اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۰۱:۰۰:۴۳
کد خبر: ۱۲۸۲۰۵

افزایش مستمری مددجویان بهزیستی

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: روند افزایش مستمری پرداختی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) با هدف کاهش فقر و زمینه‌سازی برای توانمندسازی آنها همچنان ادامه خواهد یافت. انوشیروان محسنی بندپی در مراسم افتتاح متمرکز طرح‌های هفته دولت در گرگان اظهار کرد: در اوج درآمدهای نفتی کشور مستمری مددجویان یک نفره ۵۳۰ هزار و خانواده‌های پنج نفره یک میلیون ریال بود، اما از پارسال دولت این مبالغ را با هدف توانمندسازی و توسعه اشتغال به تربیت به یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۴ میلیون و ۶۵۰هزار ریال افزایش داد.

او اظهار کرد: این مبالغ در بودجه امسال هم با رشد ۱۴ درصدی همراه بود که نشان می‌دهد دولت توجه و تاکید زیادی به توانمند سازی گروه‌های محروم و اقشار آسیب پذیر دارد. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: علاوه بر بودجه امسال کمیته امداد و بهزیستی، ۱۲ هزار میلیارد ریال برای توانمندسازی مددجویان کمیته امداد و ۶ هزار میلیارد ریال به منظور توانمندسازی مددجویان بهزیستی در نظر گرفته شده که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش فرصت‌های شغلی این گروه‌های خاص و آسیب‌پذیر باشد.

محسنی بندپی ادامه داد: یکی از کارهای بزرگ دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر، کاهش نفرات پشت نوبت برای اضافه شدن به جمع مددجویان و بهره‌مندی آنها از تسهیلات اشتغال‌زا است که امسال ۷۶۰ هزار نفر از مزایای این اعتبارات بهره‌مند خواهند شد. او ادامه داد: سهم گلستان از این نفرات پشت نوبت مانده ۴ هزار و ۸۰ نفر در حوزه اجتماعی و ۱۱ هزار نفر درحوزه معلولیت‌ها بود که با تلاش می‌توان تا پایان مهر ماه سهم باقیمانده استان که حدود ۱۵ هزار نفر بوده را به صفر رساند. به گفته وی، نگاه دولت اشتغال‌زایی پایدار و مولد و نگاه علمی به اشتغال فراگیر و روستایی است که گلستان با قرار گرفتن در رده پنجم استان‌های دریافت کننده اعتبارات وام اشتغال روستایی، از استان‌های پیشرو و پیشگام اجرای این طرح است. برای ۱۴۱ طرح عمرانی، اقتصادی واشتغالزا شهرستان گرگان مرکز استان گلستان ۹۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرستانی، استانی و ملی هزینه شده، ۱۲۹ طرح از محل اعتبارات دولتی و مابقی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افتتاح شده است.

روند ثبت آمار خودکشی دقیق نیست

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به نبود روند دقیق ثبت آمار خودکشی در کشور، گفت: روند خودکشی در ایران معمولا ثابت بوده و رقمی در حدود 5 تا 7 مورد در هر 100 هزار نفر را نشان می‌دهد. حسن موسوی چلک با بیان اینکه آمار موارد «اقدام به خودکشی» با آمار موارد «منجر به فوت» متفاوت است، افزود: تنها مرجع آمار مربوط به خودکشی‌های منجر به فوت سازمان پزشکی قانونی است. اما معمولا آمارهای این حوزه دقیق نیست؛ چرا که ممکن است دلیل مراجعه به بیمارستان، به دنبال نوع نگاه اجتماعی نسبت به خودکشی یا استفاده از خدمات بیمه‌ای مطرح نشود. به همین دلیل معمولا آمار اقدام به خودکشی حداقل سه برابر بیشتر از تعدادی است که اعلام می‌شود. او با اشاره به اینکه گاهی اعلام آمارهای مربوط به این آسیب اجتماعی به دلیل تفاوت در تعاریف دچار تفاوت‌هایی است، به ایسنا گفت: همچنین در سالنامه آماری که توسط مرکز آمار ایران منتشر می‌شود نیروی انتظامی هم آمار موارد مربوط به خودکشی منجر به فوت و اقدام به خودکشی را اعلام می‌کند اما آمار مربوط به پزشکی قانونی بیشتر مورد استناد قرار می‌گیرد. با این وجود آمار ثبت خودکشی در کشور روند ثابتی را نشان می‌دهد و درحدود 5 تا 7 نفر از هر100 هزار نفر است.

قاچاق سالانه ۵۵ میلیارد نخ سیگار به داخل کشور

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: به ازای هر یک میلیارد دلار کالای قاچاق، صد هزار شغل از بین می‌رود، در این شرایط حساس کشور ورود کالاهای قاچاق به‌شدت به جوانان و جامعه ما آسیب وارد می‌کند. عبدالرضا عزیزی در رابطه با تاثیر محصولات قاچاق بر افزایش آسیب‌های اجتماعی، گفت: امروزه بسیاری از محصولات موجود در کشور به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، این حجم از ورود محصولات غیر قانونی که به دلیل ضعف مدیریتی صورت می‌گیرد باعث از بین رفتن موقعیت‌های شغلی جوانان کشور می‌شود، ما به یک مدیریت واحد در اداره گمرک می‌تواند از ورود محصولات قاچاق و غیر قانونی به کشور جلوگیری شود. نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: در گذشته بیش از ۲۵ میلیارد دلار یه صورت قاچاق وارد کشور می‌شد که امروزه به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است. به ازای هر یک میلیارد دلار کالای قاچاقی که وارد کشور می‌شود صد هزار شغل از بین می‌رود، در این شرایط حساس که بیکاری جوانان به مرز بحرانی رسیده و کشور به‌شدت به شغل نیاز دارد این میزان ورود کالاهای قاچاق به جوانان و جامعه ما آسیب وارد می‌کند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی‌ادامه داد: اشتغال نقش بسزایی در پیشرفت جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، ما چگونه توانایی شکست داعش و و جلوگیری از ورود تروریست‌ها را داریم، ولی نمی‌توانیم جلوی ورود محصولات قاچاق را به کشور بگیریم؟

 

ارسال نظر