روند صعودی سرانه تولید پسماند در پایتخت

۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۷۱۴
روند صعودی سرانه تولید پسماند در پایتخت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه سرانه تولید پسماند در تهران رو به رشد است، اظهار کرد: در حال حاضر بی‌خطرسازی و دفع پسماندهای پزشکی صد در صد مورد تایید محیط زیست نیست ولی اگر اقدامات فعلی برای بی‌خطرسازی و دفع این پسماند صورت نگیرد وضعیت آنها خطرناک‌تر می‌شود.

کیومرث کلانتری با بیان اینکه مسوولیت مدیریت پسماندهای پزشکی با دانشگاه‌های علوم پزشکی است، اظهار کرد: در حال حاضر قراردادی بین شهرداری و دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد و بر اساس تعرفه‌ای که شورا تعیین کرده است، شهرداری پسماندهای پزشکی را تحویل می‌گیرد و آنها را مدیریت می‌کند.

او با اشاره به اینکه مدیریتی که در حال حاضر برای پسماندهای پزشکی در سایت آرادکوه انجام می‌شود، ناقص است، گفت: پسماندهای پزشکی پس از بی‌خطرسازی در بیمارستان‌ها بطور صد در صد بی‌خطر نمی‌شوند ولی این اقدام برای آنکه خطری بهداشت عمومی را تهدید نکند لازم است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: هرچند که مدیریت پسماندهای خطرناک پزشکی به‌طور صددرصد اصولی نیست ولی با فرآیند بی‌خطرسازی این پسماندها در بیمارستان‌ها و دفع توسط شهرداری دغدغه ما در مورد پسماندهای عفونی پزشکی کمتر شده است. پسماندهای پزشکی معمولا بهترین مواد برای بازیافت را دارند و اگر مدیریت نشوند «کتفی‌»ها از این پسماندها برای بازیافت استفاده می‌کنند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد، ولی خوشبختانه در حال حاضر با دفع توسط خاک و آهک این کار صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به طرح جامع مدیریت پسماند شهرداری تهران به ایسنا گفت: متاسفانه این طرح شهرداری هنوز روند اجرایی پیدا نکرده است و همچنان دفع پسماندها به یک روش سنتی انجام می‌شود. در این طرح شهرداری مباحثی چون تفکیک از مبدا، چگونگی دفن پسماندهای عادی و پزشکی، استفاده مجدد از پسماندها و... مطرح است و چنانچه این برنامه با تایید سازمان محیط زیست اجرایی شود مشکلات انواع پسماندهای شهر تهران تا حد زیادی برطرف می‌شود. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان با تاکید بر اینکه متاسفانه سرانه تولید پسماند در تهران رو به رشد است، اظهار کرد: نباید ما در تهران به یک جامعه مصرف‌کننده دورریز تبدیل شویم. کاهش تولید پسماند و استفاده مجدد از آن از جمله راهکارهایی است که دستگاه‌های مختلف با همکاری مردم باید اجرا کنند.

 

 

ارسال نظر