قوانین خانواده نیازمند بازنگری

۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۰:۴۸:۰۸
کد خبر: ۱۲۸۲۸۸

در روزهایی که زنان ورزشکار ایرانی در حال افتخارآفرینی در میادین بین المللی هستند، بار دیگر موضوع حواشی شرایط خروج زنان از کشور بحث روز در جوامع کارشناسی در حوزه زنان و خانواده است. پیش از این در مواردی شاهد بودیم که نبود امکان خروج زنان قهرمان از کشور چالش‌هایی را در راه کسب افتخار برای زنان ورزشکار در رشته‌های مختلف پدید آورده است

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده معتقد است در شرایط فعلی حق خروج از کشور برای زنان قهرمان و زنان فعال در عرصه‌های علمی یک مطالبه بحق و قانونی است.

او افزود: در حال حاضر قانون این اجازه را به زنان داده است که در هنگام توافق روی شرایط ضمن عقد ازدواج، اجازه خروج از کشور را شرط و برای خود ثبت کنند. از نظر ما برای زنان شاغل در مراتب اجتماعی بالا، زنان ورزشکار قهرمان در سطوح ملی، زنانی که فعالیت اجتماعی گسترده دارند و زنانی که فعالیت علمی دارند این یک خواسته طبیعی است که باید آن را مطالبه کنند. در شرایط فعلی این یک راهکار قانونی و عرفی و شرعی است که باید جامعه این حق را به رسمیت بشناسد تا درآینده این دغدغه برای زنان نخبه را نداشته باشیم.

ابتکار اظهار کرد: خانواده یک واحد جمعی است و اساس خانواده یک پیمان مشترک بین زن و مرد است برای انجام یک فعالیت مشترک دایمی. در یک فعالیت مشترک، بخشی از توان و اختیارات یک زن و مرد باید در اختیار اهداف جمع قرار بگیرد. البته این نباید ناقض حقوق فردی باشد بطوری که حقوق یک فرد را بطور کامل نقض کند. نگاه شارع مقدس و قوانین هم این طور نیست که زن همه حقوق خود را رها کند. این انسانی نیست و امکان تحقق هم ندارد. وقتی زن و مردی می‌پذیرند که در یک عقد و زندگی مشترک درآیند باید هماهنگی‌های زیادی با هم داشته باشند. به ویژه که در خانواده موضوع فرزندان هم وجود دارد. یعنی حقوق دیگرانی هم که حاصل این زندگی مشترک هستند باید حفظ شود.

معاون امور زنان رییس‌جمهوری با بیان اینکه در بحث خروج از کشور و مساله شروط ضمن عقد باید کار بیشتری انجام دهیم، به مهر گفت: هم از بعد فرهنگی و هم از نظر آموزش‌های قبل، حین و پس از ازدواج باید فرهنگ سازی با جدیت از سوی همه نهادهای مسوول پیگیری شود. از سوی دیگر ما نیازمند مهارتهای ارتباطی در خانواده هستیم. بسیاری از این مشکلات به مهارت‌های ارتباطی بر می‌گردد. زن و مرد باید یاد بگیرند که چگونه روابط خود را در چارچوب نظام خانواده به گونه‌ای تنظیم کنند که حقوق فردی آنها رعایت شود. او اظهار کرد: ما هم معتقدیم برخی قوانین ازدواج نیازمند بازنگری است. در حال حاضر روی قوانین هم داریم کار می‌کنیم و شورای فقهی ما در حال کار کارشناسی روی قوانین حوزه ازدواج است. یکی از موضوعات مهم بررسی حقوق زنان در نظام خانواده است. می‌توانیم با توجه به اقتضائات امروز جامعه و با هدف حفظ حرمت‌های فردی و حفظ حقوق خانواده اصلاحاتی را انجام دهیم.  همچنین لایحه منع خشونت علیه زنان هم در قوه قضاییه در مراحل پایانی است. در واقع ما آن را لایحه حمایت از خانواده می‌دانیم زیرا این لایحه روی خانواده تاکید دارد و زن را به عنوان یک عنصر محوری درون خانواده مورد توجه و حمایت قرار می‌دهد. رویکرد مهم در این لایحه این است که اگر زن در خانواده دچار آسیب شود تنها خودش آسیب نمی‌بیند بلکه این خانواده است که از هم می‌پاشد. خانواده‌ای که در آن زن از نظر روحی و روانی ضربه خورده باشد و خانواده‌ای که در آن خشونت به جای روابط حسنه حاکم باشد، این خانواده بطور قطع نمی‌تواند برای جامعه، برای فرزندان و برای خودش ثمره مثبتی داشته باشد.

 

 

ارسال نظر