کرمانشاه روی خط زلزله

۱۳۹۷/۰۶/۰۵ - ۰۱:۱۲:۴۱
کد خبر: ۱۲۸۳۶۸
کرمانشاه روی خط زلزله

گروه اقتصاد اجتماعی|  

کمتر از 10 ماه پس از زلزله بزرگ کرمانشاه و ازگله و مرگ حداقل 620 نفر در آن حادثه، کرمانشاه بار دیگر لرزید و خسارات زیادی را در حالی به بار آورد که بسیاری از آوارگان زلزله قبلی، هنوز در چادر و کانکس زندگی می‌کنند.

ساعت 2:43 بامداد دیروز چهارم شهریور زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر کرمانشاه را لرزاند. سازمان زمین‌شناسی امریکا شدت این زمین لرزه را ۶.۱ تخمین زده اما مرکز لرزه‌نگاری ایران قدرت این زلزله را ۵.۹ برآورد کرده و مرکز آن را شهر «تازه‌آباد» در استان کرمانشاه اعلام کرده است.

این زمین لرزه تا عصر دیروز 267 مجروح و 2 کشته برجای گذاشت. مرتضی سلیمی رییس سازمان امداد و نجات در مورد آخرین جزییات زمین لرزه ۵.۹ ریشتری کرمانشاه اظهارکرد: تعداد مصدومین زلزله به 267 نفر در ثلاث باباجانی، جوانرود، روانسر، پاو، کوزران و کرمانشاه رسیده است.

او اضافه کرد: تعداد فوتی‌ها نیز همان ۲ نفر (ثلاث آقایی ۷۰ ساله و اسلام‌آباد غرب خانم باردار به همراه جنین ۸ ماهه) است که هر دو بر اثر حمله قلبی فوت شدند.

تا عصر دیروز اعلام شد که برق سرپل ذهاب کاملا وصل است و برق اکثر مناطق زلزله‌زده ثلاث باباجانی نیز وصل شده است. همچنین حدود 10 روستا قطع برق دارند که تا ساعاتی دیگر وصل خواهد شد. تمامی محورهای مواصلاتی مناطق زلزله زده باز است و هیچ جاده‌ای بسته نیست.

تا زمان تنظیم این گزارش 43 پس لرزه ثبت شده که سه مورد آن بالای چهار ریشتر بوده است. شرکت مخابرات اعلام کرد ارتباطات مخابراتی (تلفن ثابت و همراه و اینترنت) در مناطق زلزله زده برقرار است. همچنین شرکت گاز استان هم اعلام کرد، گاز تمام مشترکان و جایگاه‌های «سی‌ان‌جی» در مناطق زلزله‌زده برقرار است و اکیپ‌های امدادی شرکت گاز بازدید و ارزیابی‌های لازم را برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی انجام داده‌اند. در حال حاضر آب تمام مناطق زلزله زده برقرار است و فقط در کرندغرب کدورت آب داریم که تلاش‌ها برای رفع کدورت آب این شهر ادامه دارد.

بنا بر اعلام استانداری کرمانشاه، تخریب 500 واحد «مسکونی» در زلزله تازه‌آباد اعلام شده که البته هیچ واحد نوسازی خسارت ندیده است. مهرداد سالاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به زلزله تازه‌آباد اظهار کرد: از همان ساعات اولیه پس از زلزله کار ارزیابی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده توسط تیم‌های ارزیابی بنیاد مسکن شروع شد.

او افزود: در برآورد اولیه تاکنون 500 واحد تخریبی نوع دوم در این مناطق شناسایی شده که عمدتا واحدهای گلی روستایی هستند و بیشتر مربوط به محدوده روستاهای چم‌زرشک و پالان شهرستان ثلاث باباجانی است.

سالاری اظهار کرد: این واحدها بطور کامل تخریب نشده، اما آسیب به حدی است که باید بازسازی شوند و به همین علت جزو تخریبی نوع دوم دسته بندی می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه هیچ واحد مسکونی نوسازی در این زلزله آسیب ندیده گفت: در واحدهای در حال ساخت که دیوار نیمه‌کاره دارند طبیعی است که بخشی از دیوار ریزش کند، اما هیچ واحد نوسازی‌ شده‌ای دچار آسیب نشده است. معاون عمرانی استانداری کرمانشاه با اشاره به خسارت شبکه‌های آب و برق در این زلزله گفت: پس از وقوع زلزله برق تعدادی از روستاها قطع شد که هم‌اکنون برق 17 روستا مجددا وصل شده است. وی افزود: همچنین بر اثر زلزله آب شهر کرند و روستاهای چم زرشک و پالان کدر شد که آبرسانی به این مناطق با استفاده از تانکر در حال انجام است. همچنین ریزش کوه در شش منطقه کرمانشاه اعلام شده است.

  دستور روحانی

برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان

به‌دنبال وقوع این حادثه، رییس‌جمهوری صبح یکشنبه در تماس تلفنی با وزیر کشور و استاندار کرمانشاه، در جریان تازه‌ترین گزارش‌ها درباره زلزله استان کرمانشاه قرار گرفت و دستور رسیدگی جدی به زلزله‌زدگان داد .

حسن روحانی در گفت‌وگو با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، پس از دریافت گزارشی از روند امداد رسانی به زلزله‌زدگان و رسیدگی به وضعیت منطقه، دستور داد که همه امکانات برای ارایه کمک‌های امدادی فوری به زلزله‌زدگان این منطقه هماهنگ شوند.

روحانی همچنین در تماس تلفنی خود با هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه دستورات لازم را برای بسیج همه امکانات دستگاه‌ها و نهادها جهت امداد‌رسانی به زلزله‌زدگان و رسیدگی فوری به وضع آسیب‌دیدگان و مصدومان صادر کرد.

همچنین معاون اول رییس‌جمهوری دیروز در تماس تلفنی با استاندار کرمانشاه ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان این استان بر لزوم رسیدگی فوری و امدادرسانی به آنان تاکید کرد.

اسحاق جهانگیری در این تماس از استاندار کرمانشاه خواست با اعزام گروه‌های ارزیاب و بررسی دقیق میزان خسارات وارد شده با بسیج امکانات و به‌کارگیری همه ظرفیت‌های استان، اقدامات لازم را جهت کمک به زلزله‌زدگان و جبران خسارات انجام دهند.

  وزیر کشور امروز در کرمانشاه

وزارت کشور هم گزارش داده که وزیر کشور در پی وقوع زلزله 5.9 ریشتری غرب کرمانشاه، امروز دوشنبه به این استان سفر می‌کند. وزیر کشور در این سفر یک روزه که همزمان با هفته دولت انجام می‌شود، علاوه بر پیگیری وضعیت زلزله‌زدگان و شرایط استان کرمانشاه و منطقه آسیب دیده پس از زلزله، از سایر طرح‌ها و پروژه‌های این استان نیز بازدید خواهد کرد. افتتاح 2 هزار واحد مسکونی به صورت نمادین در روستاهای «دره ژاله» ثلاث باباجانی، شرکت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور کارآفرینان و فعالان اقتصادی استان و شرکت در جلسه شورای تامین از مهم‌ترین برنامه‌های سفر وزیر کشور به کرمانشاه است.

 

 

ارسال نظر