سلبریتی‌ها دعوت شدند؛ نه احضار

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۲۵:۲۳
کد خبر: ۱۳۱۰۲۲
سلبریتی‌ها دعوت شدند؛ نه احضار

از همان فردای زلزله سرپل ذهاب در کرمانشاه، علاوه بر دولت و همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد، برخی ورزشکارها و بازیگران و سیاستمداران به عنوان چهره‌های شناخته‌شده، از مردم خواستند که کمک‌هایشان به زلزله‌زده‌ها را به حساب آنها واریز کنند. بی‌اعتمادی به کمک‌های دولت و نهادهای حاکمیتی، پررنگ نبودن فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد و اعتماد مردم به سلبریتی‌ها، باعث شد برخی از این افراد کمک‌های چند میلیاردی از مردم دریافت کنند. چندی بعد مشخص شد که یکی دو نفر از این چهره‌ها که البته کمتر برای عموم مردم شناخته‌شده هستند اما توانسته بودند اعتماد برخی را برای دریافت پول جلب کنند، کمک‌های مردمی را به زلزله‌زدگان نرسانده‌اند.

اما در اینکه افرادی مثل علی دایی قصد داشته کمک‌هایی را که به حسابش واریز شده به زلزله‌زدگان برساند و به آنها کمک کند، چندان شکی وجود نداشت. «تقاضای ما از تشکل‌ها و افراد این است که هم میزان اعتبارات جمع‌آوری شده و هم محل هزینه‌کرد را مشخص و در ادامه، با نظارت کامل خودشان، اقدامات بعدی را انجام دهند؛ چه در قالب خرید مایحتاج و چه در امر ساخت‌وساز. همانطور که مردم به این افراد و سمن‌ها اعتماد کردند، قطعا لازم است که آنها در نحوه هزینه‌کرد نیز نظارت کنند.» این اظهارنظر استاندار کرمانشاه چند روز پس از زلزله بود. وزیر کشور نیز پس از آن، در جلسه شورای معاونان وزارت کشور اعلام کرد: کسانی که شخصا اقدام به ارایه شماره حساب برای دریافت کمک‌های مردمی زلزله کردند، باید از نحوه هزینه ‌کرد آن، به مردم گزارش دهند تا مشخص شود پول‌های دریافت شده از مردم، در چه مسیر و در چه محل‌هایی هزینه شده است و استاندار کرمانشاه نیز باید این موضوع را حتما پیگیری کند. هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه در این باره گفت: همانطور که می‌‌دانید مردم عزیزمان در پی وقوع زمین‌لرزه، با عزمی جدی به یاری هموطنان خود شتافتند و برخی افراد و ان جی اوها (سازمان‌های مردم نهاد) برای تجمیع کمک‌های نقدی شماره حساب اعلام کردند. به گزارش ایلنا، او با بیان اینکه هنوز برای فراخوان این افراد و تشکل‌ها اقدامی صورت نگرفته است، اظهار کرد: برای شناسایی آنها، هلال احمر به زودی اطلاعیه‌ای صادر می‌کند و سپس اقدامات بعدی مرتبط صورت خواهد گرفت.

در حالی که برخی سازمان‌های مردم‌نهاد معتبر و شناخته‌شده نیز کمک‌های مردمی را برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان دریافت می‌کردند و موظفند حسابرسی دقیق کمک‌های واریزی را به نهادهای مسوول اطلاع دهند، باز هم کمک‌های مردم به سلبریتی‌ها بیشتر از کمک به ان‌جی‌او‌ها بود.

صادق زیباکلام، علی دایی و برخی از دیگر چهره‌های سرشناس در روزهای اخیر تصویری از یک احضاریه را منتشر کرده‌اند که از آنان خواسته شده تا برای ارایه پاره‌ای از توضیحات در مورد چگونگی و میزان جمع‌آوری کمک‌های مردمی در زمان زمین‌لرزه سرپل ذهاب، به مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا مراجعه کنند؛ موضوعی که حواشی زیادی را ایجاد کرده و رییس پلیس آگاهی ناجا درباره آن توضیحاتی ارایه کرده است.سردار محمدرضا مقیمی درباره تصاویر منتشر شده از احضارنامه برخی سلبریتی‌هایی که اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله کرمانشاه کرده بودند، به ایسنا گفت: پلیس آگاهی ناجا ضابط قوه قضاییه است و وظیفه اجرای دستورات قضایی را دارد.

او با اشاره به زلزله کرمانشاه اظهار کرد: زمانی که کمک‌های مردمی برای هموطنان زلزله‌زده جمع می‌شد، ابتدا سازمان‌دهی مشخصی برای آن وجود نداشت و افراد مختلفی زحمت کشیده و اقدام به جمع‌آوری کمک کردند. الان لازم است بدانیم که این کمک‌ها چه میزان است و کجا اتفاق می‌افتد. مقیمی با بیان اینکه «دعوت افراد مختلف به پلیس آگاهی برای انجام مصاحبه در این خصوص بوده است»، به ایسنا گفـت: افرادی که به پلیس آگاهی دعوت شدند، نه به عنوان مجرم و متهم، بلکه به عنوان مطلع دعوت و این دعوتنامه برای خیلی‌ها صادر شد و آنها هم آمدند صحبت کردند و توضیحاتی را ارایه کردند؛ البته برخی هم نیامدند.رییس پلیس آگاهی ناجا با تاکید بر اینکه «به هیچ عنوان بحث مجرمیت و بازداشت این افراد مطرح نیست»،

خاطرنشان کرد: «این افراد با حکم قضایی دعوت شدند و قاضی از ما خواسته بود از این افراد دعوت کنیم و ما هم این کار را انجام دادیم. در مورد چند نفری هم ما قبلا چند بار رفتیم و جوابی ندادند و ماموران ما مجبور شدند برای اجرای دستور قضایی احضاریه را الصاق کنند.» رییس پلیس آگاهی ناجا در حالی می‌گوید این افراد احضار نشده‌اند بلکه دعوت شده‌اند، که در صورت حاضر نشدن این افراد در پلیس آگاهی، آنها احضار خواهند شد. البته سردار مقیمی تلاش دارد به جای بازجویی از عنوان مصاحبه استفاده کند. به هر روی حالا علی دایی و صادق زیباکلام و تعداد دیگری از چهره‌های شناخته شده که در جریان زلزله کرمانشاه مورد اعتماد عموم بودند، باید درباره نحوه دریافت و هزینه‌کرد پول‌های دریافتی توضیح بدهند. در حال حاضر هنوز بیشتر ساکنان مناطق زلزله‌زده در چادر زندگی می‌کنند و با آغاز فصل سرما، باید به تسریع در ساخت خانه‌ برای کسانی که خانه‌هایشان در زلزله تخریب شد باشیم.

 

ارسال نظر