اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۰۴۳

نیاز به شرکت‌های تخصصی برای گردشگری سلامت

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: توسعه گردشگری سلامت نیازمند ایجاد شرکت‌های خاص وتخصصی است تا بتوان به طریق اصولی بیمار را از فرودگاه تا بستری در بیمارستان و در نهایت مرخص شدن از بیمارستان تحت حمایت قرار داد. جمالی سوسفی درباره توسعه گردشگری سلامت در کشور، گفت: توسعه گردشگری سلامت در کشور نیازمند ترسیم شرکت‌های تخصصی- خاص است تا بتوان گردشگر را به نحو مطلوب در امور درمانی و پزشکی یاری داد. نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ساماندهی گردشگری سلامت زمانی امکان پذیر است که از مبدا ورود گردشگر تا پیگیری امور درمانی بر محور شرکتهای تخصصی گردشگری استوار شود. جمالی سوسفی افزود: واسطه‌گری و دلالی تضمین مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت نیست واگر بخواهیم گردشگری سلامت را به نحو کارشناسی شده عملیاتی کنیم می‌بایست، تمام امور تحت حمایت یک شرکت تخصصی قرار بگیرد تا پذیرش بیمار تا مرخصی از بیمارستان روند اصولی داشته باشد. او ادامه داد: شرکت‌های تخصصی گردشگری سلامت می‌بایست، مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت یا نهادهای ذی ربط کسب کرده باشند تا سکان گردشگری سلامت را به دست بگیرند تا از دلالی در این عرصه جلوگیری شود. نماینده مردم رودبار درمجلس افزود: شرکت‌های تخصص گردشگری سلامت می‌تواند بطور کلی نیازمندی‌های بیمار را در حوزه درمان را با ارتباطاتی تخصصی که با بیمارستان‌ها دارند به نحو مطلوب برقرار کنند بنابراین برای رونق گردشگری سلامت نگاه به این حوزه می‌بایست تخصصی باشد.

تمدید ۳ ماهه قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان

مدیرعامل شرکت بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ با اشاره به اینکه صندوق بازنشستگی کشوری برای سه ماه و آموزش و پرورش برای یک ماه قراردادشان را تمدید کرده‌اند گفت: اگر این دو نهاد بخواهند بیمه تکمیلی خود را صندوقی ادامه دهند فقط ما هستیم و  می‌توانند عقد قرارداد داشته باشند، اما اگر بخواهند وارد امر بیمه‌گری شوند باید مناقصه انجام شود. مهدی ریاحی‌فر در نشستی خبری با بیان اینکه آتیه‌سازان حافظ صد در صد متعلق به سازمان بیمه سلامت است و به موجب مصوبه هیات وزیران در سال ۸۲ جزو شرکت‌های مادرتخصصی بیمه سلامت شناخته شد گفت: طبق ماده ۶ بیمه خدمات همگانی گفته شده همه شرکت‌های بیمه مجازند در امور بیمه درمانی مکمل و مضاعف مشارکت و مداخله کنند. او افزود: نزدیک به هفت میلیون و ۳۹۱ هزار و ۳۶۰ بیمه شده داریم. اگر بخواهیم اختلالی در این خدمت رسانی ایجاد کنیم به دور از انصاف است. اخیرا نامه‌ای از سندیکای بیمه‌شدگان منتشر شده بود که ظاهرا متن آن به صورت محرمانه به وزارت بهداشت رفته بوده مبنی بر اینکه بعد از ۱۷ سال فعالیت بیمه آتیه‌سازان حافظ غیرقانونی است، اما نامه‌ای به این شماره وجود ندارد.

مدرسه مهم‌ترین مکان برای پیشگیری از اعتیاد

مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر «سن» شروع مصرف موادمخد را ۱۵ سالگی اعلام و تاکید کرد: این در حالی است که سن سرنوشت ساز اعتیاد ۱۶ تا ۲۵ سالگی است حال آنکه میانگین سن ابتلا را ۲۲ سالگی می‌دانند. همچنین بین سنین ۱۶ تا ۳۴ سالگی نیز بیشترین مصرف کنندگان را داریم. عارف وهاب‌زاده با اشاره به نا آگاهی والدین در حوزه اعتیاد گفت: بیش از ۵۰ درصد اولیاء بعد از سه تا پنج سال از اعتیاد فرزندشان آگاه می‌شوند. او افزود: برخی والدین هم نگرش مثبت نسبت به مصرف سیگار و قلیان دارند و مصرف آن را در فرزندانشان جدی تلقی نمی‌کنند. او با بیان اینکه برخی مبتلایان به اعتیاد نیز سابقه مصرف مواد در خانواده دارند و خانواده دچار آسیب‌هایی است گفت: بحث سبک زندگی و آگاهی والدین را چقدر جدی می‌گیریم؟ مدرسه مهم‌ترین مکان برای پیشگیری است و طیف وسیعی از گروه هدف در دسترس است. وهاب‌زاده افزود: یک مشکل ما در مدرسه این است که پیوند مثبت کودک با خانواده، اجتماع و مدرسه را کمتر مشاهده می‌کنیم. باید فرصت مشارکت دانش‌آموز را در جامعه و خانواده با همسال خودش بدهیم. چقدر نشاط در مدارس وجود دارد و چرا بچه‌ها علاقه زیادی به مدرسه ندارند؟ آیا ناشی از فشار تحصیلی است یا مشکلات خود معلمان است؟

او ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد از ۱۵ سالگی که سن شروع مواد است باید برنامه‌های توانمندسازی را در مدارس داشته باشیم. در همین راستا در آموزش و پرورش آموزش مهارتهای خودمراقبتی و تاب آوری مدنظر است و برنامه‌هایی شروع شده است. اما برنامه‌های پیشگیری دیر بازده است. باید از سنین پایین شروع کنیم و حتما آموزش‌ها مستمر باشد. وهاب‌زاده با اشاره به اینکه موفق شدیم محتوای درسی را بعد از ۲۱ سال از مصوبه ستاد ایجاد کنیم و در پایه هشتم بحث آسیب‌ها به خصوص اعتیاد را در کتب درسی گنجانده‌ایم گفت: البته محتواهایی از این دست در سایر پایه‌ها مشاهده نمی‌شود. وی ادامه داد: از دو سال قبل برای آموزش معلمان برنامه‌هایی را شروع کرده‌ایم و کادر متخصصی را آموزش داده‌ایم که به سایر معلمان آموزش دهند.

 

ارسال نظر