جمع‌آوری خون ساماندهی می‌شود

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۰:۱۸:۵۸
کد خبر: ۱۲۷۴۷۰

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تاکید بر لزوم متمرکزسازی فرآیندهای تولید، پخش و فرآوری خون و فرآورده‌های خونی، گفت: طبق برنامه‌ریزی ما با متمرکزسازی انتقال خون، تست‌های مرتبط با خون و فرآورده‌های خونی در هشت منطقه از کشور ایجاد می‌شود.

علی‌اکبر پورفتح‌الله درباره چالش‌های تجهیزاتی و مالی سازمان انتقال خون، گفت: خوشبختانه توانستیم عمده چالش‌هایی را که فراروی انتقال خون بود، مدیریت و حل کنیم. به عنوان مثال مشکلاتی در زمینه دریافتی پرسنل‌مان داشتیم و میزان دریافتی‌شان بسیار پایین‌تر از دریافتی سایر بخش‌های حوزه سلامت بود که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد، امروز پرسنل سازمان انتقال خون هم مشابه دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافتی دارند.

او با بیان اینکه از طرفی خوشبختانه زیرساخت تجهیزاتی سازمان انتقال خون هم طی سال‌های گذشته بازسازی و نوسازی شده است، به ایسنا گفت: بطوریکه در حال حاضر بخشی از زنجیره سرد انتقال خون تکمیل شده و بخشی هم در حال تکمیل است که این اقدام با کمک شرکت‌های داخلی انجام شده است. در عین حال سانتریفیوژها و تاسیسات اساسی سازمان نیز تقریبا در حال بازسازی و نوسازی هستند و اگر این برنامه ظرف دو سال آینده ادامه یابد و اعتبارات لازم به آن تعلق گیرد، بازسازی و نوسازی تجهیزات سازمان انتقال خون کامل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به یکی از چالش‌های کنونی این سازمان، گفت: باید توجه کرد که یکی از مسائلی که امروزه در دنیا مطرح است، بحث متمرکزسازی انتقال خون است. سازمان انتقال خون کار تولید خون و فرآورده‌های خونی را برعهده دارد. از طرفی برای هیچ کشوری در دنیا از نظر مالی و نیروی انسانی مقرون‌ به صرفه نیست که سیستم‌های پیشرفت‌ را که برای آزمایش‌ها طراحی می‌شوند، در همه بخش‌ها و استان‌هایش ایجاد کند. بر این اساس ما هم نمی‌توانیم در هر شهرستانی مراکز و امکانات انتقال خون داشته باشیم. حتی داشتن این امکانات در سطح استانی هم برایمان امکان‌پذیر نیست. امروزه تمام آزمایش‌های سلامت مرتبط با خون در کشوری مانند امریکا تنها در شش مرکز انجام می‌شود و در کانادا در پنج مرکز.

 

ارسال نظر