جانوران سیستان و بلوچستان در معرض خطر

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۵۱
جانوران سیستان و بلوچستان در معرض خطر

سد افغانستان روی رود هیرمند و خشکی این رود در ایران، بی‌آبی و کاهش بارندگی‌ها و کم‌توجهی مسوولان به معضل بی‌آبی در سیستان و بلوچستان، نه‌تنها تعداد زیادی از ساکنان این استان پهناور را ناچار به ترک محل زندکی کرده، بلکه برخی از گونه‌های جانوری را نیز در معرض تهدید قرار داده است.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی گفت: افغانستان حقابه کشورمان از رودخانه هیرمند را پرداخت نمی‌کند، رودخانه هیرمند آب سیستان را تامین می‌کند و این منطقه هیچ منبع آب دیگری ندارد.

حبیب‌الله دهمرده با اشاره به اینکه گونه‌های بسیاری از جانوران و حیوانات در استان سیستان و بلوچستان در معرض خطر هستند، گفت: این استان بسیار گسترده بوده تا حدی که فاصله زابل تا چابهار بیش از 900 کیلومتر است و وضعیت آب و هوایی شمال این استان با جنوب آن هم بسیار متفاوت است. نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شمال به جنوب استان درجه هوا متغیر است تا جایی که در شمال استان بادهای 120 روزه می‌وزد در حالی که در جنوب خبری نیست یا باران شدید و سیل‌‌آسا در جنوب داریم که در شمال خبری نیست. او با بیان اینکه از نظر زیست محیطی تنوع جانوران هم در استان سیستان و بلوچستان کاملا متفاوت است، به خانه ملت گفت: تنوع زیست محیطی جانوری چند استان به صورت یکجا در اینجا جمع شده است و بطور مثال تمساح در جنوب و خرس سیاه در شمال و متاسفانه اکنون به دلیل بحث خشکسالی شدیدا در معرض خطر هستند و این موضوع توجه مسوولان را به این منطقه می‌طلبد.

   انتقال آب از دریای عمان

دهمرده با تاکید براینکه افغانستان حقابه کشورمان ازرودخانه هیرمند را پرداخت نمی‌کند، گفت: رودخانه هیرمند آب سیستان را تامین می‌کند و این منطقه هیچ منبع آب دیگری ندارد، اما این رودخانه وابسته به افغانستان است و متاسفانه این کشور با ایجاد سد روی رودخانه هیرمند و عدم پرداخت حق آبه ایران و دریاچه هامون عملا زندگی مردم را دچار مشکل کرده است تاحدی که زندگی بسیاری از جانوران و حیوانات در این مناطق از میان رفته یا در معرض خطر قرار گرفته‌اند و اکنون آنها نیازمند مراقبت‌های ویژه از نظر زیست محیطی هستند. نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ریزگردها و گرد و غبار هم 70 برابر حد مجاز در شمال استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، اظهار کرد: بی‌آبی حتی کشاورزی مردم استان را هم دچار مشکل کرده است لذا اولین قدم برای حل مشکل تامین آب است و راه‌های مختلفی هم برای این موضوع ما ارایه کرده‌ایم.

او اظهار کرد: به دلیل خشکسالی انسان‌ها می‌توانند کوچ کنند اما جانوران و حیوانات با باقی ماندن در همان منطقه خشک به دلیل بی‌آبی از بین رفته‌اند لذا باید به صورت جدی تامین حقابه خودمان از افغانستان را پیگیری و مطالبه کنیم زیرا براساس قرارداد سال 51 میان دو دولت ایران و افغانستان این حقابه باید تامین شود و مشخص نیست چرا افغانستان از این قرارداد تخطی می‌کند. دهمرده با بیان اینکه انتقال آب از دریای عمان می‌تواند آب استان سیستان و بلوچستان را تامین کند، افزود: تمام دنیا توانسته‌اند با شیرین‌سازی آب دریا کمبود خود را جبران کنند، طرح تامین آب از دریای عمان هم در کمیسیون تصویب شده و اکنون باید در دستور کار صحن علنی قرار بگیرد البته دولت هم می‌تواند از هم‌اکنون روی این موضوع سرمایه‌گذاری کند. نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سازمان محیط زیست در این منطقه تلاش می‌کند اما کاری از دستشان برنمی‌آید و باید دولت هم برای حل مشکل تامین آب و زیست محیطی به کمک بیاید، بسیاری از جانوران و حیوانات در گذشته از بین رفته‌اند و هیچ جایگزینی برای آنها وجود ندارد و در این برهه هم غفلت‌هایی انجام می‌شود که باید آیندگان تاوان آن را بپردازند و همانطور که ما گذشتگان خود را سرزنش می‌کنیم، فردا هم آنها ما را محکوم و سرزنش می‌کنند.

 

ارسال نظر