شورای‌شهر با وجود همه فضاسازی‌ها پشت «افشانی» ایستاده است

۱۳۹۷/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۰۱۸
شورای‌شهر با وجود همه فضاسازی‌ها پشت «افشانی» ایستاده است

الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس با اشاره به فضاسازی‌ها علیه شهردار تهران گفت: شورای‌شهر با همه فراز و فرودها، فضای تبلیغاتی و جوسازی‌هایی که گهگاه بیرون وجود دارد از شهرداری که خود انتخاب کرده پشتیبانی کرده و پشت او هم ایستاده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، نماینده تهران در مجلس و قائم‌مقام حزب اعتمادملی با اشاره به اختلافاتی که درباره بازنشستگی شهرداران در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان وجود دارد، بیان کرد: یک اختلاف‌نظر و اختلاف‌ برداشتی در بین مجموعه صاحب‌نظران درباره اصلاح قانون بازنشستگی وجود دارد.عده‌ای از حقوقدان‌ها و صاحب‌نظران معتقدند این قانون شامل شخصیت‌ها و مدیران انتخابی یعنی کسانی که با انتخابات منصوب می‌شوند - مانند نمایندگان مجلس- نمی‌شود.

حضرتی افزود: این گروه البته معتقدند شهرداران سراسر کشور هم شامل این قانون نمی‌شوند، به این دلیل که شوراهای شهر که منتخب مردم هستند به مدت چهارسال یک شهردار را انتخاب می‌کنند؛ اما شهرداری‌ها مانند شهردار مناطق شامل قانون منع بازنشستگان می‌شوند چون انتصابی هستند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اختلافات اصلاحیه این قانون تاکید کرد: پس نکته اول یک اختلاف‌برداشت حقوقی بین صاحب‌نظران و حقو‌قدان‌هاست. حقوق‌دان‌های بزرگی مانند آقای محمد هاشمی که پدر علم حقوق عمومی کشور است یا آقای بهمن کشاورز و بسیاری دیگر که افراد با سواد و موثری هستند، در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند.

حضرتی در ادامه بیان کرد: در مقابل عده‌‌ای از صاحب‌نظران و حقوق‌دان‌ها هم خلاف این نظر را دارند و معتقدند که این مساله شامل همه از جمله شهرداران که منتخب شوراها هستند، می‌شود.

  منبع تشخیص، نمایندگان مجلس هستند

او با اشاره به دلیل طرح استفساریه برای استثنا شدن شهرداران کلانشهرها در مجلس تاکید کرد: با توجه به این اختلاف‌نظر، شورای محترم شهرها از جمله شورای‌شهر تهران از نمایندگان مجلس درخواست کرده‌اند که در این باره اقدامی انجام دهند.

این نماینده مجلس ادامه داد: نماینده‌ها هم با 137 امضا یک استفساریه به مجلس داده‌اند. قانون جدید، اضافه کردن ماده جدید بر قانون نیست، سوراخ کردن قانون نیست، بلکه یک رفع ابهام است. این رفع ابهام در مجلس یک امر طبیعی است و همیشه درباره ابهامات این کار انجام می‌شود.

حضرتی افزود: به هر حال 137 نماینده این استفساریه را امضا و با قید یک فوریت تحویل صحن مجلس دادند و در صحن هم نمایندگان با 94 رای به یک فوریت آن رای ندادند. در نتیجه طرح به صورت عادی به کمیسیون مربوطه فرستاده شد.

عضو هیات‌رییسه فراکسیون امید در ادامه توضیح داد: چون این موضوع کمی در درون خود ماهیت فوریت دارد و اگر قرار باشد این تفسیر و این رفع ابهام عملیاتی شود و نتیجه دهد حدود 10 تا 20 روز بیشتر فرصت وجود ندارد و پس از آن می‌شود نوشدارویی بعد از مرگ سهراب، به همین دلیل اعضای هیات رییسه کمیسیون این موضوع را در دستورکار خودشان قرار دادند.

حضرتی تاکید کرد: بعد از این دیگر مربوط به نمایندگان است که چگونه با این استفهام و استفساریه برخورد کنند، آیا رای دهند یا رای ندهند. نهایتا به صحن مجلس می‌آید و در مجلس هم اگر با امضای 50 نماینده خارج از نوبت در دستور قرار گیرد، آنجا هم هر نماینده‌ای هر نظری داشته باشد محترم و حق او است، چون به هر حال منشأ و منبع تشخیص و رفع ابهام درباره این قضیه به نمایندگان بر می‌گردد.

