اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۳۰۳

کسرخدمت سربازی برای فعالان سمن‌ها نداریم

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح توضیحاتی را درباره پیشنهاد ارایه تسهیلات سربازی به فعالان سمن‌ها و تشکل‌ها ارایه کرد. سردار موسی کمالی درباره اخبار منتشر شده پیرامون کسرخدمت سربازی در ازای فعالیت در سمن‌ها و تشکل‌ها اظهارکرد: این مساله از سال گذشته در قالب پیشنهادی از سوی وزارت ورزش و جوانان به ستادکل نیروهای مسلح ارایه شد و هیچ قانونی در این خصوص وجود ندارد.

او با بیان اینکه در مورد سربازی تنها موارد قانونی و مصوب اجرایی خواهد شد، گفت: بنابراین مواردی که تحت عنوان کسرخدمت سربازی در ازای فعالیت در سمن‌ها یا دیگر تسهیلات سربازی که در این مورد مطرح می‌شود در حد پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان است و تنها در صورت اخذ مجوزهای لازم و تبدیل شدن به قانون اجرایی خواهد شد، بنابراین در حال حاضر کسر خدمتی برای فعالان سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها نداریم.

واکنش کلانتری  به خبر  اتهام جدید فعالان محیط‌زیست

ایسنا| به دنبال انتشار خبری مبنی بر اتهام «مفسد فی‌الأرض» برای تعدادی از فعالان محیط زیستی که سال گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت‌ شدند، رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اتهام جدید فعالان محیط زیست بازداشت‌شده، هنوز بطور رسمی اعلام نشده است.

بهمن ماه سال گذشته، تعدادی از فعالان حوزه محیط زیست دستگیر و به اتهام جاسوسی بازداشت شدند. دولت حسن روحانی هیاتی چهار نفره را مامور بررسی این موضوع کرد. هیاتی که در آن عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمد علوی وزیر اطلاعات، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و شهیندخت مولاوردی معاون حقوقی رییس‌جمهور حضور داشتند.

پس از مدتی این هیات اعلام کرد که مدرکی برای اثبات جاسوس بودن فعالان محیط زیستی بازداشت‌شده وجود ندارد. با وجود گذشت چندین ماه از اعلام نظر دولت در مورد فعالان محیط زیستی، پرونده این فعالان در دستگاه قضا باز است و بر اساس گفته‌های محمدحسین آقاسی وکیل این پرونده، اتهام تعدادی از فعالان محیط زیست بازداشت‌شده به «مفسد ‌فی‌الأرض» تغییر کرده است. عیسی کلانتری معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست که در آخرین اظهارنظر، نسبت به تعیین تکلیف این فعالان تا پایان تابستان 97 ابراز امیدواری کرده بود، دیروز، در مورد اتهام جدید فعالان محیط زیست اظهار کرد: اتهام جدید فعالان محیط زیست بازداشت‌ شده، هنوز بطور رسمی اعلام نشده، اما موضوعاتی مطرح است. کلانتری به ایسنا گفت: این اتهام قطعی نیست و امکان درخواست تجدیدنظر وجود دارد و بهتر است قدری صبر کنیم تا به شکل رسمی این موضوع اعلام شود، اینها هنوز شایعه است. رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه وزارت اطلاعات و دولت نظر خود را در مورد فعالان محیط زیست اعلام کرده‌اند، ادامه داد: وزارت اطلاعات دیگر نمی‌تواند دخالتی در این کار بکند و بارها اعلام شده که ربطی به آنها ندارد. معاون رییس‌جمهور، گفت: بدیهی است که باید در دادگاه نظرات فعالان محیط زیست مطرح شود.

آمار کاهش ۷۰۰ هزار نفری معتادان درست نیست

در حالی‌که دبیرکل سابق ستاد مبارزه با مواد مخدربا استناد بر آخرین شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر در سال ۹۵ اعلام کرد تعداد معتادان با کاهش ۷۰۰ هزار نفری نسبت به شیوع‌شناسی سال ۸۲ به دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر رسیده است، صفاتیان، از کارشناسان حوزه اعتیاد، ضمن رد این مقایسه معتقد است که این دو آمار قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.  سعید صفاتیان، مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روان‌شناسی ایرسا با انتقاد از برخی اظهارات درمورد کاهش ۷۰۰ هزار نفری معتادان در دو شیوع شناسی اخیر مصرف مواد مخدر، این دو آمار را غیر قابل مقایسه دانست و گفت: پژوهشی که نتایج آن، آمار مصرف‌کنندگان را بیش از ۳ میلیون نفر اعلام می‌کرد از افرادی به دست آمده بود که وارد مراکز اورژانس می‌شدند، اما در تحقیقی که در سال ۹۵ انجام شد و آمار ۲ و میلیون ۸۰۰ هزار نفر را نشان می‌داد، کارشناسان از افراد به شکل مستقیم در مورد مصرف مواد مخدر سوال می‌کردند، این درحالی است که چون نوع و جنس فرایند دو تحقیق با هم متفاوت است با هم قابل مقایسه نیستند. او با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های کلی نظام که سال گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و مقام معظم رهبری آن را ابلاغ کردند، باید ۲۵ درصد اعتیاد تا پایان برنامه ششم توسعه کاهش یابد، اظهار کرد: آماری که سال گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده همان دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است. به هر حال این عدد باید هر سال ۵ درصد کاهش یابد و طی ۵ سال بر اساس بند ۵۷ سیاست‌های کلی نظام در حوزه مواد مخدر به آن عدد برسیم، اما اینکه الان گفته می‌شود براساس آماری که تعداد معتادان را بیش از سه میلیون نشان می‌داد حالا ۷۰۰ هزار نفر کاهش یافته‌اند، درست نیست چرا که این دو عدد قابل مقایسه نیستند.

 

ارسال نظر