هشدار افزایش مصرف‌کنندگان موادمخدر

۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۰:۴۷:۳۹
کد خبر: ۱۲۸۲۸۷
هشدار افزایش مصرف‌کنندگان موادمخدر

آمار رسمی حکایت از اعتیاد دو میلیون و هشتصد هزار نفر در ایران دارد و آمار غیررسمی اعتیاد حدود چهار میلیون نفر را نشان می‌دهد. اما حالا ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره افزایش آمار رسمی معتادان هشدار می‌دهد.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: اگر مداخلات جدی نداشته باشیم و پیشگیری نکنیم میزان مصرف از دو میلیون و ۸۰۲ هزار نفر در سال ۹۴ به سه میلیون و ۳۱۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۴ می‌رسد. او همچنین با اشاره به اینکه اخیرا مشاهده کردم چند فروشگاه اینترنتی، عود شاهدانه می‌فروختند که نوشته بود بوییدن آن شاد‌کننده و برطرف‌کننده استرس است گفت: امروز با فناوری‌های نوین بچه‌ها را به سمت و سوی مصرف مواد می‌کشانند.

حمید صرامی در همایش آسیب‌های نوپدید در فضای مجازی؛ تهدیدها و فرصت‌ها با بیان اینکه بی‌ثباتی، غیرقطعی بودن، پیچیدگی و مبهم بودن از ویژگی‌های زندگی در دنیای آشوبناک قرن ۲۱ است گفت: در آستانه هزاره سوم و در قرن بیست و یکم بشریت با سه مولفه به سوی آینده پرتاب می‌شود. وی گفت: این سه مولفه عبارتند از اینکه بشر شناخت درستی از آینده ندارد، آماده رویارویی با آن نیست و خط مشی مواجهه با آن را ندارد.

او افزود: سیاست‌گذاران در این زمان کمی عقب هستند و استراتژی مواجهه با مسائل را نمی‌دانند زیرا تا سال‌های پی در پی مسائل اجتماعی و فرهنگی در حاشیه بوده است.  مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اگر متولیان امر در آموزش و پرورش نورافکن‌ها و ریل‌ها را خوب طراحی نکنند ممکن است دانش‌آموزان از آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد سر در بیاورند گفت: در عصر پیش رو با رفتارهای واکنشی و اینکه نمی‌توانیم به موقع تصمیم‌گیری کنیم روبرو هستیم.

صرامی در بخش دوم سخنانش به پیامدهای ناشی از اعتیاد در سطح جوامع تا سال ۲۰۲۵ اشاره کرد و گفت: در آن زمان سن مصرف در حال کاهش است و ورود جنسیت زنان به مواد در حال افزایش است. افزایش مصرف مواد در شاغلین و افراد تحصیلکرده، ضربه‌پذیری نهاد خانواده و آموزشی را رخ می‌دهد و تمایل به مصرف همزمان مواد وجود دارد و با افزایش مرگ و میر و تلفات انسانی ناشی از مصرف مواد روبرو می‌شویم. او با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۲۵ مصرف مواد و داروهای تجویزی چون متادون به صورت غیرتجویزی بیشتر می‌شود گفت: این از مشکلات فراروی ماست. دسترسی به مواد افزایش می‌یابد زیرا رشد خشخاش و کوکایین در جامعه جهانی در حال افزایش است و ممکن است روزی در خیابان‌های ما هم پیدا شود. در سطح منطقه در سال ۲۰۰۱ کل زمین‌های زیر کشت مواد در افغانستان ۷۷۰۶ هکتار بود که به ۲۸ هزار هکتار رسیده است. در سال ۲۰۰۱ تولید مواد ۱۸۵تن بود که یکمرتبه به ۹۰۰۰ تن رسید. مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در ایران در شرایط موجود دو میلیون و ۸۰۲ هزار مصرف‌کننده مختلف در لایه‌های مختلف از سنین ۱۵ تا ۶۴ سال داریم اظهار کرد: گرایش جنس مونث نسبت به سنوات گذشته بیشتر شده است و تهدیدی است که مدارس دخترانه باید بیشتر روی آن کار کنند. صرامی افزود: الگوی مصرف از تریاک به خانواده کانابیس‌ها رفته و باید درباره علف، گل و ماری جوانا به‌شدت نگرش‌ها را اصلاح کنیم. در محیط کاری ۲۲.۳ درصد گرفتار اعتیاد هستند.

او با بیان اینکه اگر مداخلات جدی نداشته باشیم و پیشگیری نکنیم میزان مصرف از دو میلیون و ۸۰۲ هزار نفر در سال ۹۴ به سه میلیون و ۳۱۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۴ می‌رسد عنوان کرد: الگوی مصرف به ترتیب مخدرها و مشتقات، شیشه و محرک‌ها و حشیش و مشتقات آن است که در سال ۱۴۰۴ حشیش و مشتقات آن رشد پیدا می‌کند. باید توجه کنیم در آینده افزایش بیکاری‌ها ممکن است گرایش به فروش مواد را زیاد کند و استرس‌ها تمایل به مصرف مواد را بالا ببرد. مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه کاهش تعاملات اجتماعی زمینه را برای فرد گرایی، افزایش استرس درونی و گرایش به مصرف مواد افزایش می‌دهد به افزایش نابرابری‌ها و بی‌ثبات‌کننده‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: وقتی ۸۵ درصد افراد در سطح متوسط به پایین و ۱۵ درصد اغنیا هستند فرد ممکن است به سمت فروش مواد برای درآمد بالا برود و وقتی زمینه اشتغال مولد فراهم نیست فرد به سمت اشتغال غیرقانونی مواد اعتیادآور و پولشویی برود.

 

ارسال نظر