اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۲۹:۳۹
کد خبر: ۱۳۱۰۲۶

بیشتر نخبه‌ها می‌خواهند کارآفرین شوند تا استخدام

رییس دانشگاه تهران گفت: نخبه‌های دانشگاه تهران بیشتر در کارآفرینی جریان سازی می‌کنند تا اینکه بخواهند جایی استخدام شوند. محمود نیلی احمدآبادی در پاسخ به این سوال که آیا آماری دارید؛ مبنی بر اینکه چند درصد از فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاه تهران به عنوان برترین دانشگاه کشور به سطوح مختلف قدرت راه پیدا می‌کنند؟ و از وجود آنان در دستگاه‌ها به عنوان جوانان نخبه استفاده می‌شود، به ایلنا گفت: در همه جا قدرت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... وجود دارد، اما در خصوص راه پیدا کردن فارغ التحصیلان دانشگاه تهران به سطوح مختلف قدرت آمار دقیقی ندارم.

او در مورد حضور نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاه تهران در هیات علمی این دانشگاه بیان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از این فارغ التحصیلان در کابینه فعلی و همچنین اعضای هیات علمی حضور دارند، اما تعداد دقیق‌شان را نمی‌دانم.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به کارآفرین شدن نخبگان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه گفت: در حال حاضر استخدام دولتی به‌شدت محدود شده، اما ما از دانشجویان نخبه‌مان به عنوان کارآفرین بهره می‌بریم. این افراد نخبه بیشتر در کارآفرینی جریان سازی می‌کنند تا اینکه بخواهند جایی استخدام شوند، از نظر ما افراد نخبه باید کمک کنند و با کارآفرینی دیگران را به استخدام بگیرند.

افزایش خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد

رییس کمیته امداد امام (ره)، گفت: درحال حاضر حدود ۱.۵ میلیون خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند.

پرویز فتاح با اشاره به اینکه در آغاز سال جاری تعداد مددجویان کمیته امداد نسبت به سالیان گذشته کاهش پیدا کرد، گفت: خوشبختانه طی مدت 2 سال و نیم گذشته تعداد مددجویان کمیته امداد 15 درصد کاهش پیدا کرد، اما با شرایط اقتصادی پیش آمده و افزایش مراجعات مردمی و ظرفیت تبصره 14 یعنی بحث هدفمندی یارانه مسوولان کمیته امداد از تصمیمات گذشته عدول کرده و با شرایط اقتصادی همراه شدند.

او با بیان اینکه طی دو ماه گذشته 130 هزار خانواده به تحت پوشش‌های کمیته امداد اضافه شده است، افزود: اگر سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح کمیته امداد را بپذیرند، تا پایان مهرماه بیش از 400 هزار خانواده نیز مجدد به تحت پوشش‌های کمیته امداد اضافه می‌شوند؛ به عبارتی در حال حاضر حدود 1.5 میلیون خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند که این میزان تا پایان مهرماه به 2 میلیون خانواده افزایش پیدا می‌کند، البته اعتبارات برای تامین نیازهای این تعداد خانواده از محل تبصره 14 قابل انجام است.

فتاح ادامه داد: خوشبختانه مجلس و دولت ظرفیت‌های لازم را در تبصره 14 تا 7 هزار میلیارد تومان برای کمک به مددجویان نهادهای حمایتی تامین کردند، اما اگر مدد جویان بیشتری وارد مدار حمایتی شوند، بطورحتم بامشکلات بودجه‌ای روبه رو خواهیم شد؛ بنابراین پیشنهاد تدوین لایحه متمم بودجه ارایه شده است.

زنگ خطر مرگ خاموش

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن با تشریح آمارهای مرگ و میر بر اثر گازگرفتگی در سال‌های اخیر و عوامل مرتبط با آن نسبت به افزایش آمار حوادث گازگرفتگی در سال جاری هشدار داد و گفت که به دلیل نوسان قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید در جامعه در حالت بدبینانه پیش بینی می‌شود که امسال مرگ و میر بر اثر گاز گرفتگی به بیش از 1024 نفر سال 86 برسد.

جواد نوفرستی در مورد نزدیک شدن به فصل سرما و افزایش حوادث گازگرفتگی اظهار کرد: اگر در ابتدا بخواهیم بگوییم که حوادث گازگرفتگی چگونه رخ می‌دهد، باید بگوییم که این اتفاق عمدتا بر اثر بدسوزی یا احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی می‌افتد. آنچه بیشتر رایج است گاز گرفتگی در خانه‌ها و محل‌های سکونت با وسایل گازسوز است. در حال حاضر بالای 95 درصد از مشترکان خانگی در مناطق شهری و بالای 70 درصد هم در مناطق روستایی از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و حوادث گاز گرفتگی هم بیشتر شامل این بخش‌ها می‌شود.

مدیر عامل انجمن جامعه ایمن با تأکید بر اینکه این حوادث تنها محدود به خانه‌ها نیست و در کارگاه‌های ساختمانی و محل‌هایی مانند اغذیه فروشی‌ها که کارگران شب را در آنجا اقامت می‌کنند نیز رخ می‌دهد و این افراد به دلیل استفاده از وسایل گرمازای نامناسب دچار گاز گرفتگی می‌شوند، ادامه داد: همچنین هر ساله در میان راننده‌های کامیون هم گاز گرفتگی دیده می‌شود. بسیاری از آنها شب را در اتاقک‌های کامیون خود می‌گذرانند و به وسیله پیک نیک خود را گرم می‌کنند. در مجموع در هر جایی که فضای بسته باشد و از وسایل گرما زا به صورت نا مناسب استفاده شود این اتفاق‌ها رخ می‌دهد.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد راهی برای رد و بدل شدن هوا در مکان بسته گفت: حتی در سردترین زمان هم نباید جلوی ورود هوای تازه به محل را بست زیرا کاهش هوا منجر به بد سوزی وسایل گرمازا و تولید گاز مونو اکسید کربن می‌شود که می‌تواند منجر به گاز گرفتگی شود.

 

ارسال نظر