اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۰:۱۹:۱۵
کد خبر: ۱۳۱۷۱۱

سند پیشگیری از مرگ در جوانان تدوین می‌شود

رییس اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت گفت: بسته‌های خدمات سلامت روان در حوزه جوانان در بخش‌های غیرپزشکی و پزشکی مانند افسردگی مورد بازنگری قرار گرفته است؛ از این رو «سند راهبردی پیشگیری از مرگ در جوانان» تدوین می‌شود. گلایل اردلان افزود: «سند راهبردی پیشگیری از مرگ در جوانان در مرحله پیش نویس قرار دارد و پس از تدوین و تصویب می‌تواند در توانمندسازی جوانان برای آگاهی و تقویت مهارت‌های زندگی بسیار تاثیرگذار باشد. در بسته سلامت روان، ۶ سوال مطرح شده است که مشخص می‌کند آیا جوانان در معرض آسیب زدن به خود یا دیگران هستند. در مورد خودکشی نیز بخش مجزایی در این بسته وجود دارد که مشخصات جوانان بررسی و ارایه مشاوره به فردی که قصد خودکشی دارد، گنجانده شده است. همچنین برنامه‌های آموزش مهارت‌های زندگی و ترویج ازدواج سالم می‌تواند جوانان را بسیار توانمند کند و در موفقیت آنها تاثیرگذار باشد؛ از این رو این مورد نیز مورد توجه قرار گرفته است.» او بیان کرد: “ بر اساس نتایج یک نیازسنجی در سال 1395 که روی افراد 18 تا 29 سال انجام شد، درصد زیادی از آنها برای فراگیری مهارت‌های اجتماعی، کنترل خشم و خودآگاهی و اطلاع از هویت فردی و همسرگزینی ابراز آمادگی کردند و 200 هزار دانشجو در کارگاه‌های مهارت آموزشی و رفتار اجتماعی در این زمینه آموزش دیدند. اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت نیز از سال 95 اقدام به تربیت مربی در این زمینه کرد تا با آموزش و اطلاع‌رسانی به جوانان و نوجوانان، ارتباطات اجتماعی سالم توسعه یابد.» رییس اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت، تصریح کرد: در این راستا بسته آموزشی پیشگیری از مرگ با حوادث ترافیکی و سوانح نیز تهیه و با همکاری نیروی انتظامی و نهادهای بین بخشی در 16 دانشگاه اجرا شد. به گفته اردلان، در بحث ترویج ازدواج سالم نیز یک بسته آموزشی با همکاری مربیان، حوزه علمیه، مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی و اساتید تهیه شد و 700 هزار جوان در این زمینه آموزش دیدند. همچنین رویکرد وزارت بهداشت ترویج ازدواج سالم در میان جوانان است که در این رابطه آموزش معیارهای همسرگزینی مناسب از برنامه‌های این اداره است.

ورود مجلس به تهیه لایحه ممنوعیت شکار

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از تلاش برای برگزاری نشستی با حضور مسوولان و فعالان محیط‌زیست برای بررسی موضوع شکارفروشی خبر داد و گفت: اگر دولت لایحه ممنوعیت شکار را ندهد مجلس طرح تدوین می‌کند.

علی ابراهیمی، افزود: «متاسفانه در حالی که اغلب کارشناسان و فعالان محیط زیست شکار فروشی را تهدیدی برای انقراض نسل حیات وحش می‌دانند اما همچنان سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به این امر بی‌توجهی می‌کند.شکار در کشور تفریحی و تفننی است و باید از این اقدام جلوگیری شود، محیط زیست باید هر چه سریع‌تر در سیاست‌های خود در زمینه صدور پروانه شکار تجدیدنظر کند.»

او بیان کرد: «به صورت جدی نیاز است دولت لایحه ممنوعیت شکار را به مجلس ارایه کند در غیر این صورت کمیسیون کشاورزی و فراکسیون محیط زیست نسبت به تدوین طرح اقدام خواهد کرد زیرا شکارگاه‌های کشور به هیچ‌وجه توان و ظرفیت صدور مجوز شکار را ندارند. دلایل محیط زیست برای شکارفروشی به هیچ‌وجه کارشناسی نیست، راه‌اندازی قرق‌های اختصاصی غیرکارشناسی و به منزله استفاده ابزاری از حیات وحش است؛ جای بسی تعجب است که محیط زیست نه تنها هیچ گونه تلاشی برای حفاظت از حیات وحش ندارد بلکه با اقدامات غیرکارشناسی زمینه را برای انقراض نسل آنها فراهم می‌کند. محیط زیست باید سریع‌تر در سیاست‌های خود در زمینه صدور مجوز راه‌اندازی قرق‌های اختصاصی و شکارفروشی تجدیدنظر کند.»

رایزنی آموزش و پرورش برای سهمیه استخدام معلولان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تکلیف تعطیلات زمستانی فعلا برای امسال روشن نیست گفت: توزیع شیر مدارس متاسفانه به دلیل مشکلات اعتباری همچنان در هاله‌ای از ابهام است‌؛ منتظریم اعتبارات لازم ابلاغ شود. محمد بطحایی در حاشیه افتتاحیه نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی درباره عدم رعایت سهمیه استخدام معلولان در آموزش و پرورش گفت: «در مواردی که تعداد متقاضی کمتر از سهمیه اختصاص یافته بود نمی‌توانستیم این استفاده را کنیم. یعنی جاهایی را داشتیم که تعداد متقاضیان کمتر از سهمیه بوده است در اینگونه موارد نتوانستیم کاملا ۳ درصد را اختصاص دهیم، اما در سایر مواردی که تعداد متقاضی به اندازه سهمیه بوده از آن استفاده کردیم. البته در مواردی که سهمیه باقی بماند در حال رایزنی با سازمان امور استخدامی هستیم تا بتوانیم این سهمیه را برای سال‌های بعد ذخیره کنیم.

وی درباره تعطیلات زمستانی مدارس نیزگفت: برای امسال فعلا تکلیف این موضوع روشن نیست.

وزیر آموزش و پرورش درباره توزیع شیر مدارس نیز گفت: شیر مدارس متاسفانه به دلیل مشکلات اعتباری به اصطلاح شما خبرنگارها همچنان در هاله‌ای از ابهام است‌؛ منتظریم اعتبارات لازم ابلاغ شود. وی افزود: البته سازمان برنامه با پیش بینی‌های انجام شده این وعده را داده است تا برای شش ماهه دوم سال توزیع شیر صورت گیرد ولو اینکه تعداد دفعات کمتر باشد.

 

ارسال نظر