حقوق سربازان باید 60 درصد حقوق کارکنان باشد

۱۳۹۷/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۷:۲۴
کد خبر: ۱۳۰۴۳۶

بر اساس ماده 49 قانون خدمت وظیفه عمومی، «حقوق ماهانه کارکنان وظیفه بر اساس عوامل درجه و تحصیلات و مدارک اکتسابی برابر ابلاغ ستادکل بر مبنای حداقل حقوق کارکنان پایور نیروهای مسلح موضوع لایحه قانونی مربوط به حداکثر، حداقل حقوق، ‌مستخدمین شاغل و بازنشسته و آماده خدمت مصوب 3 خرداد 58 شورای انقلاب تعیین می‌شود.» حال اینکه بر اساس ماده 50 قانون خدمت وظیفه عمومی «افسران و درجه داران وظیفه در صورت اعزام به ماموریت یا انتقال یا خدمت در مناطق محروم و بد آب و هوا مشمول مقررات فوق‌العاده و مزایای مربوط به افسران و درجه داران کادر ثابت نسبت به حقوق آنان خواهند بود. سایر کارکنان وظیفه در موارد مذکور از دو سوم فوق‌العاده‌ها و مزایای درجه گروهبان دومی کادر ثابت نسبت به حقوق آنان خواهند بود. سایر کارکنان وظیفه در موارد مذکور از دو سوم فوق‌العاده‌ها و مزایای درجه گروهبان دومی کادر ثابت برخوردار خواهند شد.»

 به زبان ساده‌تر با توجه به ماده 49 و 50، حقوق دریافتی یک سرباز باید بین 60 تا 90 درصد حقوق هم کادر خود باشد.

رییس اداره سرمایه‌ انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح در این ر ابطه گفت: خدمت سربازان قابل ارزش‌گذاری با پول نیست، این مبلغی که به سربازان داده می‌شود را نمی‌توانیم حقوق بنامیم و در واقع مبلغی برای هزینه‌های جاری سرباز است. سردار موسی کمالی (درباره حقوق دریافتی سربازان گفت: حقوق سربازان باید ۶۰ تا ۹۰ درصد حقوق کارکنان پایور باشد، در حال حاضر حداقل حقوق کارکنان پایور در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و براین اساس حقوق سربازان باید افزایش قابل توجهی داشته باشد، اما این قانون با وجود اینکه در سال ۹۰ تصویب شده، منابعی برای آن در قانون بودجه در نظر گرفته نشده است. در نتیجه حقوق سربازان نسبت به حقوق قانونی پایین است.

او ادامه داد: در سال گذشته افزایش نسبی حقوق را در مناطق عملیاتی و محروم داشتیم، اما در رابطه با دیگر مناطق عملا افزایش حقوق میسر نشده است، در سال جاری نیز تنها ضریب حقوقی که افزایش پیدا کرده، برای کارکنان پایور و رسمی بوده و برای سربازان افزایشی نداشته‌ایم. اگر منابع مالی تامین شود، ما هر ساله پیگیر هستیم تا حقوق سربازان به مقدار نسبی افزایش پیدا کند. رییس اداره سرمایه‌ انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه سربازی به نوعی ایثار و فداکاری است، به ایلنا گفت: خدمت سربازان قابل ارزش‌گذاری با پول نیست، این مبلغی که به سربازان داده می‌شود را نمی‌توانیم حقوق بنامیم و در واقع مبلغی برای هزینه‌های جاری سرباز است و ما به دنبال این هستیم که هزینه خوراک، پوشاک، زیست و مرخصی را که سرباز باید سالانه از آن استفاده کند، درحد نسبی پرداخت کنیم و برای افزایش آن نیز همیشه تلاش کرده‌ایم و تا جایی که امکان دارد افزایش می‌دهیم. کمالی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که برای سربازانی که در حمله تروریستی به مراسم رژه در اهواز از خود گذشتگی انجام داده‌ و جان مردم را نجات داده‌اند، چه تشویقی در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: برای تشویق افراد باید ابتدا موضوع به صورت همه‌جانبه بررسی شده و با توجه به ایثار، فداکاری و تلاشی که انجام شده تصمیم‌گیری شود. ۱۲ سرباز در این حادثه شهید شدند، بنابراین باید همه جوانب بررسی شود.

 

ارسال نظر