ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۱۰

تعدیل تقاضای سکونت در تهران با قطارهای حومه‌ای

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش قطارهای حومه‌ای برای تهران و حومه امری ضروری به شمار می‌رود، گفت: راه‌حل برون‌رفت تهران از مشکلات کنونی، توسعه قطارهای حومه‌ای است و برای تحقق این هدف نیاز به سرمایه‌‌گذاری بسیار زیادی داریم.

‌عباس آخوندی‌ بیان کرد: در حال حاضر گزارش تهیه و احداث شرکت قطارهای حومه‌ای را به دولت ارسال کرده و پیگیر تصویب هرچه سریع‌تر آن هستیم که امید داریم در نهایت بحث قطار حومه‌ای به مقصد تهران و همچنین در همه کلان‌شهرها‌ به یک دستور کار اصلی تبدیل شود. به گزارش ‌پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی درباره قیمت هریک از ترنست‌های قطارهای حومه‌ای بیان کرد: قیمت هر یک از این ترنست‌های قطار حدود ۴ میلیون یورو است که رقم بسیار زیادی برای کشور محسوب می‌شود اما باید به این نکته توجه داشت که درصورت افزایش قطارهای حومه‌ای و تسهیل دسترسی به کلان‌شهر تهران، بسیاری از تقاضاها برای سکونت و تمرکز در این شهر، کاهش خواهد یافت. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تهران دیگر توان پاسخگویی به افزایش ظرفیت بیش از این را ندارد، گفت: تا چه میزان می‌خواهیم تهران را بزرگ کنیم؟ قطعا امکان بیش از این حد وجود ندارد و باید در نهایت وضعیت پیرامون تهران را ارتقا بخشیده و رفاه و آسایش مردم را در این نواحی بالا ببریم. او با تأکید براینکه در حال حاضر وضعیت شهرهای جدیدی چون پرند، هشتگرد و اندیشه که در اطراف تهران واقع شده‌اند تا حد زیادی ارتقا یافته است، گفت: ‌‌توسعه شبکه ریلی در حومه یکی از بهترین روش‌ها در گسترش سیستم حمل و نقل عمومی بین کلان‌شهر و محیط پیرامونی است که در همه دنیا تجربه شده است. آخوندی اظهار کرد: ‌هم‌اکنون قیمت بلیت قطار‌ تهران - پرند حدود ۱۵۰۰ تومان است که برای مسافران تقریبا شبه‌مجانی است.

ساعت حرکت قطارها و هواپیماها تغییر نمی‌کند

باتوجه به اینکه ساعت رسمی کشور از ساعت ٢٤ جمعه 30 شهریور یک ساعت به عقب کشیده شد، شرکت راه آهن درباره ساعت حرکت قطارها پس از تغییر ساعت رسمی کشور اعلام کرد که ساعت حرکت قطارها طبق ساعت رسمی کشور است.  به عبارت دیگر مسافران ضمن تنظیم ساعت خود با ساعت رسمی کشور، برنامه‌های خود را بر اساس زمان درج شده در بلیت‌های خود انجام دهند و در راه آهن حضور یابند. به گزارش ایسنا، همچنین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم اعلام کرد که ساعت حرکت اتوبوس‌ها و ناوگان بین شهری نیز طبق ساعت رسمی کشور است و تغییر ساعت رسمی تاثیری در زمان حرکت ناوگان جاده‌ای ندارد. در این میان، سازمان هواپیمایی کشوری هم بیان کرد که با تغییر ساعت رسمی کشور، ساعت پروازها تغییر نمی‌کند و پروازها طبق برنامه و زمان درج شده در بلیت‌ها انجام می‌شود. سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد، مسافران پروازهای داخلی و خارجی ضمن تنظیم ساعت خود با ساعت رسمی کشور، برنامه‌های خود را بر اساس زمان درج شده در بلیت‌های هواپیما انجام دهند و در فرودگاه‌ها حضور یابند. طبق قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز ۳۰ شهریور به حال سابق برگردانده می‌شود.

چاره‌جویی برای جلوگیری از برخورد اتوبوس با تانکر

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها با اشاره به حادثه برخورد تانکر سوخت با یک دستگاه اتوبوس مسافربری تهران-کرمان در شامگاه دوشنبه ۲۶ شهریورماه، اظهار کرد: کمیسیون ایمنی راه‌های کشور بر اساس گزارش ارایه‌شده از سوی کارشناس خود، تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند تا از بروز هرگونه حادثه مشابه جلوگیری کند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ‌مهرداد تقی‌زاده از برگزاری جلسه فوق‌العاده کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در تاریخ دوشنبه دوم مهرماه خبر داد و گفت: نتیجه نهایی بعد از پایان جلسه به اطلاع عموم مردم خواهد رسید. او ادامه داد: بر اساس اطلاعات به دست‌آمده تا این لحظه، اتوبوس مسافربری متعلق به یک شرکت مجاز بوده که حرکت خود را از پایانه جنوب تهران آغاز کرده و راننده آن هم نمره منفی نداشته است، همچنین سرعت حرکت اتوبوس ۱۰۳ کیلومتر در ساعت برآورد شده است که مجاز محسوب می‌شود، بنابر این از طرف اتوبوس مشکلی وجود نداشته است. او‌ افزود: طبق اخبار واصله تا این لحظه، اتوبوس از پشت با کامیون حامل تانکر نفت گاز برخورد کرده که البته طبق اظهارات پلیس راهور ناجا، انحراف به چپ هم داشته است؛ اما مادامی‌که گزارش کارشناس کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ارایه نشود، نمی‌توان نظر در مورد آن ارایه کرد. تقی‌زاده افزود: بر‌اساس مطالب ارایه‌شده در جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها، کامیون‌های حامل تانکر سوخت حق تردد هنگام شب را ندارند، مگر اینکه از تجهیزات لازم مانند مسیریاب برخوردار باشند، بر همین اساس نماینده شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی با حضور در جلسه فوق‌العاده کمیسیون ایمنی راه‌ها توضیحات لازم در خصوص این موارد را ارایه خواهد کرد. تقی‌زاده با طرح این سوال که چرا باید در جاده‌های کشور تانکر سوخت ۳۰ هزار لیتری تردد داشته باشد درحالی‌که راه‌آهن سه سال از درخواست خرید واگن‌هایی که بخشی از آنها مخزن‌دار هستند می‌گذرد؟ گفت: این واگن‌ها هیچ‌گونه هزینه‌‌ای برای دولت نداشته و بخش خصوصی از طریق سیر و بهره‌برداری واگن‌ها، هزینه‌های خرید آن را بازمی‌گرداند که سه سال به تعویق افتاده است.

 

ارسال نظر