مبارزه با اعتیاد اجتماعی می‌شود؟

۱۳۹۷/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۸۲۳

مصرف مواد مخدر خطرناک‌ترین پدیده جوامع انسانی در عصر نوین است که علاوه بر مشکلات بهداشتی، بنیان فرهنگی- اجتماعی جوامع را نیز با خطر مواجه کرده است. جوانان پرخطر‌ترین و آسیب‌پذیرترین گروه سنی برای مصرف مواد مخدر است. به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سال 96 تنها در اطراف مدارس و دانشگا‌ه‌ها حدود یک تن و ۹۰۰ کیلو مواد مخدر کوچک در بسته‌های یک گرمی کشف شده است که نشان‌دهنده افزایش تمرکز قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر برای درگیر کردن این گروه سنی با مواد مخدر است. از این جهت لازم است با اطلاع‌رسانی، افزایش آگاهی میان جوانان و اقدامات سخت‌گیرانه نیروی انتظامی با اقدامات آنها مقابله کنیم.

عبدالرضا عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی در این رابطه گفت: برای کنترل و کاهش مصرف مواد مخدر در کشور تنها دولت و دستگاه‌های امنیتی نقش ندارند، بیشتر مسوولیت بر عهده خانواده‌ها و خود مردم است. نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید جوانان را نسبت به انواع مواد مخدر و تاثیر مخرب بر جسم و روان مصرف کننده و عواقب اجتماعی آن آگاه کرد، این اطلاع‌رسانی‌ها و آموزش‌ها در قالب‌های مختلفی همچون کلاس‌های آموزشی، واحدهای درسی در دانشگاه، رسانه‌ها و مطبوعات در حال انجام شدن است و قطعا باعث کاهش مصرف خواهد شد. این نماینده دوره دهم مجلس به خانه ملت گفت: در رابطه با توزیع مواد مخدر در مدارس، کتابخانه‌ها و آموزشگاه‌ها با عناوین و ترفند‌های مختلفی همچون افزایش تمرکز، دقت و بی خوابی، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم دایما در مدارس و آموزشگا‌ه‌ها از نیروهای امنیتی و انتظامی استفاده کنیم، آموزش و آگاهی در این زمینه بیشترین تاثیر را در کاهش گرایش و مصرف مواد مخدر خواهد داشت. اعتیاد یک موضوع بسیار پیچیده است به نوعی که در تمامی جهان به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی شناخته شده است.

عزیزی اظهار کرد: در افغانستان قبل از ورود امریکا، حداکثر 83 هزار هکتار مواد مخدر کشت می‌شد و حاصل آن 5 هزار تن تریاک بود اما در حال حاضر بیش از 300 هزار هکتار مواد مخدر کشت شده و 9 هزار تن تریاک تولید می‌شود، بخشی از این تولیدات به مرفین تبدیل شده و در پزشکی مصرف می‌شود، اما به دلیل گران بودن و جذابیت خرید فروش و میزان سود بسیار بالای این مواد، افرادی را به طمع سود و درآمد بیشتر به سمت خودش جذب می‌کند و طبیعی است این افراد برای ایجاد بازار فروش اقدام به فریب جوان‌ها خواهند کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر بسیار عملکرد قابل قبولی در چند سال اخیر داشته است، با اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد روند رو به رشد مصرف و توزیع را تا حدی کنترل کرده است اما به تنهایی نمی‌تواند کار محسوسی انجام بدهد و باید خانواده‌ها و رسانه‌ها برای آموزش و اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر مردم وارد میدان عمل و مبارزه با مواد مخدر بشوند.

 

ارسال نظر