اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۵:۵۵
کد خبر: ۱۳۳۲۱۳

یک محیط‌بان برای 12 هزار هکتار

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از اینکه ۳ هزار و ۴۰۰ محیط‌بان جوابگوی مقابله با شکارچیان غیرمجاز وحفاظت از حیات وحش نیست خواستار بررسی فوری لایحه حمایت از محیط‌بانان شد.

فاطمه ذوالقدر با ارزیابی مثبت تلاش‌های محیط زیست جهت افزایش دستمزد محیط بانان گفت: 3 هزار و 400 محیط بان در کشور فعالیت می‌کنند و به ازای هر 12 هزار هکتار یک محیط بان انجام وظیفه می‌کند که این تعداد محیط‌بان به هیچ‌وجه جوابگوی حفاظت از مراتع و حیات وحش کشور و مقابله با شکارچیان غیرمجاز نیست. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: انتظار می‌رود همانطور که سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به نامه‌نگاری با سازمان امور اداری و استخدامی برای افزایش دستمزد و حقوق محیط بانان اقدام کرده تلاش مناسبی را برای پیگیری جذب و استخدام نیروی محیط بان نیز داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه مجلس حمایت لازم را از جذب و افزایش دستمزد محیط بانان در بودجه خواهد داشت، گفت: البته فوریت دادن به بررسی لایحه حمایت از محیط بانان در صحن علنی به صورت جدی احساس می‌شود و نیاز است این مهم هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد تا فرآیند استفاده از سلاح برای محیط‌بانان تسهیل شود. این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه تعداد پاسگاه‌های محیط بانی کشور یک ششم استاندارد جهانی است، به خانه ملت گفت: متاسفانه به دلیل تعداد اندک پاسگاه محیط بانی، نیروی محیط بان و امکانات و تجهیزات پیشرفته حیات وحش وضعیت مطلوبی ندارد. نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، با یادآوری اینکه وضعیت معیشتی و اقتصادی محیط بانان بسیار نامطلوب است، تصریح کرد: انتظار می‌رود دولت حمایت مالی مناسبی را از این قشر مظلوم داشته باشد. عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، افزود: بی‌شک بی‌توجهی به محیط بانان بی‌توجهی به محیط زیست و حیات محسوب می‌شود و وضعیت آنها را روز به روز بحرانی‌تر می‌کند اگر به دنبال حفظ منابع طبیعی و گونه‌های نادر جانوری هستیم باید به افزایش تعداد محیط بانان، دستمزد و حقوق و تجهیز آنان به امکانات پیشرفته توجه جدی داشته باشیم.

مرگ 85 نفر با قرص برنج در تهران

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: ۸۵ مورد فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج در ۶ ماه نخست سال جاری به مراکز پزشکی قانونی تهران ارجاع شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش یافته است. اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: درشش ماه نخست امسال ۸۵ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج ۶۸نفر اعلام شده بودبیست وپنج درصد افزایش یافته است. بنابر این گزارش از کل فوت‌شدگان ناشی از مسمومیت با قرص برنج در ۶ماه، ۴۹ نفر مرد و ۳۶ نفر زن بوده‌اند و در شهریورماه امسال ۱۶ مورد فوتی براثرمسمومیت با قرص برنج به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است.

آلومینیوم فسفاد که از آن برای ضد عفونی کردن و جلوگیری از آفت زدگی غلاتی چون برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد، به نام‌های تجاری مختلفی همچون کوئیک فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) وجود دارد که در ایران به نام قرص برنج مشهور است. این قرص ظرف مدت ۳ تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال کرده و فرد بر اثر مرگی دردناک جان می‌دهد. در صورتی‌که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد که اگر سم از بدن وی خارج نشود موجب مرگ وی خواهد شد. دلایل اصلی مسمومیت با قرص برنج شامل مصرف اشتباه قرص موجود در برنج، مصرف قرص‌های قلابی توهم زا که دارای ترکیبات قرص برنج یا خود قرص برنج هستند و مصرف جهت خودکشی است.

دستگیری ۹ هرمی  در استاد معین

پلیس آگاهی ۹ نفر از فعالان شرکت هرمی موسوم به کیونت را دستگیر کرد. جهانگیر تقی پور، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: با انجام اقدامات ویژه پلیسی، کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ موفق به شناسایی مخفیگاه و محل فعالیت ۹ نفر از فعالان شرکت هرمی موسوم به کیونت در محدوده خیابان استاد معین شده و طی یک عملیات پلیسی هر ۹ نفر آنها را دستگیر و به پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل کردند.

تقی پور درباره فعالیت این شرکت گفت: شرکت کیونت در واقع همان شرکت هرمی موسوم به گلدکوئیست است که با تغییر عنوان و رویه این‌بار تحت عنوان استخدام در شرکت‌های دولتی و معتبر اقدام به جذب اعضای عمدتا جوان کرده بود. به گفته او اعضای فعال در این شرکت در ادامه و به بهانه عدم امکان استخدام، اعضای جدید شرکت را به فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه‌ای تشویق کرده و طی چندین جلسه آموزشی نهایتا به بهانه واهی خرید تورهای مسافرتی خارجی از افراد مبالغی میان ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان دریافت می‌کردند و پس از دریافت این مبالغ آنها را به بهانه دریافت سود مجبور به عضوگیری از میان دوستان، بستگان یا سایر اعضای خانواده می‌کردند تا زمینه ادامه فعالیت خود را فراهم کنند.

 

 

ارسال نظر