سود واردات مانع تولید دارو در کشور

۱۳۹۷/۰۷/۰۷ - ۰۰:۴۴:۲۶
کد خبر: ۱۳۰۵۱۷

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، حاشیه‌های سود در واردات را مانعی در مسیر تولید دارو در کشور دانست و تاکید کرد دولت در زمان تحریم برای حوزه درمان تدبیر اساسی خواهد اندیشید.

عباسعلی پوربافرانی با اشاره به ظرفیت کشور برای تولید انبوه داروی بیماری‌های خاص، گفت: وقتی ایران در عرصه‌های مختلف اعم از فناوری، دفاعی، تجهیزات پزشکی و سلول‌های بنیادی پیشرفت کرده است چرا نتوانیم یک دارویی هم برای بیماری‌های خاص تولید کنیم؟ نماینده مردم نایین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته متاسفانه بعضا حاشیه‌های سود در واردات مانع از تولید دارو در کشور می‌شود و چنانچه این وضعیت مدیریت شود و تولیدکننده داخلی هم تشویق شود و داروی تولیدشده نیز دارای کیفیت لازم باشد، چرا که با سلامت مردم در ارتباط است، قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

او در رابطه با انتشار این خبر که از 13 آبان هیچ دارویی به دلیل اعمال تحریم‌های جدید وارد کشور نخواهد شد، به خانه ملت گفت: ما با کشورهای مختلفی روابط دیپلماتیک خوبی داریم که قطعا در این زمینه به ایران کمک خواهند کرد، ضمن اینکه حوزه درمان یکی از مواردی است که دولت برای آن تدبیر اساسی خواهد اندیشید و برای اعمال محدودیت‌های احتمالی با درایت مسوولان و همت مردم از این مسیر نیز با موفقیت عبور خواهیم کرد.

   رفع مشکل بیماران مبتلا به SMA با تجویز از طریق گایدلاین‌ها

این نماینده مردم در مجلس دهم، در رابطه با اعتراض خانواده بیماران مبتلا به SMA برای نبود داروی این بیماران در بازار، تصریح کرد: مشکل در این زمینه به این موضوع برمی‌گردد که بعضی داروها از نظر قیمت بسیار گران هستند و متاسفانه یارانه‌ای که باید به این داروها تخصیص پیدا کند، دستخوش تغییراتی شده یا بحث ارزی که در حوزه بانک مرکزی با بروکراسی مواجه می‌شود، ممکن است اختلالی در تامین داروهای این بیماران ایجاد کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون انتظار داریم وزارت بهداشت داروهایی که نیاز دارد را بر اساس گایدلاین‌ها تامین کند، چرا که گاهی داروهایی تجویز می‌شود که اثربخش نیست، بنابراین باید بر این روند نظارت شود تا دارو به صورت منطقی تجویز شود تا یارانه‌ای که به این بخش تخصیص داده می‌شود، اثرگذار باشد، بنابراین طبقه‌بندی داروها بر اساس راهنماهای بالینی می‌تواند کمک‌کننده باشد و مشکل بیماران با تدبیری که به این صورت اندیشیده شود، حل شود.

 

 

ارسال نظر