تشکیل گروه ویژه سرکشی به مدارس

۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۰۰:۱۹:۵۹
کد خبر: ۱۳۱۷۹۲
تشکیل گروه ویژه سرکشی به مدارس

وزیر آموزش و پرورش از مامورکردن گروهی ویژه برای پیگیری اجرایی نشدن آزمون‌های زائد در مدارس خبر داد و گفت: من این گروه را مامور کرده‌ام که به همه مدارس سرکشی کنند و به‌محض مشاهده چنین مواردی، مدیر مدرسه لغو ابلاغ می‌شود. محمد بطحایی گفت: تا زمانی که آموزش و پرورش دغدغه اول مسوولان و همچنین جامعه نشود، مسائل آن هم به طور کامل حل نخواهد شد. در طول 40-30 سال گذشته بعد از انقلاب همه کسانی که در ادوار مختلف در بخش‌های حاکمیت مسوولیت داشته‌اند، همگی بر این نکته تأکید کرده‌اند که آموزش و پرورش آینده‌ساز کشور است، اما معمولاً در بخش توسعه و تامین همه نیازهای این نهاد بزرگ و موثر از همه ظرفیت‌ها بهره‌برداری نشده و بخش عمده‌ای از آن هم به محدودیت منابع برمی‌گردد.

او اضافه کرد: ما باید کاری کنیم تا پایگاه اجتماعی آموزش و پرورش در جامعه بالا رود. تا زمانی که خانواده‌ها برای‌شان مهم نباشد که معلم بچه‌اش چه کسی است و چه کتابی می‌خواند و چه محتوایی یاد می‌گیرد، این حساسیت در جامعه به وجود نمی‌آید.

وزیر آموزش و پرورش افزود: این یک استراتژی مهم است که در آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم تا نگاه مردم به آموزش و پرورش نگاهی با حساسیت شود. بطحایی به حادثه اخیر اتوبوس راهیان نور تبریز اشاره کرد و گفت: سال گذشته بعد از اتفاق داراب به نظر می‌رسید که ما باید یک مرکز کنترل و رصد اردوهای دانش‌آموزی داشته باشیم و خوشبختانه این کار انجام و سامانه راه‌اندازی شد و در یک سال گذشته همه سفرهای برون‌استانی کنترل شده است. اکنون تمام کنترل‌ها به‌صورت دقیق انجام می‌شود. حتی با ارگان‌های مربوطه نیز برای اردوهای راهیان نور توافق کرده‌ایم که در اتوبوس‌های دخترانه حتماً باید یک مربی مرد هم برای نظارت بر نحوه رانندگی راننده باشد. در مورد حادثه تبریز هم همه این کنترل‌ها در اتوبوس رعایت شده بود اما متأسفانه ناهمواری جاده‌ای باعث این اتفاق تلخ شد.

بطحایی مهم‌ترین برنامه کلان آموزش و پرورش را استقرار سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش دانست و گفت: این سند نیاز به اصلاحات اندکی دارد که در حال انجام آن هستیم اما سند تحول در مقایسه با سایر اسناد استراتژیک، راه رشد و ارتقای آموزش و پرورش را به‌ وضوح نشان داده است و مورد تایید مقام معظم رهبری و همه نهادهای تصمیم‌گیر نیز است. به گفته وزیر آموزش و پرورش، قرار است پیگیری اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش از دو مسیر انجام شود. او در توضیح مسیرهایی که قرار است دنبال شود، گفت: مسیر اول تحول در مدیریت نظام آموزشی است. سند تحول می‌گوید اگر آموزش و پرورش را مثل گذشته اداره کنیم اتفاقی نمی‌افتد و باید تحول در مدیریت انجام شود. مسیر دوم هم تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی آموزشی و پرورشی است. البته در سال‌های گذشته چند بار خیز برداشته‌ایم تا این مسیر را اجرا کنیم اما همه برنامه‌ها مربوط به ساختار بوده است و متأسفانه بعد از انقلاب به محتوا در آموزش و پرورش کمتر پرداخته‌ایم.

 

 

ارسال نظر