اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۰۷ - ۰۰:۲۹:۱۶
کد خبر: ۱۲۸۵۳۹

واکنش سازمان جنگل‌ها به ساخت جاده در سوادکوه

چندی پیش یک فعال محیط زیست در مازندران، از احداث یک جاده ۶ کیلومتری در ارتفاعات سوادکوه خبر داده و عنوان کرده بود که مجوز احداث ۲۰۰ متر جاده از سوی منابع طبیعی صادر شده است اما جاده‌ای که احداث شده تا ۶ کیلومتر امتداد دارد و یکهزار اصله درخت نیز نابود شده است. از سوی دیگر ابراهیم فلاحی -مدیرکل حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه- نیز با تایید احداث ۶ کیلومتر جاده در جنگل‌های سوادکوه اعلام کرده بود که کارشناسان گزارشی در این زمینه تهیه‌ کرده و نامه‌ای را به دادستان و فرماندار سوادکوه داده‌اند. معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه اجازه ساخت یک ایل‌راه ۴ کیلومتری در ارتفاعات سواد کوه به اداره کل امور عشایر داده شده است، گفت: چنانچه سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت این‌راه مشکلی دارد باید مخالفت خود را اعلام کند.

مسعود منصور توضیح داد: اداره کل امور عشایر قبل از دریافت مجوز از اداره منابع طبیعی شروع به ساخت یک ایل‌راه در ارتفاعات سواد کوه کرده بود. هنگامی که همکاران ما در اداره منابع طبیعی استان مازندران متوجه ساخت این ایل‌راه می‌شوند جلوی این کار را گرفته و ساخت ایل‌راه را متوقف می‌کنند.

او ادامه داد: پس از توقف کار، اداره کل امور عشایر از اداره منابع طبیعی استان مازندران برای توسعه یک ایل‌راه در ارتفاعات سواد کوه استعلام می‌کند. اداره منابع طبیعی نیز در کارگروهی اصلاح مسیر انجام می‌دهد و مسیر جایگزینی را برای ساخت این ایل‌راه مشخص می‌کند که تخریب حداقلی صورت بگیرد. معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه خسارتی که به منابع طبیعی از این راه وارد می‌شود باید جبران و هزینه آن به حساب خزانه ریخته شود، به ایسنا گفت: مسیر اصلاحی حدود ۴ کیلومتر است و تخریب حداقل دارد، همچنین از نظر منابع طبیعی ساخت ایل‌راه در این مسیر مشکلی ندارد. مبدا این ایل‌راه «ورسک»  است و به مراتع «لولشت» ختم می‌شود. منصور در ادامه با بیان اینکه ساخت ایل‌راه در مسیر قبلی خسارت‌های بیشتری به منابع طبیعی وارد می‌کرد و حتی چند اصله درخت نیز بدون مجوز منابع طبیعی قطع شده بود، گفت: در مسیر جایگزین به شرط تامین خسارات مجاز به ساخت ایل‌راه هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اداره منابع طبیعی برای ساخت این ایل‌راه در ارتفاعات سواد کوه از سازمان حفاظت محیط زیست نیز استعلام کرده است، اظهار کرد: چنانچه محیط زیست با ساخت این جاده مخالف باشد باید مخالفت خود را اعلام کند. اگر در این مسیر گونه‌های جانوری و گیاهی خاصی وجود دارد که سازمان محیط زیست نسبت به آنها نگران است باید به این موضوع ورود پیدا کند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پایان تصریح کرد: ورود منابع طبیعی به موضوع ساخت ایل‌راه در ارتفاعات سواد کوه از این جهت است که عرصه‌ای که انتخاب شده واجد ممنوعیت‌های ساخت نباشد و خسارت‌های وارد شده به منابع طبیعی برآورد و برای عملیات احیا و اصلاح و آبخیزداری به حساب خزانه ریخته شود.

کمبود ۲۷ درصدی بارش ایران

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به افزایش ۱.۳ درجه‌ای دمای ایران طی ۱۱ ماه گذشته نسبت به میانگین بلندمدت گفت: کشور ۲۷ درصد کمبود بارش دارد.

صادق ضیاییان در مورد وضعیت بارشی کشور از ابتدای سال آبی (مهرماه ۹۶) تا پایان مردادماه ۹۷ اظهار کرد: طی ۱۱ ماه گذشت، کل کشور ۱۵۸ میلی‌متر بارش دریافت کرده که با توجه به بارش ۲۲۸ میلی‌متری کشور در مقیاس بلندمدت، ۷۰ میلی‌متر کمبود بارش داریم که معادل ۲۷ درصد است. او استان‌های پربارش و کم‌بارش کشور را طی ۱۱ ماه گذشته اعلام کرد و به ایسنا گفت: در بازه مهر تا پایان مردادماه سال جاری، استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پر بارش‌ترین استان‌ها بودند که به ترتیب ۲۵ و ۲۱ درصد افزایش بارش نسبت به میانگین بلندمدت را تجربه کردند. استان‌های کردستان، کرمانشاه، اردبیل، همدان، زنجان، قزوین، سمنان و ایلام در ۱۱ ماه گذشته، در وضعیت نرمال بارشی قرار داشتند.

رییس مرکز ملی خشکسالی ادامه داد: متاسفانه طی ۱۱ ماه گذشته، استان‌ سیستان و بلوچستان ۷۴ درصد کمبود بارش را داشت، استان‌های هرمزگان و کرمان با ۶۶ درصد و استان فارس با ۵۶ درصد کمبود بارش در رتبه‌های بعدی استان‌های کم‌بارش قرار می‌گیرند که به لحاظ کم‌بارشی در بدترین وضعیت قرار دارند.

این کارشناس سازمان هواشناسی وضعیت بارشی استان تهران را هم تشریح کرد و گفت: در ۱۱ ماه گذشته، استان تهران ۲۰۵ میلی‌متر بارش دریافت کرد. از آنجا که میانگین بارش بلندمدت این استان ۲۵۸ میلی‌متر است، دراین بازه ۵۳ میلی‌متر کمبود بارش نسبت به بلندمدت دارد که معادل ۲۱ درصد است. بارش استان تهران نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد کاهش یافته است. ضیاییان در ادامه در مورد بارش‌های کشور در مردادماه امسال با تاکید بر اینکه در این ماه بارش قابل توجهی ثبت نشده است، گفت: مجموع بارندگی کل کشور در ماه گذشته، ۱.۳ میلی‌متر گزارش شد که با توجه به میانگین بارش بلندمدت این ماه که ۳.۴ میلی‌متر است، ۶۱ درصد کمبود بارش در کل کشور در ماه گذشته داشتیم همچنین در این ماه استان‌های گیلان و مازندران که عمده بارش را داشتند به ترتیب ۴۳.۴ و ۳۲.۸ میلی‌متر بارش دریافت کردند.

 

ارسال نظر