اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۳۰

هزینه 4 میلیونی  بیماران «سی‌اف» در هر ماه

رییس بخش ریه مرکز طبی کودکان، هزینه‌های دارویی بیماران CF را بسیار گران عنوان کرد و گفت: هزینه ماهانه یک بیمار CF چهار و نیم میلیون تومان است که سهم پرداختی بیماران بالاست.

محمدرضا مدرسی در نشست خبری سی امین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان ایران، اظهارداشت: بیماری cf به عنوان شایع‌ترین بیماری ارثی مغلوب در دنیا شناخته می‌شود که ژن بیماری از مادر و پدر به ارث می‌رسد.

وی با اشاره به وضعیت دردناک این بیماران، گفت: مدت زمان زنده ماندن این بیماران در ایران بین ۸تا ۱۰ سال است، در حالی که در امریکا این زمان به ۴۳ و در کانادا به ۵۰ سال می‌رسد.

این فوق تخصص کودکان ریه، ادامه داد: ۵۰درصد این بیماران در امریکا بالای ۱۸ سال هستند، در حالی که در ایران بالای ۹۵ درصد بیماران cf زیر ۱۸ سال هستند.

وی با اشاره به تخریب کامل ریه در این بیماران، افزود: متاسفانه این بیماران از نگاه ما دور مانده‌اند، چون بیماری آنها در ظاهر دیده نمی‌شود و از درون می‌پوسند. مدرسی به داروهای این بیماران اشاره کرد و گفت: داروهای اصلی این بیماران در کشور موجود نیست و ربطی هم به تحریم‌ها ندارد. وی افزود: هزینه درمان یک بیمار cf در ماه، ۴.۵ میلیون تومان برآورد می‌شود که بیشتر این هزینه متوجه بیمار و خانواده‌های آنان است.

مدرسی در عین حال گفت: تلاش می‌کنیم این بیماری جزو بیماری‌های خاص قرار بگیرد. زیرا، یک قلم داروی آنها ۲.۴ میلیون تومان قیمت دارد که نمی‌توانند آن را تهیه کنند.

بیمه‌های درمانی فاقد کارایی هستند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیمه‌های درمانی فاقدکارایی هستند، بیان کرد:   بیمارستان‌ها انگیزه ثبت قرارداد با بیمه‌ها را ندارند. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره این موضوع به خانه ملت گفت: « اجرای طرح تحول سلامت فی‌نفسه رویکرد مناسبی داشته است اما دولت طرح تحول سلامت را بدون مصوبه بهارستان اجراکرده است که این امر موجب شده است که اجرای این طرح با مشکلاتی روبرو شود. طرح تحول سلامت بار سنگین مالی به نظام وارد کرده است زیرا این طرح بدون مطالعه و اصول کارشناسی شده اجرا شده است و این در حالی است که طرح تحول سلامت بطور کامل بیمه‌ها را بر زمین زده است.» او افزود: «درگذشته بیمارستان‌ها برای انعقاد قراردادبا بیمه‌ها رقابت می‌کردند اما هم‌اکنون پشت شیشه برخی از بیمارستان‌ها می‌نویسند اگر بیمه دارید، مراجعه نکنید. نارضایتی وسرگردانی بیماران در بیمارستان‌ها، مراجعه‌کنندگان را آزرده خاطر کرده است و از همین رو با توجه به اینکه بیمارستان‌ها از بیمه‌ها مطالباتی دارند و بیمه‌ها توان پرداخت ندارند، مشخص است که بیمارستان‌ها انگیزه‌ای برای بستن قرارداد با بیمه‌ها را ندارند.پس از خرابکاری هدفمندی یارانه‌ها دومین خرابکاری طرح تحول سلامت است که بدون اصول کارشناسی شده عملیاتی شده است وتاثیر منفی در حوزه سلامت در کشور داشته است.طرح تحول سلامت بدون در نظر گرفتن توان بیمه‌ها اجرایی شد ومتاسفانه به این مساله نیز توجه نشده است که آیا بیمه‌ها پاسخگو ی مطالبات و انتظارات مردم هستند یا خیر.»

شیوع 24 درصدی اختلالات روانپزشکی در جوانان

مرتضی خاتمی، نایب‌رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شیوع بیماری‌ها و اختلالات روانپزشکی در جوانان ۲۴درصد است درباره این موضوع گفت: «سن جوانی سن یادگیری، کسب تجربه، تشکیل خانواده و شروع مشارکت اجتماعی و شغلی است. همانطور که این دوره سنی، زمان ورود به دنیای بزرگسالی و اجتماعی است، شروع بسیاری از معضلات و اختلالات روانپزشکی و رفتاری از جمله اعتیاد، اختلالات خلقی، اضطرابی، روانی و حتی بزهکاری و انحرافات اجتماعی نیز در این دوره است؛ جوانان در شرایط بحران، آسیب پذیرترند .در ضمن بیش از نیمی از تمام بیماری‌های روانپزشکی از سن 14سالگی شروع می‌شود، که اغلب موارد ناشناخته و درمان نشده می‌مانند.» او افزود: «شیوع بیماری‌ها و اختلالات روانپزشکی در جوانان در ایران بیش از 24 درصد گزارش شده است. خودکشی، افسردگی، سوء مصرف مواد مخدر، پرخاشگری، وسواس اجباری و مشکلات رفتاری در بین جوانان شایع است . پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات اگر بنا به اجرا باشد باید در این سن شروع شود. از طرف دیگر، بسیاری از بیماری‌های جسمی از جمله اختلالات قلبی و عروقی، سرطا‌ن‌ها، اختلالات ایمنی و اختلالات گوارشی با منشأ روانی که استرس عامل ایجاد و تشدید آنها است را می‌توان در این سن پیشگیری کرد.»

نایب‌رییس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: «انگ زدایی اجتماعی از جوانان، آموزش موثر و پایدار مهارت‌های زندگی به جوانان و نوجوانان، آموزش استفاده صحیح از فضاهای مجازی، پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر نظیر افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد، خودکشی و دگر کشی، پرخاشگری و انحرافات رفتاری از جمله مطالبات مجلس از دولت است و در این راه، وضع قوانین و نیز برقراری تعاملات لازم از سوی مجلس صورت می‌گیرد .»

 

ارسال نظر