۱۰۰ میلیون دلار برای تولید ۲ واکسن

۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۰۲:۰۴:۱۰
کد خبر: ۱۲۹۱۱۹

رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو  با بیان اینکه البته علاوه بر بحث‌های تامین واکسن، بحث منابع مالی آن هم مطرح هست، افزود: برای دو واکسن پنومکوک و روتاویروس، مجلس شورای اسلامی ۱۰۰ میلیون دلار اختصاص داده‌ تا این واکسن‌ها در کشور تولید شوند و این مبلغ برای تولید واکسن اختصاص داده شده است. در عین حال توصیه کمیته ملی واکسیناسیون هم این بود که این واکسن‌ها وارد طرح واکسیناسیون کشوری شوند. اما باید ابتدا این واکسن تولید و سپس وارد طرح شود. خوشبختانه چندین شرکت برای تولید این واکسن‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. به عنوان مثال انستیتو پاستور خیلی جدی به دنبال این کار است. البته در حال حاضر واکسن پنوموکوک به صورت محدود وارد کشور می‌شود؛  بطوریکه سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار عدد از این واکسن وارد کشور می‌شود و با نظر پزشک در اختیار افراد حساس قرار می‌گیرد. اما برای اینکه وارد طرح واکسیناسیون کشوری شود، حجم بالاتری از واکسن‌ها را نیاز داریم و منابع مالی بیشتری می‌طلبد. در حال حاضر خود بیمار پول این واکسن را پرداخت می‌کند، اما وقتی که در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار گیرد، دولت باید پولش را پرداخت کند و شرط این موضوع این است که بتوانیم منابع مالی آن را تامین کنیم. به هر حال برخی شرکت‌ها ابراز تمایل کردند که در این حوزه وارد شوند و حتی اقداماتی را هم آغاز کرده‌اند و امیدواریم موفق بوده و بزودی این واکسن‌ها وارد برنامه واکسیناسیون ملی شوند.

دکتر واشقانی درباره نحوه انتخاب شرکت‌های تولیدکننده واکسن، گفت: معمولا تامین‌کنندگان واکسن‌های موجود در طرح واکسیناسیون کشوری را به صورت سالانه دعوت می‌کنیم و تامین‌کنندگان را بر اساس مناقصه تعیین می‌کنیم. به این ترتیب لیستی از تولیدکنندگانی که فرایند ثبت را به صورت کامل طی کرده‌اند، در اختیار داریم و آنها را فراخوان می‌کنیم و می‌گوییم ما این واکسن‌ها را نیاز داریم. تمام کسانی که که فکر می‌کنند می‌توانند در این حوزه اقدام کنند، قیمت پیشنهادی‌ و میزانی که می‌توانند تامین کنند را ارئه می‌دهند و در یک جلسه عمومی این درخواست‌ها بررسی می‌شود. طبیعتا باید واکسن‌های مورد تایید و از منابع معتبر باشند و در آنجا تصمیم‌گیری می‌شود که چه واکسنی و با چه مبلغی باید وارد کشور شود. رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در عین حال بخشی از واکسن‌های ما واکسن‌های تولید داخل هستند، گفت: اگر واکسنی تولید داخل باشد، سراغ واردات آن نمی‌رویم و اولویت‌مان با واکسن‌های تولید داخل است؛ چراکه واکسن از اقلام استراتژیکی است که سازمان بهداشت جهانی هم توصیه کرده که بهتر است به صورت داخلی در کشورها تولید شود. از طرفی تولیدات بین‌المللی هم کفاف نیاز جهانی را نمی‌کند. بنابراین بخش زیادی از واکسن‌هایمان تولید داخل هستند و بخشی هم از کشورهای اروپایی، هند، کره جنوبی و... و. تامین می‌شوند. نکته مهم این است که شرط واردات واکسن‌ها این است که واکسن حتما کیفیت لازم را مطابق استانداردهای ما دارا باشد.

او با اشاره به فرآیند ثبت و تایید سلامت واکسن‌ها و سایر فرآورده‌های بیولوژیک در کشور، گفت: از اردیبهشت ماه سال ۹۰ سازمان بهداشت جهانی تایید کرد که ما اثرگذاری لازم برای نظارت در حوزه واکسن‌ها و داروهای بیولوژیک را دارا هستیم و این تاییدیه همچنان به قوت خود باقی است.

 

ارسال نظر