او ادامه داد: اگر نمایندگان به این استفساریه رای مثبت دادند به شورای‌نگهبان می‌رود و حدود 20 روز بعد ان‌شالله تایید و ابلاغ می‌شود. اگر تصویب نشد هم که به هر حال شوراهایی که شهردارانشان با این موضوع درگیر هستند، فرایند انتخاب شهردار جدید را که در حال حاضر هم آغاز کرده‌اند، کار خود را انجام می‌دهند.

عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه عنوان کرد: به هر حال به نظر می‌آید که ما حدود 20 تا 25 روز زمان داریم که این ابهام را رفع و به شورای شهرها در این باره کمک کنیم. این موضوعی است که نه سیاسی است و نه ارتباط به شخص خاصی دارد یک تفسیر و رفع ابهام طبیعی است که مجلس در طول هر دوره ده‌ها بار این کار را انجام می‌دهد و خواهد داد.

او در ادامه تاکید کرد: خواهش من از دوستان این است که این موضوع را پیچیده نکنند و در آن ابهام به وجود نیاورند. اجازه دهند تا مسیر و روال طبیعی خود را طی کند. مجلس مرکز تصمیم‌گیری درباره این موضوع است.

  استفساریه  مجلس مختص آقای افشانی نیست

قائم‌مقام حزب اعتمادملی همچنین با اشاره به حواشی‌ای که برخی درباره محمدعلی افشانی شهردار فعلی تهران به راه انداخته‌اند، گفت: استفساریه‌ای که مجلس داده مختص آقای افشانی نیست. البته درباره شهرداری تهران نظرات مختلفی هم وجود دارد که چون هم‌طراز وزیران است و در هیات‌دولت شرکت می‌کند، این قانون شامل حالش نمی‌شود. حضرتی در ادامه بیان کرد: این تفسیر به صورت اختصاصی درباره شهردار تهران وجود دارد. اما آنچه در مجلس است و روز یکشنبه در کمیسیون مطرح می‌‌شود به بحث شهرداران سراسر کشور می‌پردازد؛شهردارانی که انتخابی هستند و به‌وسیله شوراهای شهر انتخاب شده‌اند.

  حمایت شورا از شهردار تهران

عضو هیات‌رییسه فراکسیون امید مجلس ادامه داد: نکته بعد درباره آقای افشانی این است که شورای‌شهر تهران به صورت مصمم و یک‌دست پشت شهردار ایستاده‌اند و از او حمایت کرده‌اند و این جزو اقدامات بی‌نظیر شوراست که در حال انجام است.

او افزود: این روند همراه با فضای تبلیغاتی و جوسازی‌هایی است که گهگاه بیرون وجود دارد و البته غیرمنصفانه هم هست. شورای‌شهر بدون توجه به همه این فضاسازی‌ها شهرداری را که خود انتخاب کرده و 19 رای به او داده پشتیبانی کرده و پشت او هم ایستاده است.

قائم‌مقام حزب اعتمادملی همچنین درباره زمان ادامه حضور افشانی در شهرداری تهران عنوان کرد: بر همین اساس شورای‌شهر از آقای افشانی درخواست کرده‌اند تا زمانی که قانون به شما اجازه می‌دهد و ما فرایند انتخاب شهردار را طی می‌کنیم، همچنان در این مسوولیت باقی بمانید تا نیازی نباشد که ما سرپرست بگذاریم و به عنوان مثال یک ماه شهرداری با سرپرست اداره شود.

حضرتی ادامه داد: آقای افشانی هم برای اینکه کارها به تاخیر نیفتد و خراب نشود، قبول کرده تا در این شرایط همچنان مدیریت خود را تا زمانی که قانون به او اجازه داده ادامه دهد. اگر مجلس کارش به سرانجام رسید که خب ادامه می‌دهد و اگر هم مجلس کارش به سرانجام نرسید این آقایان هم از زمان عقب نیستند و شهردار جدید انتخاب می‌کنند. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر فضاسازی علیه شهردار تهران گفت: به نظر من هیچ مشکل خاصی نیست به جز اینکه یک عده‌ای مرتب به دنبال این هستند که مشکلی ایجاد کنند و مساله بسازند. آقای افشانی بر حسب وظیفه و تعهد در سمت خود حضور دارد تا تکلیف مشخص شود.

 

ارسال نظر