پُزهایی با حیوانات عظیم‌الجثه در دور دورهای شبانه

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۱۱۰
پُزهایی با حیوانات عظیم‌الجثه در دور دورهای شبانه

تب نگهداری از حیوانات خاص که چند سالی است در برخی از اقشار متمول جامعه شیوع پیدا کرده است، باعث ایجاد خطرات و بیماری‌های بسیاری بین انسان و حیوان و حیات‌وحش شده است.

علاقه به نگهداری گونه‌های جانوری وحشی یا گونه‌های غیربومی طی سال‌های اخیر به‌شدت در بین برخی اقشار رواج یافته است. این در حالی است که نگهداری از گونه‌های جانوری وحشی بومی و غیربومی از جمله ایگوانا، سنجاب، مار، لاک پشت، سمندر، میمون و غیره به عنوان حیوان خانگی و نگهداری آنها در منزل علاوه بر امکان ابتلا به برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان منجر به صید هرچه بیشتر اینگونه‌ها از طبیعت توسط افراد سودجو و تهدید نسل آنها در زیستگاه‌های طبیعی خواهد شد، بطوری که نسل برخی از اینگونه‌ها در طبیعت در حال انقراض است. نگهداری حیات‌وحش نیاز به مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست دارد، مجوزی هم که صادر می‌شود، برابر شرایط و دستورالعمل‌هایی است که بررسی شده و باید براساس شرایط سازمان باشد.

عباس میرزا کریمی، فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست دماوند، درباره نگهداری حیوانات حیات وحش در منازل به ایلنا گفت: نگهداری حیوانات وحشی چه حیوانات حیات‌وحش ایران و چه حیوانات حیات وحش دیگر کشورها مانند میمون ایگونا مار و ... ممنوع است و خرید و فروش آن نیز به نوعی جرم محسوب می‌شود.

او افزود: نگهداری حیات وحش نیاز به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست دارد، مجوزی هم که صادر می‌شود، برابر شرایط و دستورالعمل‌هایی است که بررسی شده و باید براساس شرایط سازمان باشد. فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست دماوند تاکید کرد: قاچاق حیات وحش یکی از پرسودترین قاچاق‌ها محسوب می‌شود و متاسفانه در کشور ما هم قاچاق صورت می‌گیرد و چون نظارتی بر ورود این حیوانات نیست، علاوه بر اینکه بر تنوع‌زیستی تاثیرگذار است، بیماری‌هایی را به انسان و محیط‌زیست منطقه منتقل می‌کنند از جمله بیماری‌های پوستی و بیماری‌هایی که از حیوانات به انسان منتقل می‌کنند، چرا که در شرایط بدی قاچاق شده و وارد کشور می‌شوند.

علیرضا شهرداری، فعال محیط زیست، با اشاره به تب نگهداری از حیوانات حیات وحش توسط برخی‌ها به ایلنا گفت: تب نگهداری از حیوانات در بسیاری از افراد وجود دارد، وقتی این علاقه هدایت نمی‌شود می‌تواند خطرات بسیاری هم برای حیات وحش و هم برای انسان ایجاد کند.

او با بیان اینکه در دنیا دو نوع حیوان خانگی یا پت وجود دارد، تصریح کرد: پت‌ها شامل سگ و گربه هستند، که این حیوانات می‌توانند با شرایطی که انسان زندگی می‌کند، خود را به وفق‌داده و زندگی کنند، یعنی می‌توانند، روی هر چیزی که انسان راه می‌رود، راه بروند و هر دمایی را که انسان تحمل می‌کند، تحمل کنند، اما برخی از انسان‌ها به سراغ حیوانات خاص خانگی می‌روند و از آنجا که این علاقه در انسان‌ها وجود دارد که حیوانات طبعیت را نگهداری کنند، یک عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود و برخی نیز دنبال زنده‌گیری حیوانات حیات وحش می‌افتند، اما در کشورهای پیشرفته به دلیل اینکه به حیات وحش صدمه وارد نشود، اقدام به پرورش حیوانات حیات وحش کردند و با تغییرات ژنتیکی گونه‌هایی ایجاد کردند که در طبیعت وجود ندارند، اما می‌توان از آنها در شرایط خانگی نگهداری کرد مانند انواع مارها.

