اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۱۱۵

زمزمه‌های کاهش مهریه به ۵۵ سکه بهار آزادی

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه با وضعیت اقتصادی فعلی پرداخت مهریه‌های بالا ممکن نیست، گفت: به دنبال طرحی برای به روز کردن قانون مهریه هستیم.

حسن نوروزی در مورد زمزمه‌های کاهش مهریه پرداختی به 55 سکه بهار آزادی، گفت: مهریه باید طبق موازین شرع باشد. در شرع مقدس اسلام اساس این است که زندگی طبق یک توافقی شکل بگیرد. وقتی می‌گویم هم کفو بودن، هم کفو بودن به معنای تناسب در همه زمینه‌های تحصیلاتی، شخصیتی و مالی است. نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با شرایط اقتصادی امروز که سکه به سه برابر قیمت یک سال پیش رسیده است مهریه باید در یک حد معقولی باشد. اینکه مثلاً به تعداد سن زوجه سکه مهر شود این همان چیزی است که چیزی جز پر کردن زندان‌ها ندارد.

او ادامه داد: روح قانون مدنی و مجازاتی ایران زندان‌زدایی و حبس زدایی است. بنابراین ما باید مهریه را در حد و اندازه وسع زوج فرض بگیریم تا این موضوع تبدل به معضلی برای خانواده‌ها و جامعه نشود. اگر این موضوع باشد به نظر می‌رسد که هم اشکال شرعی دارد و هم اینکه روح قانون جمهوری اسلامی آن را نمی‌پسندد. این نماینده مجلس دهم به خانه ملت گفت: راهکار دیگر این است که ما کلاً سکه را از مهریه‌برداریم یا کم کنیم و دارایی‌های دیگری مانند زمین و... را جایگزین کنیم تا در زمان مطالبه زوجه، زوج با مشکل پرداخت روبرو نشود.

او با بیان اینکه به هر حال بحث به روز کردن قانون است، گفت: ما می‌بینیم که با شرایط فعلی افرادی که قبلا مثلاً ماهیانه یک میلیون تومان هزینه سکه می‌کردند در حال حاضر باید ماهیانه سه میلیون تومان هزینه کنند، این فرد ممکن است 2 میلیون حقوق بگیرد؛ بنابراین باید به فکر همسان‌سازی درآمد و مهریه بود. سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ما در این کمیسیون سعی می‌کنیم طرح این موضوع را آماده کنیم تا بعد از کارهای کارشناسی دقیق، بتوانیم قانون جدیدی را در این زمینه به تصویب برسانیم.

کاهش اعزام معلم  به خارج از کشور

رییس امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای که برای مدارس خارج از کشور وجود دارد، در تلاش هستیم تعداد معلمان اعزامی را کاهش دهیم.

غلامرضا کریمی با اشاره به شرایط ثبت نام و جدید‌ترین آمار دانش‌آموزان اتباع خارجی و دانش‌آموزان افغان گفت: طبق آخرین آمار ۴۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در سال تحصیلی 97-96 در مدارس تحصیل کردند که ۴۲۰ هزار نفر آنها اتباع افغانستانی بودند. حدود ۷۰ درصد این اتباع در مقطع ابتدایی و مابقی در مقطع متوسطه تحصیل کردند.

او با اشاره به آمار دانش‌آموزان افغان در استان‌های مختلف کشور گفت: بیشترین دانش‌آموزان افغان در تهران و شهرستان‌های آن، اصفهان، خراسان شمالی، قم و شیراز هستند. ضمن اینکه امسال هم مشابه سال‌های قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا تمامی دانش‌آموزانی که لازم‌التحصیل هستند، بتوانند در مدارس ثبت‌نام شوند. رییس امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به ایلنا گفت: هر دانش‌آموزی که سال گذشته در مدارس ما بوده با ارایه کارنامه‌اش محدودیتی برای ثبت نام ندارد، اما بقیه اتباع که تاکنون در مدارس حضور نداشتند، برای ثبت نام می‌توانند به مراکزی که وزارت کشور تعیین کرده مراجعه کنند و کد خاصی را دریافت کنند که هنگام ثبت نام لازم است. کریمی در پاسخ به این سوال که برخی خبرها حاکی از این است که برخی اتباع افغان در حال بازگشت به کشور خود هستند، آیا آماری از کاهش دانش‌آموزان افغانستانی در کشور موجود است، گفت: سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش تعداد دانش‌آموزان را داشته‌ایم، شاید در حال حاضر آمار دقیقی در این زمینه نتوان ارایه داد، باید منتظر بمانیم که ثبت‌نام‌ها انجام شود تا اواخر مهر ماه می‌توان به آمار دقیق‌تری دست پیدا کنیم.

رییس امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور درباره شرایط آمادگی مدارس خارج از کشور برای ورود به سال تحصیلی جدید گفت: طبق روال سال‌های گذشته مدارس در خارج از کشور در موئد مقرر باز خواهند شد و ثبت نام دانش‌آموزان هم که از یک و دو ماه قبل صورت گرفته همچنان در جریان است. البته در تلاش هستیم با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای که برای مدارس خارج از کشور وجود دارد، تعداد معلمان اعزامی را کاهش دهیم، ولی از طرف دیگر معلم تبعی فرهنگی و غیرفرهنگی را افزایش می‌دهیم که بتوانند در این مدارس در اول مهر کارشان را آغاز کنند.

کریمی با اشاره به آمار دقیق معلمان خارج از کشور گفت: بیش از ۴۰۰ معلم اعزامی ارز بگیر و حدود ۳۰۰ نفر معلم هم داریم که ارزی دریافت نمی‌کنند، این ۷۰۰ نفر معلم رسمی آموزش و پرورش در خارج از کشور هستند. وی درباره سطح علمی دانش‌آموزان مدارس خارج از کشور در مقایسه با دانش‌آموزان داخل کشور گفت: در واقع دو نوع مدارس در خارج از کشور داریم، یک‌سری مدارس هستند که تعداد دانش‌آموزان آن قابل توجه است و هر مدرسه‌ای بیش از ۲۰۰ نفر دانش‌آموز دارد که شرایط معلم در آنجا مشابه مدارس داخل است. ضمن اینکه ما شاهد قبولی دانش‌آموزان مدارس خارج از کشور در المپیادها و کسب رتبه‌های خوب کنکور هستیم.

 

ارسال نظر