اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۱۱۱

ثبت سالیانه شش میلیون پرونده در کلانتری‌های کشور

رییس پلیس پیشگیری ناجا از ثبت سالانه حدود شش میلیون پرونده در کلانتری‌های کشور خبر داد. محمد شرفی با بیان اینکه ارایه خدمات آسان، تکریم مردم، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و ... از جمله تاکیدات رییس پلیس کشور است، افزود: امروزه دیگر با افزایش جمعیت شهرها نمی‌توان به شکل سنتی اقدام به ارایه خدمات به شهروندان کرد و متاسفانه بعضا این شیوه می‌تواند سبب نارضایتی شهروندان نیز بشود. رییس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به بندها و مواد قانونی که پلیس را ملزم به استفاده خدمات و تجهیزات نوین می‌کند، اظهار کرد: در همین راستا نیز راهی نداریم جز اینکه از فناوری‌ها و تجهیزات روز بهره مند شویم. شرفی با اشاره به فناوری ارسال مرجوعه‌های قضایی به شکل الکترونیکی اظهار کرد: سالانه حدود شش میلیون پرونده در کلانتری‌ها تشکیل می‌شود. این پرونده‌ها حدود دو میلیون ساعت زمان نیاز دارد تا منتقل شود. 7000 نفر از نیروی انسانی ما مسوول این پرونده‌ها هستند و علاوه بر آن طبق برآوردهای ما بیش از دو میلیارد تومان هزینه سوخت و دو میلیون تومان هزینه استهلاک خودروهاست. رییس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه کاغذ و لوازم تحریر حدود پنج میلیارد تومان هزینه دارد گفت: هزینه بدرقه این پرونده‌ها نیز حدود پنح میلیارد تومان است که با این سامانه از تمامی این هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. او با بیان اینکه پلیس حدود 40 اقدام فناورانه را در حوزه کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها رونمایی خواهد کرد گفت: امروز 13 پروژه رونمایی شد که از جمله آن زیرسامانه ثبت و استعلام اثرانگشت، سامانه پایش خودروهای دستور دار، سامانه مقصد آنلاین خودروها و گشت‌ها، زیرسامانه افراد فقدانی، زیرسامانه امضای الکترونیک، سامانه ثبت اطلاعات اشرار و سابقه دارها، سامانه مستندسازی هوشمند اظهارات متهمان و ... است.

کاهش ۱۱ تا ۱۳ درصدی «ازدواج»

در حالی که چندی پیش رییس سازمان امور اجتماعی کشور از توقف رشد جهشی طلاق طی ۳ تا ۴ سال اخیر و کنترل آمار طلاق در کشور خبر داد، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران ضمن رد این موضوع گفت: نه تنها هیچ نشانه‌ای دال بر کنترل روند طلاق وجود ندارد، بلکه رشد 6 درصدی در سال گذشته داشته است. حسن موسوی چلک با بیان اینکه نرخ طلاق سال ۹۶ نسبت به ۹۵ روند افزایشی داشته است، گفت: اگر فراوانی طلاق را بررسی کنیم باز هم شاهد روند افزایشی آن هستیم. طلاق در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ بیش از ۶ درصد افزایش داشته و نرخ ازدواج نیز بین ۱۱ تا ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم روند رشد طلاق را کنترل کرده‌ایم، زمانی می‌توانیم بگوییم روند رشد طلاق را کنترل کرده‌ایم که این وضعیت را نداشته باشیم.  او افزود: همیشه باید ازدواج و طلاق را با هم ببینیم. وقتی در جامعه‌ای تا ۱۳ درصد ازدواج کاهش می‌یابد خود این یک پیام دارد و افزایش طلاق هم یک معنی دیگر دارد. در هیچکدام وضع ما بهتر نشده است، نمی‌دانم از کجای کار می‌گوییم روند طلاق را کنترل کردیم!. هیچ نشانه‌ای دال بر کنترل روند طلاق وجود ندارد مگر آنکه بخواهیم از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنیم که دست کم من قدرت تشخیص آن را ندارم. رییس انجمن مددکاری اجتماعی اظهار کرد: واقعیت این است که باید بپذیریم بی‌دلیل نیست که طلاق جزو پنج اولویت حوزه آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود. یک جاهایی این نگرانی وجود دارد که اگر واقعیت‌ها را بگوییم، می‌گویند سیاه نمایی می‌کنید اما این نوع نگاه نسبت به حوزه آسیب‌های اجتماعی مثل این است که ما دماسنجی که شدت دمای بدن را نشان می‌دهد دستکاری کنیم. واقعیت این است که در ایران نه وضعیت ازدواج خوب است و نه وضعیت طلاق؛ فکر می‌کنم باید در حوزه اجتماعی با مردم صادق‌تر و واقع بینانه‌تر برخورد کنیم. آمارهای خود ثبت احوال که به عنوان مرجع رسمی آمار وقایع حیاتی است را باید مبنا قرار دهیم.

وعده افزایش ایمنی معادن محقق نشد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بعد از حادثه معدن یورت مسوولان وعده دادند ایمنی کارگران معادن در سراسر کشور جدی گرفته می‌شود، اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. علیرضا محجوب در رابطه با مشکلات کارگران معدن به خانه ملت گفت: معدن فعالیت بسیار سخت و دشواری است و کارگرانش فشار زیادی را متحمل می‌‎شوند. به همین دلیل قانون کار در ماده ۵۴ و هم قانون تامین اجتماعی در اصلاحیه تبصره ۲ ماده ۷۶ و قبل از آن در خود تبصره ۲ معدن را از مصادیق مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شناسند و کارگران معدن به دلیل سختی محیط از ۲۰ سال بازنشستگی برخوردارند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کارگران معدن زغال سنگ در معرض بیماری‌های ناشی از وجود زغال و گاز قرار دارند، یکی از بدترین گازهایی که از بو، رنگ و شکل شناخته نمی‌‎شود، یک‌باره می‌بینید کسی که جلوی شما ایستاده مانند پیراهن مشکی، سیاه شده و زمین‌می‌افتد، در واقع شدت گاز متان عامل این قضیه است، این گاز تا چند سال پیش با ابزار دستی در دو یا سه نوبت در طول روز اندازه‌گیری می‌شد تا این گاز افزایش پیدا نکند. اما چند سالی است که مراقبت نرم افزاری و لحظه‌ای جاری شده است، به محض اینکه گاز متان افزایش پیدا کند آژیر به صدا درمی‌آید و کارگران معدن را ترک می‌کنند تا دوباره گاز به حالت طبیعی برگردد.

 

ارسال نظر