این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه متاسفانه در کشورمان پرورش‌دهنده‌ حیوانات خاص خانگی به صورت قانونی نداریم، گفت: تمام حیوانات خاص که در منازل نگهداری می‌شوند به صورت قاچاق وارد شده و خرید و فروش می‌شود، در حالی که بسیاری از این افراد که علاقه‌مند به نگهداری حیوانات خاص خانگی هستند، علم نگهداری حیوانات را نیز ندارند و حیوان در شرایط بدی نگهداری شده و مشکلاتی برای آن حیوان نیز ایجاد می‌شود. شهرداری با بیان اینکه در کشور ما حیات وحش بسیار غنی وجود دارد، تصریح کرد: اگر برخی گونه‌ها که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، به هر دلیلی از جمله فرار در حیات وحش رها شوند، بسیار بسیار می‌توانند برای طبیعت مضر باشند، چرا که هیچ گونه غیربومی نباید در هیچ جایی از دنیا جابه‌جا شوند.

    نگهداری از حیوانات خاص خانگی

«پُز اجتماعی» است

میر محمود حریرچی، جامعه‌شناس، به آسیب‌شناسی چرایی نگهداری از حیوانات حیات وحش در منازل پرداخت و گفت: جامعه متمول ما برای پز اجتماعی راه‌های متعددی دارد، یکی از این پزهای اجتماعی نگهداری از حیوانات آن هم به شیوه عجیب و غریب است، اینکه حیوان به عنوان مونس نگهداری شود، موضوع دیگری است، اما این وضعیت عجیب و غریب که بعضا خشن هم هست نشان‌دهنده این است که فقط به دنبال نمایش و پزدادن هستند. او با بیان اینکه این موضوع در بین قشر متمول یک امر معمولی و متعارف است، به ایلنا گفت: هر چقدر این امر در جامعه نامتعارف است و عموم جامعه این رفتار را پس می‌زند، اما از قرار معلوم این نوع رفتار در ذهن برخی از متمولین نامتعارف نیست و به همین دلیل به نوعی رقابت بین این قشر در این زمینه ایجاد شده است. کسی که پول بادآورده‌ای را به دست آورده و در شرایط بی‌برنامه اقتصادی در کشور پول‌های هنگفتی شامل حالش شده، چون راه صحیح پول خرج کردن را هم نمی‌دانند به این شکل هزینه کرده و به جای سرگرمی‌های سالم، خود را درگیر نگهداری حیوانات وحشی می‌کند. این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه این نوع رفتار مطابق شؤونات یک جامعه نیست به ویژه جامعه ما که بیش از نیمی از آن فقیر و محروم هستند، گفت: چطور یک گروه می‌توانند، اینقدر نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشند. این افراد نوکیسه‌ها هستند، چراکه همانطور که در گذشته شاهد بودیم افرادی که با تلاش و کار درآمد سرشاری داشتند، هیچگاه برای این نوع کارها هزینه‌ای پرداخت نمی‌کردند و به فکر دیگر اقشار جامعه بودند و در گذشته افراد متمول به فکر پز دادن نبودند و این در مرام آنها نبود، اما کسی که پول بادآورده‌ای را به دست آورده و در شرایط بی‌برنامه اقتصادی در کشور پول‌های هنگفتی شامل حالش شده، قطعا چون راه صحیح پول خرج کردن را هم نمی‌دانند به این شکل هزینه کرده و سرگرمی‌هایشان به جای اینکه سرگرمی‌های سالم باشد، خود را درگیر چنین مسائلی می‌کنند.

 

ارسال نظر