دریاچه ارومیه با اعتبارات قطره‌چکانی احیا نمی‌شود

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۱۹۷

نماینده مردم ارومیه در مجلس با انتقاد از اینکه دریاچه ارومیه با اعتبارات قطره چکانی احیا نمی‌شود، گفت: مسوولان ستاد احیا به دلیل مشغله‌کاری فرصتی برای رسیدگی به دریاچه ندارند.

هادی بهادری با بیان اینکه دریاچه ارومیه در بدترین شرایط قرار دارد، گفت: دریاچه در اواخر شهریور و اوایل مهر وضعیت نابسامانی پیدا می‌کند اما از آبان تا اردیبهشت ماه به دلیل بارش‌های مناسب وضعیت بهتری دارد. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تراز دریاچه ارومیه را 1270.27 دانست و افزود: دریاچه نسبت به سال گذشته در وضعیت یکسانی قرار دارد. او با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه از مطالبات جدی مردم ارومیه است، ادامه داد: حیات و ممات مردم در گرو احیای دریاچه است و اگر احیای دریاچه مورد توجه قرار نگیرد معیشت و حیات مردم در معرض خطر قرار می‌گیرد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه به دلیل بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری صنعت خاصی در استان وجود نداشته و اشتغال تمامی مردم متکی به کشاورزی است، به خانه ملت گفت: این در حالی است که صنعت کشاورزی آب بر است و اگر به دنبال کاهش مصرف آب کشاورزی هستیم باید به دنبال معیشت جایگزین برای کشاورزان باشیم. بهادری ادامه داد: هر چند از ستاد احیای دریاچه درخواست توجه به معیشت جایگزین را کردیم اما متاسفانه تاکنون در بحث معیشت جایگزین اقدامات مناسبی را انجام نداده و در این رابطه بسیار ضعیف عمل کرده است. این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: اگر قرار است به کشاورزان بگوییم آب مصرف نکنند باید به فکر معیشت جایگزین و استفاده از سیستم‌های مدرن آبیاری برای آنها باشیم و امنیت شغلی و غذایی آنها را تامین کنیم. عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه با اعتبارات قطره چکانی احیا نمی‌شود، گفت: احیای دریاچه نیازمند صرف اعتبارات زیادی است؛ متاسفانه برخی از پروژه‌ها مانند انتقال پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب احیا به دلیل چند میلیارد تومان معطل مانده‌اند. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اعتبارات احیا در اختیار دولت است و مجلس نقشی در آن ندارد، تصریح کرد: ستاد احیا نیاز به نظارت مجلس ندارد و به دنبال فرافکنی است؛ هر چند نمایندگان نیز باید پای کار باشند اما ستاد احیا برای انجام اقدامات احیا تشکیل شده و وظیفه آن هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و مسوولان محلی و نمایندگان است. او یادآور شد: آقای کلانتری که دبیر ستاد احیا است پست گرفته و معاون رییس‌جمهور شده؛ تجریشی که در گذشته دبیر علمی ستاد بود در حال حاضر مسوولیت معاون کلانتری را بر عهده دارد؛ رییس ستاد آقای جهانگیری بوده و دبیر ستاد کلانتری است و بطور قطع این افراد به دلیل مشغله‌کاری زمان و فرصتی برای رسیدگی به احیای دریاچه ندارند.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی ادامه داد: عملکرد ستاد احیا در سال‌های گذشته مطلوب بوده اما طی این دو سال اخیر عملکرد مناسبی نداشته است؛ در این رابطه می‌طلبد ستادهای استانی برای احیای دریاچه باید تقویت شود؛ منطقی نیست که دریاچه در ارومیه باشد و ستاد در تهران فعالیت کند.

 

ارسال نظر