تاثیر مستقیم «اف‌ای‌تی‌اف» بر سلامت

۱۳۹۷/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۲۸۷
تاثیر مستقیم «اف‌ای‌تی‌اف»  بر سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد تاثیر تصویب FATF بر حل مشکلات حوزه سلامت گفت: مصوبات اینچنینی که مشکلات ارتباطی ما را از نظر ارزی با کشورهای دیگر کم کند به‌طور مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند بر سلامت هم تاثیر بگذارد. دشمنان ما دروغ می‌گویند که دارو و تجهیزات پزشکی از تحریم‌ها تاثیر نمی‌گیرد.  مهم‌ترین مشکلی که در این حوزه ایجاد می‌شود، در زمینه ارتباط مالی شرکت‌های تولیدکننده دارو، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی با ما است البته هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم و با تدابیر انجام شده به این مرحله نمی‌رسیم. اما در سال ۹۱ و ۹۲ که تحریم وجود داشت، هزینه‌های ارزی از طریق صرافی‌ها تامین می‌شد و اقلام با تجارت چمدانی وارد و پول به صورت چمدانی خارج می‌شد و مشکل ایجاد می‌کرد و دریافت خدمات را طولانی‌تر کرده و هزینه‌های سرباری و انتقال ارز به دنبال داشت.

ایرج حریرچی افزود: از طرفی خریدهای ما معمولا به این صورت است که ابتدا ۱۰ درصد پول را می‌دهیم سپس بانک تضمین می‌کند که وقتی اقلام به دستمان رسید مابقی پول را پرداخت کنیم اما وقتی ارتباط بانکی دچار مشکل شود، فروشنده می‌گوید باید کل پول را به صورت نقدی بپردازید و بعد از چند ماه اقلام را تحویل بگیرید. این نقدینگی‌ها مشکل شدیدی ایجاد می‌کند. در عین حال بخشی هم تاثیرات غیر مستقیم است به گونه‌ای که اگر برای کشور مشکلات مالی ایجاد شود، تورم بالا رود و در اشتغال دچار مشکل شویم، قدرت پرداخت مردم و دولت در پرداخت هزینه‌های سلامت کاهش پیدا می‌کند زیرا مردم و دولت مجبور می‌شوند هزینه‌هایشان را به حوزه‌های مهم‌تر مانند خوراک و پوشاک منتقل کنند بنابراین نمی‌توانند در حوزه سلامت هزینه کنند و مجددا به مشکلات سال ۹۱ و ۹۲ دچار می‌شویم و مردم کمتر از خدمات سلامت بهره‌مند می‌شوند. امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده این مسائل ایجاد نشود.

او در پاسخ به سوالی درباره پیشنهادات بودجه‌ای وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر همه دستگاه‌ها پیشنهادات‌شان را به سازمان برنامه و بودجه ارایه داده‌اند و این سازمان بررسی‌هایش را انجام داده و زمانی که تصویب شود، به صحن دولت می‌آید که امیدواریم قبل از ۱۵ آذر ماه لایحه بودجه تقدیم مجلس شود. وی تاکید کرد: باید توجه کرد که در سال آینده به هیچ‌وجه بسته‌های فعلی وزارت بهداشت و طرح تحول که در گذشته اعلام شده‌اند، کوچک‌تر نخواهند شد اما اصلاحات لازم برای برخی از آنها انجام می‌شود. در عین حال حمایت از بیماران در بیمارستان‌های دولتی ادامه می‌یابد و در بخش‌هایی که مازاد هزینه و تقاضای القایی وجود دارد اقداماتی در حال انجام است. همچنین با توجه به منابع جدید حاصله می‌توانیم خدمات جدیدتری را هم به مردم ارایه دهیم. به عنوان مثال حدود ۸۰ تا ۸۲ درصد پرداخت از جیب مردم مربوط به خدمات سرپایی است و در این زمینه اقداماتی در دست انجام داریم. بر این اساس حدود ۲۵۰ کلینیک ویژه قرار بود، ایجاد شود که بخش عمده‌ای از آنها راه‌اندازی شده است و مابقی هم تا پایان سال راه‌اندازی می‌شوند. این اتفاق منجر به گسترش قابل توجه در حوزه ارایه خدمات سرپایی به مردم و با تعرفه دولتی است.

وی همچنین گفت: از طرفی گسترش نظام ثبت الکترونیک و پرونده الکترونیک سلامت در حال انجام است و نظام ارجاع هم به‌تدریج با تدبیر و با سرعت مناسب محقق می‌شود.

   تعرفه‌های پزشکی تغییر نمی‌کند

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره تعرفه‌های پزشکی سال ۹۸ اظهارکرد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده و با توجه به شرایط اقتصادی کشور نظام‌ پزشکی و انجمن‌های پزشکی و اکثر دست‌اندرکاران معتقد هستند که امسال احتمال تغییر در تعرفه دستمزد ممکن نیست البته باید درباره هزینه‌های پشتیبانی و ضمنی مانند حمل و نقل، تعمیرات تاسیساتی و غیره تجدید نظر کرد چرا که این خدمات گران شده‌اند و در جزوه  فنی تعرفه مانند هتلینگ تاثیر دارد. این تاثیر ممکن است امسال و یا سال بعد دیده شود، البته ممکن است این درخواست چه با افزایش هزینه ارایه کنندگان خدمت تعرفه دستمزد هم بالا رود، به حق باشد اما این افزایش باید متناسب با دستمزد همه اقشار باشد بنابراین باید از ایجاد انتظارات تورمی اجتناب کنیم. سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت سیل‌زدگان کشور و اقدامات و توصیه‌های وزارت بهداشت در این زمینه گفت: درباره سیل اقدامات متعددی انجام شده است. یک سری از مصدومان دارای مصدومیت سطحی بودند که در محل درمان شدند اما تعداد مصدومان ناشی از سوانح جوی مانند سیل و صاعقه که در مراکز درمانی پذیرش شده‌اند، ۹۹ نفر بوده است که از این تعداد ۲۱ نفر در مازندران، ۴ نفر در گیلان، ۱۳ نفر در سیستان و بلوچستان و ۶۱ نفر در کرمان بوده‌اند همچنین از مجموع این ۹۹ نفر، ۳۱ نفر بستری و ۶۸ نفر مرخص شده‌اند.

حریرچی ادامه داد: متاسفانه در این حوادث ۸ نفر فوت کرده‌اند که چهار نفرشان بر اثر سیل بوده است که از این چهار نفر سه نفر در مازندران و یک نفر در گیلان فوت کرده‌اند. همچنین سه نفر هم بر اثر رعد و برق جان خود را از دست داده‌اند که دو نفرشان در مازندران و یک نفر هم در کرمانشاه بوده است. در عین حال یک نفر هم در مازندران به دلیل برق‌گرفتگی ناشی از سیل جان باخته است.

 

ارسال نظر