اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۱:۰۷:۱۸
کد خبر: ۱۲۷۶۱۴

بطحایی: اردوگاه باهنر فروخته نشده

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اردوگاه باهنر متعلق به آموزش و پرورش است گفت: با توجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد امید است پرداخت کل دیون از سوی سازمان برنامه و بودجه به زودی انجام شود. اردوگاه باهنر اصلا و ابدا فروخته نشده است. محمد بطحایی با بیان اینکه اگر نگوییم اهداف پرورشی بالاتر از اهداف آموزشی است، اما باید در همان سطح پیش برود گفت: ما توسعه متوازن در همه ساحت‌های شش گانه تربیتی را دنبال می‌کنیم. او افزود: امروز این عدم تقارن به وضوح مشخص است. لازم است برقراری این توازن از دوران ابتدایی شروع شود. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز مدرسه باید ضمن تحقق اهداف آموزشی، توجه بیشتری به اهداف تربیتی و مهارت‌های زندگی داشته باشد ادامه داد: باید در این مسیر خانواده‌ها با ما همراه شوند زیرا معمولا تلقی آنها عمدتا فراگیری محفوظات و تعاریف کتب درسی است که باید تغییر کند، البته به اهداف پرورشی در کتب درسی توجه داریم. لازم است به تدریج خانواده‌ها را با اهداف خود همسو کنیم. او با اشاره به کسب دستاوردهای یک سال اخیر در زمینه همسویی اهداف عنوان کرد: این ادبیات تا حدودی در جامعه امروز جای خود را باز کرده و این باور در حال شکل‌گیری است که مدرسه تنها محل یادگیری مباحث آموزشی نیست و باید محلی برای زندگی دانش‌آموزی باشد. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش و جایگاه آموزش و پرورش در تحقق شعار سال گفت: با توجه به جامعه گسترده قریب به 30 میلیونی مخاطبان احساس تکلیف می‌کنیم که برای ترویج کالای ایرانی نقش ایفا کنیم.

پیشگیری از معلولیت‌زایی ۱۴۲۸ جنین

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال ۹۶ با انجام ۱۴۲۸ سقط قانونی، توانستیم معلولیت‌زایی را در جامعه کاهش دهیم. انوشیروان محسنی بندپی اظهار کرد: در راستای الزام غربالگری ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌ها که در سال گذشته اجباری شد و با توجه به رشد آگاهی مردم جامعه در سال گذشته، از تولد ۱۴۲۸ نوزاد معلول با انجام سقط قانونی جلوگیری کردیم که این اقدام با نظر پزشکی قانونی و سه پزشک متخصص مطابق با فتوای مجتهدین انجام شد. او گفت: آیین‌نامه اجباری شدن غربالگری ژنتیک ازدواج هفته گذشته در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسید و قرار است به زودی در هیات دولت بررسی شود. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به دنبال این هستیم تا مراکز نگهداری از کودکان بالای ۲.۵ سال را به بخش خصوصی واگذار کنیم و بر این اساس، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه نگهداری از معلولان و سایر مددجویان با کمک خیرین و بخش خصوصی پرداخت می‌شود، گفت: مابقی کمک هزینه آنها را نیز بهزیستی تقبل می‌کند. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه توانمندسازی و بازگرداندن مددجویان به جامعه در اولویت اقدامات ما قرار دارد، افزود: در سال ۹۲ تعداد مراکز و موسسات غیردولتی ما ۸۰۰۰ مرکز بود که با واگذاری به بخش خصوصی، در حال حاضر تعداد این مراکز به ۲۴ هزار مرکز رسیده است. او تاکید کرد: در هر جامعه‌ای عده‌ای از فرصت‌های برابر برخوردار نیستند مانند فردی که دچار ضایعه نخاعی شده یا کودکی که بی‌سرپرست و بدسرپرست می‌شود و در هر سیستم، نظام و حاکمیتی، این وظیفه وجود دارد که به این افراد سرویس و خدمات ویژه داده شود تا آنها در مسیر برگشت پذیری جامعه قرار گیرند. محسنی بندپی با تاکید بر اینکه ۹۵ درصد مراکز خود را واگذار کرده‌ایم، گفت: جز کودکان شیرخوار که آن نیز برنامه‌ریزی‌ها برای واگذاریشان انجام شده، سایر مراکز و موسسات نگهداری معلولان جسمی حرکتی، روحی روانی و ... را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم و تنها 5 درصد از این مراکز دولتی هستند.

ساخت مدرسه سبز در تهران

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه در آموزش و پرورش، تولی‌گری ساخت مدارس سبز به سازمان نوسازی مدارس سپرده شده است، گفت: قصد داریم در تهران ابتدا یک مدرسه را بر مبنای اصول مدیریت سبز طراحی کرده و بسازیم. علی شهری درباره روند ساخت «مدارس سبز» در پایتخت اظهار کرد: مدارس سبز در قالب حفظ محیط زیست و بهینه‌سازی مصرف در انرژی و آب است. در حال حاضر با معضلات زیست محیطی روبرو هستیم و باید فرهنگ حفظ محیط زیست در مدارس شکل بگیرد. او افزود: باید آموزش مسائل محیط زیستی برای دانش‌آموزان، مربیان و اولیاء به صورت جدی پیگیری شود و آموزش و پرورش می‌تواند پایگاه خوبی برای آموزش اصول زیست محیطی باشد. مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه در آموزش و پرورش، تولی‌گری ساخت مدارس سبز به سازمان نوسازی مدارس سپرده شده است، به خانه ملت گفت: براین اساس سازمان نوسازی باید از ابتدا در ساخت مدارس، فاکتورهای مدیریت سبز را اعمال کند. طبق این طرح باید مدارس را از ابتدا طوری بسازیم که به کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف آب، تامین فضای سبز در محوطه و برخورداری از نور مناسب منجر شود.  شهری ادامه داد: علاوه بر این، بعد از بهره‌برداری مدارس، دانش‌آموزان باید در بهینه‌سازی مصرف آب، برق و انرژی آموزش دیده و کمک کنند.

 

ارسال نظر