اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۵:۳۵
کد خبر: ۱۲۹۹۱۸

فعالیت ۵ مرکز اهدای خون در تاسوعا و عاشورا

مدیر کل انتقال خون استان تهران از فعالیت پنج مرکز جامع اهدای خون وصال، ستاری، تهرانپارس، شهرری و صدر در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.

مرتضی طباطبایی اعلام کرد: در مرکز جامع اهدای خون وصال طبق روال سال‌های گذشته، سه‌شنبه ۲۷ شهریور مصادف با شب تاسوعا تا ساعت ۲۲، روز تاسوعا از ۸ صبح تا ۱۲ شب و روز عاشورا از ۷ صبح تا ۱۰ شب داوطلبان اهدای خون پذیرش می‌شوند.

او با اشاره به راه‌اندازی دو مرکز جامع در شرق و غرب تهران در ماه‌های گذشته، گفت: مراکز جامع اهدای خون ستاری و تهرانپارس روز تاسوعا از ۸ صبح الی ۱۲ شب و روز عاشورا از ۷ صبح تا ۸ شب فعال هستند. طباطبایی با بیان اینکه دو مرکز جامع در شهرری و پل صدر در منطقه یک تهران به تازگی آماده بهره‌برداری شده‌اند، افزود: این دو مرکز در تاسوعا از ۳ عصر تا ۱۲ شب و در عاشورا از ۷ صبح تا ۸ شب دایر هستند. مدیرکل انتقال خون استان تهران با یادآوری اینکه پلاسما ماده اولیه تهیه بسیاری از داروهای حیاتی است، خاطرنشان کرد: در سه مرکز وصال، تهرانپارس و ستاری علاوه بر اهدای خون، امکان اهدای پلاسما نیز وجود دارد و افراد می‌توانند بدون نوبت پلاسما اهدا کنند. او همچنین گفت: یک مرکز سیار اهدای خون در پیشوای ورامین نیز به نشانی خیابان امام خمینی، ابتدای بلوار شهید مهتدی، جنب هیات کاشی‌ها، تاسوعا از ساعت ۱۵ تا پایان مراسم و عاشورا از ساعت ۷ صبح تا ۳ عصر پذیرای عزاداران حسینی در این منطقه خواهد بود.

کلاس اولی‌ها از ۳۱ شهریور به مدرسه می‌روند

دبیر ستاد ثبت‌نام آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اعلام اینکه تا کنون یک میلیون و ۹۶ هزار نفر در مقاطع مختلف ثبت نام کرده‌اند گفت: مراسم روز اول مهر رنگ و بوی عاشورایی دارد. قدرت‌اله گراوند به اعلام آمار ثبت نام دانش‌آموزان در تهران پرداخت و اظهار کرد: تا کنون یک میلیون و ۹۶ هزار نفر در مقاطع مختلف ثبت نام کرده‌اند.

او افزود: آمار ثبت نام به تفکیک در دوره پیش دبستانی ۷۳۰۰ نفر، در دوره ابتدایی ۵۸۶ هزار، در دوره اول متوسطه ۲۶۶ هزار نفر و در دوره دوم متوسطه ۲۳۶ هزار نفر است. دبیر ستاد ثبت‌نام آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در مجموع حدود ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی و ۱۹۶ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند گفت: میزان ثبت نام‌ها به نسبت سال قبل حدود ۱۵ هزار نفر بیشتر بوده و رشد داشته است و احتمال اینکه ۵۰۰۰ نفر دیگر هم در مدت باقی مانده به این آمار افزوده شود وجود دارد.

دبیر ستاد ثبت‌نام آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه جشن شکوفه‌ها برای کلاس‌اولی‌ها ۳۱ شهریور ماه به روال سال‌های قبل برگزار می‌شود عنوان کرد: این مراسم نیز بدون جشن و پایکوبی و با رنگ و بوی عاشورایی برگزار می‌شود. قصد داشتیم قبل از فرارسیدن ایام محرم و ۱۸ شهریور مراسم ویژه‌ای داشته باشیم که محقق نشد.

مخالفت با انتقال «ارز دارو» به بیمه‌ها

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه با انتقال ارز دارو به بیمه‌ها موافق نیستم، گفت: البته اگر تصمیم جمعی در کشور به این نتیجه رسید که بهتر است ارز دارو به بیمه‌ها آید، حتما از این اقدام استقبال و به نحو احسن آن را پیاده‌سازی می‌کنیم تا در این شرایط بتوانیم نقشی در رفع مشکلات کشور داشته باشیم.

طاهر موهبتی درباره جهت‌گیری‌اش نسبت به پیشنهاد انتقال ارز دارو به سازمان‌های بیمه‌گر، گفت: چنین پیشنهادی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مطرح شد که موافقین و مخالفینی دارد.

وی افزود: اگر تصمیم جمعی در کشور به این نتیجه رسید که بهتر است ارز دارو به بیمه‌ها بیاید، حتما از این اقدام استقبال و به نحو احسن آن را پیاده‌سازی می‌کنیم تا در این شرایط بتوانیم نقشی در رفع مشکلات کشور داشته باشیم. موهبتی با بیان اینکه بنابراین ما نسبت با این اقدام موافق نیستیم؛ چراکه تجاربی در این زمینه داریم، به ایسنا گفت: البته باید اجازه دهیم کشور درباره این موضوع به تصمیمی واحد برسد. در عین حال ما وظیفه داریم نظرات‌مان را بگوییم و اینطور نیست که از این کار استقبال کنیم. به هر حال این موضوع در کمیسیون بهداشت هم مطرح شد و اگر به این تصمیم رسیدند که باید ارز دارو به بیمه‌ها داده شود، آن را به بهترین وجه ممکن اجرا می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره نحوه انتقال ارز دارو به بیمه‌ها در صورت تصویب این پیشنهاد، گفت: اگر قرار باشد ارز دارو به بیمه‌ها انتقال یابد، برای آن یک ردیف مالی جداگانه‌ای تعیین خواهد شد که در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار می‌گیرد. در عین حال بحثی که مطرح شده بود مبنی بر اینکه سازمان بیمه سلامت به عنوان پایگاه کار باشد و ارز از طریق سازمان بیمه سلامت به سایر بیمه‌ها پرداخت شود. بر این اساس مانند یکسری یارانه‌هایی که در حال حاضر هم از طریق سازمان ما پرداخت می‌شود، این کار هم به همین صورت پیش رود. موهبتی تاکید کرد: اگر هم ارز دارو به بیمه‌ها منتقل شود، بیمه‌ها نمی‌توانند از محل اعتبارات مربوط به ارز دارو برای هزینه‌کرد یا مصارف دیگری استفاده کنند و اصلا این کار ممنوع است.

 

ارسال نظر