسید و هم‌اکنون این طرح در دستور کار کمیسیون امور حقوقی و قضایی مجلس قرار دارد.

سیاوشی با اشاره به برخی مخالفت‌ها با این طرح تاکید کرد: با توجه به این مخالفت‌ها در نشست‌هایی در فراکسیون زنان با اینکه حداقل میانگین ازدواج زنان را 15 و 16سال و برای پسران 18 در نظر گرفته بودیم تاکیدمان را بر دو تبصره از این طرح گذاشتیم که برای دختران ازدواج زیر 13 سال و برای پسران 15 سال را ممنوع کنیم.

نماینده مردم تهران با بیان این نکته که ما در برخی شهرها مشاهده می‌کنیم که دخترانی با سن کم به ازدواج مردان سن بالا در می‌آیند، گفت: تلاش داریم که فاصله سن زن و شوهر در ازدواج بیش از 15سال نباشد.

وی ادامه داد: با وجود فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی هنوز مخالفت‌هایی با این طرح مطرح می‌شود، شورای نگهبان هم بحث‌هایی دارد و در داخل مجلس هم برخی مخالف طرح هستند.

عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اینکه اکثر ازدواج‌های در سن پایین در خانواده‌های فقیر اتفاق می‌افتد، گفت: در برخی از شهرهای مرزی مشاهده می‌کنیم که پدری به دلیل اعتیاد یا فقر با دریافت مبلغی دختر خود را به اتباع خارجی می‌دهد.

سیاوشی با اشاره به مخالفت‌های فقهی در این حوزه گفت: ما یک روز کاری به قم رفتیم و خدمت علما بحث‌ها را مطرح کردیم و با همراهی آیت‌الله مکارم شیرازی و برخی علمای دیگر مثل آیت‌الله صانعی مواجه شدیم که تنها شرط ازدواج را بلوغ جسمی نمی‌دانند.

او در مورد آخرین تلاش‌های کمیسیون زنان در مورد طرح افزایش حداقل سن ازدواج دختران گفت: با همکاری کمیسیون حقوقی به دنبال اصلاح ماده 1041 قانون مدنی هستیم و به نتایج مثبتی در این زمینه با این کمیسیون رسیده‌ایم اما در صحبت‌های اولیه با شورای نگهبان درباره حداقل سن ازدواج برای دختران که در تبصره 13 این طرح در نظر گرفته‌ایم به نتیجه نرسیدیم.

ممنوعیت شکار پرندگان برای مهار آنفلوآنزای فوق حاد

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی بر لزوم منع شکار پرندگان برای کنترل و مهار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکید کرد.

حیدر علی عابدی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی زمانی که احساس می‌کند پرندگان مهاجر باعث انتقال و شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌شود باید این موضوع را به محیط زیست اعلام کند، به خانه ملت گفت: دامپزشکی باید سریع مستندات لازم را در اختیار محیط زیست قرار دهد تا محیط زیست نسبت به لغو مجوز شکار پرندگان اقدام کند. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه آنفلوآنزای پرندگان خسارت‌های جبران‌ناپذیری را از لحاظ مادی متوجه صنعت مرغداری و سرمایه‌گذاران می‌کند، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر فصل شکار است برای پیشگیری از شیوع و گسترش بیماری آنفلوآنزا بهتر است محیط زیست ممنوعیت صید و شکار پرندگان را اعلام کند.

او با یادآوری اینکه پرندگان مهاجر ناقل ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند، گفت: این ویروس بطور مرتب در حال چرخش بوده و تهدیدی برای اقتصاد و بهداشت عمومی جامعه به شمار می‌رود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین راهکار پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را قطع تماس با موارد آلوده دانست و ادامه داد: سازمان محیط زیست برای کنترل و مهار بهتر این بیماری شکار پرندگان را ممنوع کند.

 

ارسال نظر