توانمندسازی دانش‌آموزان به‌جای کنترل

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۴:۵۵
کد خبر: ۱۳۳۲۱۲

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توانمندسازی نیروی انسانی در مواجهه با معضلات اجتماعی گفت: توانمندسازی اثربخشی به مراتب بیش از کنترل و پایش دارد. محمد بطحایی در مراسم رونمایی از طرح توانمندسازی روانی– اجتماعی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان آموزش و پرورش گفت: امروز یک گام جدی و هوشمندانه در راستای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی برداشته شده است. طرح نماد یکی از معدود طرح‌هایی است که برای یک موضوع مشترک دستگاه‌های متعددی دارند همکاری می‌کنند. موفقیت این طرح هم در گرو همین همبستگی است که همت کردند در کنار یکدیگر گام بردارند. او ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی فعالیت و اقدام جدید این است که توانسته ایم در این ۴ طرح، فعالیت‌های نسبتا پراکنده را در کنار یکدیگر قرار دهد. بر اساس این سامانه که امروز رونمایی می‌شود، همدیگر را پشتیبانی کند و از این همگرایی آثار مثبتی را شاهد خواهیم بود. وزیر آموزش و پرورش گفت: یک نکته را با تاکید می‌گویم که موضوع توانمندسازی دانش‌آموزان و خانواده‌ها و همکارانم در مدارس در مواجهه با معضلات اجتماعی مهم‌ترین نکته است. توانمندسازی اثربخشی به مراتب بیش از کنترل و پایش دارد.

او اظهار کرد: شرط اصلی توانمندسازی این است که نیروی انسانی کارآمد داشته باشیم. حرف اول را برای موفقیت طرح‌ها نیروی انسانی می‌زند. ما وقت گذاشتیم و طرح طراحی کردیم اما مهم‌ترین عامل موفقیت توانمندسازی بحث نیروی انسانی با انگیزه و کاربلد است. ما واحدهای آموزشی که محل اجرای طرح‌هاست را داریم که با نواقص رو به رو هستند که امیدوارم با عنایت دستگاه‌های همکار نواقص فضا را حل کنیم. بطحایی گفت: کلاسی که ۴۰ دانش‌آموز دارد و مدرسه‌ای که آسفالت و دیوار ندارد نمی‌شود توقع داشت کانون اصلی تعلیم و تربیت باشد.

او گفت: از معلمی که ۴ ساعت با انبوه محتوای آموزشی تکلیف کردیم آنها را به دانش‌آموزان یاد بدهد، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم توانمندی‌ها را هدایت کند. خوشبختانه آموزش و پرورش از چند ماه پیش تلاش کرد شبکه تعاملی بین ذی نفعانش راه‌اندازی کرده و متخصصی بخواهند صحبت چارچوب داری با والدین داشته باشند این امکان برایشان مهیا شده است. امروز ما راحت‌تر می‌توانیم با خانواده‌ها صحبت کنیم

وی اظهار کرد: آموزش توانمندی برای خانواده‌ها الزامی است همان‌طور که برای معلم و مدیر در کلاس نیز ضروری است تا مدرسه تبدیل به محیط پرورشی شود و این مسیر اجتناب ناپذیر است. انگیزه نیروی انسانی و توانایی‌های او و فضای آموزشی مناسب شرط لازم است. بطحایی گفت: ما امروز دنبال پایداری یادگیری نیستیم و رویکرد حافظه محور داریم که اگر تغییر نکند به توانمندسازی نمی‌رسیم. جای دلخوشی ندارد که ۱۰۰ دانش‌آموز در مدرسه ما رتبه زیر ۱۰۰ در کنکور بگیرند بلکه افتخار ما این است که بتوانند وقتی در معرض خطر هستند ایستادگی کنند.

 

ارسال نظر