10 هزار میلیارد تومان بار مالی زلزله از سال گذشته تا امروز

۱۳۹۷/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۶۳۳
10 هزار میلیارد تومان بار مالی زلزله از سال گذشته تا امروز

زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان 96 غرب کرمانشاه را لرزاند و620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم برجا گذاشت.

زلزله‌ای که به 10 شهرستان و هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی را تخریب کرد حالا با گذشت یکسال از این حادثه روز گذشته نشست خبری تشریح آخرین خدمات دولت به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه با حضور اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه، ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، مرتضی سلیمی رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و علیرضا تابش رییس سازمان مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گفته استاندار کرمانشاه این زمین‌لرزه تا امروز

10 هزار و 855 میلیارد تومان بار مالی داشته است که ممکن است بیشتر هم شود. هوشنگ بازوند درباره جزییات اقدامات انجام شده در یکسال گذشته اظهار کرد: «تاکنون زلزله‌ای با این بزرگی در غرب کشور ثبت نشده بود؛ با این حال تنها زلزله‌ای بود که در امداد و نجات هیچ رسانه‌ای اعلام نکرد که بعد از 72 یا حتی 48 ساعت، جنازه‌ای از زیر آوار پیدا شده باشد. این زلزله پنج هزار و 435 پس لرزه داشت که برخی از این پس لرزه‌ها خود یک زلزله بودند و این پس لرزه‌ها کار ما را در بحث بازسازی سخت می‌کرد زیرا مردم اعتماد نمی‌کردند در خانه‌های خود باشند و ما مجبور بودیم مردم را در کانکس‌ها مستقر کنیم. در این زمین‌لرزه 35 تا 40 درصد دبی آب افزایش داشت و تمام شهرها مشکل گل آلودی و آلودگی آب پیدا کردند. کار دیگری که در زمین لرزه صورت گرفت این بود که زندگی عادی مردم به سرعت ساری و جاری شد.

او افزود: «یک ماه نخست بعد از زلزله، درگیر اسکان اضطراری و موقت زلزله‌زدگان بودیم و 94 هزار چادر هلال احمر و 10 هزار و 500 چادر نیز با کمک مردم توزیع شد. دو ماه هم درگیر اسکان موقت بودیم که

18 هزار و 800 کانکس توزیع شد که از این تعداد

5 هزار کانکس توسط مردم و 13 هزار کانکس توسط دولت توزیع شد.»

به گفته بازوند در زمین‌لرزه کرمانشاه 104 هزار واحد مسکونی تخریب شد و خسارت دید که از این تعداد،

68 هزار واحد تعمیراتی بود. 59 هزار نفر نیز برای دریافت تسهیلات در بانک ثبت نام کردند که کارهایشان در حال انجام است. همچنین در این زلزله 13 هزار جایگاه دامی و 18 هزار دام از بین رفت که دولت به ازای هر دام تلف شده 600 هزار تومان و به ازای هر دام سنگین سه میلیون تومان پرداخت کرد.»

بازوند بیان کرد: «بار مالی این زلزله تا امروز 10 هزار و 855 میلیارد تومان بوده که ممکن است بیشتر هم شود. دولت فقط باید 855 میلیارد تومان بابت امهال وام‌های زیر 50 میلیون به زلزله‌زدگان به بانک‌ها پرداخت کند. در مجموع هزار و 552 میلیارد تومان به زلزله‌زدگان کمک بلاعوض شده است و هزار و 241 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها خسارت وارد شد.»

  انجام 100 عمل پیوند عضو موفق

در زلزله کرمانشاه

ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت نیز در تشریح خدمات دولت به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه گفت: «در این زمین لرزه، 6 بیمارستان سیار در کمتر از 15 ساعت مستقر شد و 2 هزار و 893 بستری در بیمارستان‌های استان داشتیم و فقط 428 بیمار به بیمارستان‌های خارج از استان اعزام کردیم. هزار و 980 عمل جراحی در کمتر از سه روز انجام شد و در این زمین لرزه 100 عمل پیوند عضو موفق داشتیم.»

