اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۹۵۹

جنگل‌زدایی بزرگ‌ترین بحران زیست‌محیطی کشور

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از تخریب ۴ میلیون هکتار از مساحت جنگل‌های کشور جنگل زدایی را بزرگ‌ترین بحران زیست محیطی کشور طی ۵ دهه اخیر دانست.

علی‌محمد شاعری با انتقاد از اینکه مساحت جنگل‌های کشور از 18 میلیون هکتار به حدود 14 میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است، گفت: متاسفانه طی 5 دهه گذشته حدود 4 میلیون هکتار از مساحت جنگل‌ها را از دست دادیم. نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کاهش مساحت جنگل‌ها نقش موثری در توسعه بیابان زایی، افزایش خشکسالی، کاهش بارندگی و پدیده تغییر اقلیم داشته است، افزود: همچنین افزایش فرسایش خاک، ریزگردها و بحران آب نیز تحت تاثیر پدیده بیابان زایی است.

او با یادآوری اینکه جنگل زدایی بزرگ‌ترین رخداد زیست محیطی کشور طی 5 تا 6 دهه اخیر است، به خانه ملت گفت: نقشه‌های ماهواره‌ای نیز بیانگر این است که مساحت جنگل‌های کشور به‌شدت کاهش یافته است. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بر اساس برآوردهای سال 1342 مساحت جنگل‌های شمال حدود 3 میلیون و 200 هزار تن هکتار بوده، گفت: در حال حاضر میزان جنگل‌های شمال به حدود 2 میلیون هکتار رسیده یعنی حدود یک میلیون و 200 هکتار از جنگل‌های شمال را طی 5 تا 6 دهه گذشته از دست دادیم. شاعری با یادآوری اینکه سالانه حدود 100 هزار هکتار از منابع طبیعی و مراتع کشور از دست می‌رود و تخریب می‌شود، افزود: تخریب جنگل‌های کشور بیانگر این است که سازوکار حفاظتی مناسب به صورت کارآمد‌‌ و روزآمد برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در کشور وجود ندارد.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، وجود جنگل را عامل اصلی دوام حیات دانست و گفت: متاسفانه به علت نبود ساختار مناسب و امکانات و تجهیزات مناسب بخش زیادی از منابع طبیعی تخریب شده است.

خشونت خانگی علت ۳۰ درصد تماس‌ها با اورژانس اجتماعی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ٣٠ درصد تماس‌ها با اورژانس اجتماعی تا پایان مردادماه مربوط به «خشونت خانگی» بوده است، گفت: ۵٢ درصد از کودکان خشونت دیده دختر و ۴٨ درصد پسر بوده‌اند.

حبیب‌الله مسعودی فرید با تشریح آخرین وضعیت عملکرد اورژانس اجتماعی افزود: تا پایان مرداد ماه سال جاری ۱۲۰ هزار و ۵۵۰ تماس با خط تلفنی ١٢٣ برقرار شده و ۲۶ هزار و ۳۰۰ نفر نیز در مراکز مداخله در بحران پذیرش شده‌اند. او با بیان اینکه خودروهای خدمات سیار به ۶۷ هزار و ۷۰۰ نفر خدمات تخصصی ارایه کرده‌اند، افزود: ۲۳۰ هزار و ۷۱۰ نفر نیز از سوی پایگاه‌های خدمات اجتماعی شناسایی شده و برای آنها پرونده تشکیل شده است. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ٣٠ درصد از تماس‌ها با اورژانس اجتماعی را مربوط به خشونت خانگی دانست و اظهار کرد: ۵٢ درصد از کودکان خشونت دیده دختر و ۴٨ درصد پسر بوده‌اند. همچنین ۵۷ درصد از عاملان اعمال خشونت نیز پدران بوده‌اند.

خدمات اورژانس اجتماعی از طریق مراکز مداخله در بحران، خودروهای خدمات سیار، خط تلفنی ١٢٣ و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

خروج روزانه ۵ هزار زائر از مرزها

سخنگوی ستاد اربعین گفت: سفرهای اربعین رو به افزایش است، بطوری‌که خروج از مرزها از روزی ۲ هزار نفر به ۵ هزار نفر رسیده است. شهریار حیدری، سخنگوی ستاد اربعین، با بیان اینکه بیش از ۹۰۰ هزار نفر تاکنون در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: بیش از ۵۵۰ هزار نفر روادید دریافت کرده و روادید ۲۰۰ هزار نفر نیز آماده تحویل است.

او در مورد مرزهای هوایی نیز گفت: تا این لحظه اگرچه زائران اربعین به عراق مراجعت کرده‌اند، اما معیار ما برای سفرهای اربعین از طریق هوایی از دوم تا ۱۲ آبان ماه است. هزینه بلیت هواپیما نیز از ۲ آبان برای مسیر رفت از تهران به نجف و بغداد و مسیر برگشت از نجف و بغداد به تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، اما از مشهد به بغداد یا نجف و از نجف یا بغداد به مشهد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. همچنین در دیگر شهرها و استان‌ها نیز قیمت بلیت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. سخنگوی ستاد اربعین اظهار کرد: سفر اتباع افغانستانی و پاکستان که در ایران مستقر هستند شروع شده و با ساز وکار مشخصی در حال انجام است. هر کشوری که ویزای عراق برای زائران صادر کند، کنسولگری‌های ما نیز در همان کشورها آماده ارایه خدمات هستند. حیدری با بیان اینکه ظرفیت‌ سفر هوایی محدود است، گفت: ممکن است زائرانی از کشورهای دیگر وارد کشور ما شوند و قصد داشته باشند از طریق هوایی به عراق سفر کنند و با مشکلاتی مواجه شوند، بنابراین باید توجه داشته باشیم که ظرفیت ناوگان هوایی مشخص است، البته در این ایام افزایش پیدا کرده است. همچنین شرکت هواپیمایی الاعراقیه ظرفیت خود را در این ایام افزایش داده است. ناوگان حمل و نقل عمومی نیز برای سفر زمینی آماده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. او با بیان اینکه تعدادی از زائران به دلیل همراه داشتن ویزای جعلی از مرز شلمچه عودت داده شدند، تصریح کرد: این جعلیات توسط افراد حرفه‌ای صورت می‌گیرد که نمونه‌هایی از آن در روزهای اخیر شناسایی و بازداشت شدند ما نیز به عراق تذکر دادیم مراقبت‌های بیشتری در این زمینه داشته باشد.

 

ارسال نظر