او افزود: «در زلزله کرمانشاه هیچ جا کمبود دارو و خون و تجهیزات نداشتیم که موضوع بسیار مهمی است. با وجود اینکه از قبل بیماری‌های واگیر در منطقه موجود بود، اما هیچ بیماری واگیری را نداشتیم. غربالگری کامل از لحاظ روانی انجام شد و 210 هزار نفر تحت حمایت‌های روانی قرار گرفتند که 100 هزار نفر توسط وزارت بهداشت انجام شد و فقط از طرف وزارت بهداشت 274 روانشناس در قالب 37 تیم به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.» حریرچی به توزیع 90 میلیارد تومان داروی رایگان غیر از بیمارستان‌ها بین زلزله‌زدگان اشاره کرد و افزود: «در زمین لرزه کرمانشاه، 190 باب واحد بهداشتی و درمانی آسیب دید که همه اینها تا خرداد امسال کاملاً ترمیم شدند. همچنین 45 مرکز سلامت از نو ساخته شد که 30 واحد تاکنون افتتاح شده است. همچنین در این مدت بیمارستان‌های آسیب‌دیده سرپل ذهاب مقاوم‌سازی کامل شدند و عملیات بازسازی بیمارستان قصرشیرین نیز انجام شد.»

  تعمیر 62 هزار واحد مسکونی

در مناطق زلزله زده

علیرضا تابش، رییس سازمان مسکن و شهرسازی هم در این نشست در خصوص اقدامات انجام شده در بخش مسکن، اظهار کرد: “در بخش احداثی 9 هزار واحد شهری و 29 هزار واحد نیز روستایی است که واحدهای روستایی تقریبا بالای 90 درصد و شهری‌ها 67 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. اقدامات صورت گرفته در این زمینه بر اساس مدیریت و نظر مردم و طبق آخرین دستورالعمل‌‌های سازمان‌های جهانی بوده است؛ در طراحی ساختمان‌ها نظرات مردم را جویا شدیم و نقشه ساخت را طراحی و هزینه آن را پرداخت کرده‌ایم. در این زلزله 100 هزار واحد مسکونی آسیب دیده بودند که 62 هزار واحد تعمیری و 38 واحد احداثی بوده و تاکنون عملیات تعمیر واحدهای نیازمند به تعمیر به پایان رسیده است.»

او افزود: «در بحث ساخت، پیمانکار معرفی کردیم یا از مردم خواستیم خودشان پیمانکار معرفی کنند و هزینه‌های آن را پرداخت کردیم. مدیریت هزینه‌ها را نیز به اختیار افراد گذاشتیم؛ بطوری که پول را به حساب‌ آنها واریز می‌کردیم و آنها می‌توانستند مرحله به مرحله با دستور ما پول را برداشت و هزینه کنند.»

رییس سازمان مسکن و شهرسازی گفت: « اگر کمبودی هست، متوجه ما است و اگر گلایه‌ای هم هست، بخشی از آن طبیعی و بخشی نیز بزرگنمایی است. باید توجه داشت که صرف هزینه سه هزار میلیارد تومانی در یک سرزمین محدود در قالب 100 هزار پروژه کار بسیار دشواری است. منت سر مردم نمی‌گذاریم و منت هم می‌کشیم و تا بازسازی آخرین واحدها در کنار مردم هستیم. ما آخرین نفری هستیم که از منطقه بیرون می‌آییم.»

   زمین‌لرزه بی‌سابقه در 100 سال اخیر

اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه این نشست خبری بیان کرد: “ تحویل حدود 100 هزار بسته غذایی 72 ساعته و یک ماهه، اعزام حدود 120 اکیپ ترمیم آب، گاز و برق، برق رسانی به چادرها طی مدت 15 روز در 45 هزار محل استقرار مردم، تامین سوخت مردم، ترمیم شبکه مخابراتی و تامین مخابرات با بالن هوایی، اعزام تیم‌های سیار بهداشتی و درمانی به مناطق زلزله زده، استقرار 147 کانکس بهداشتی در مناطق، تامین 4 هزار چشمه سرویس بهداشتی و حمام، توزیع 6 هزار تن علوفه و جمع‌آوری زباله با همکاری شهرداری تهران از جمله خدمات ارایه شده در مناطق زلزله‌زده تاکنون است. »

او افزود: « زمین لرزه کرمانشاه 7.3 ریشتر بود که متاسفانه هر 10 سال شاهد وقوع چنین زلزله‌ای با این قدرت بوده‌ایم. این حادثه هفت هزار و 817 مجروح داشت و 621 نفر نیز فوت کردند. این زمین لرزه در صد سال اخیر از حیث بزرگی در منطقه کرمانشاه بی‌سابقه بوده است.»

نجار افزود: «در روستاها عملیات نجات به هلال احمر و سپاه و در شهرها به ارتش و هلال احمر واگذار شد. در زلزله بم هم حادثه داشتیم اما فرودگاه در کنارش بود ولی در کرمانشاه برای انتقال هر مجروح حدود 250 کیلومتر مسافت طی شد که این رکورد بسیار خوبی است؛ ضمن اینکه ساعت 11 همان روز عملیات نجات به پایان رسید و تخلیه هفت هزار و 817 مجروح کار بسیار سختی بود. با توجه به وسعت حادثه به سرعت تصمیم‌گیری شد و 72 ساعت بعد از حادثه، دولت مصوبه داشت و بیش از 50 درصد کمک‌های بلاعوض به استانداری تخصیص داده شد.»

مرتضی سلیمی رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم درباره برنامه‌های آتی جمعیت هلال احمر برای ادامه خدمات رسانی در حوزه‌های روانی و اجتماعی به زلزله‌زدگان غرب کرمانشاه گفت: «تیم‌های حمایت‌های روانی هلال احمر از هفته دوم پس از زلزله از استان‌های مختلف وارد مناطق زلزله زده شدند و پس از رفع شرایط اضطراری و با توجه به تالمات روحی و روانی در مناطق آسیب دیده، تحت عنوان تیم‌های سحر به ارایه خدمات مختلف به کودکان، زنان و اقشار آسیب‌پذیر پرداختند. این تیم‌های حمایت‌های روانی با نگاه فرهنگی و اجتماعی و با استفاده از کارشناسان خبره به مناطق یادشده اعزام شدند و هم‌اکنون نیز دو تیم از دو استان همجوار استان کرمانشاه که با این استان همخوانی فرهنگی دارند، در منطقه زلزله زده حضور دارند.»

او افزود: «به منظور انجام حمایت‌های روانی برای کودکان 2 هزار نفر از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان مناطق زلزله زده کرمانشاه، در قالب اردوی زیارتی، آموزشی و تفریحی به مشهد مقدس اعزام شدند که نیمی از این دانش‌آموزان دختر و نیمی پسر هستند. ایجاد فضاهای دوستدار کودک، سرکشی به خانواده‌ متوفیان، برپایی خیمه‌های نماز، ارایه خدمات بهداشتی، آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم، برپایی مراسم ختم، عیادت از مجروحان، توزیع اسباب بازی و نظایر آن از جمله برنامه‌های این تیم‌ها در مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه بوده است. از هفته دوم زلزله غرب کرمانشاه تاکنون ۶۴ تیم از ٣١ استان شامل ۸۷۸ نفر به تدریج وارد شهرها و مناطق مختلف زلزله زده شدند که در مجموع بیش از ١۶۷ هزار نفر از برنامه‌های مختلف بهره بردند.»

 

ارسال نظر